اخبار خودرو

همه اقدامات نمادین برای وارداتی‌ها

در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اطلاعیه‌ای مبنی بر فعال‌شدن این سامانه برای خودروهای وارداتی منتشر شده؛ این در شرایطی است که هنوز به‌جز چانگان شاهد ترخیص خودروی وارداتی دیگری نیستیم و قیمت‌گذاری برای وارداتی‌ها نیز نهایی نشده‌است. اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌ (دومین اطلاعیه) روز گذشته منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است: «به‌دنبال فرآیند‌های قانونی اخذ مجوز‌های لازم (استاندارد، محیط ‌زیست و…) توسط شرکت‌های واردکننده برای خودرو‌های واردشده، سامانه عرضه خودرو‌های وارداتی برای آن دست از مشتریانی که در مرحله اول (در اسفندماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده و دارای اولویت هستند، برای انتخاب خودروی موردنظر فعال و بازگشایی می‌شود.» بنابراین با گذشت هفت‌ماه از پیش‌فروش خودروهای وارداتی به ۳۱هزار و ٨٩٢ نفر که اصلا نمی‌دانستند چه خودرویی را به چه قیمتی خریداری می‌کنند، حالا قرار است برای دومین‌بار مرحله انتخاب خودرو عملیاتی شود.

دوازدهم مهرماه نیز مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو در وزارت‌صمت، اعلام کرده‌بود در هفته جاری عرضه هشت مدل خودرو‌ی وارداتی آغاز خواهدشد. هشت خودرویی که ضیغمی از آنها نام برده، شامل زوتی، سی‌اس۵۵ چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی هستند. وی همچنین در بخشی از اظهارات خود گفته است پیش‌از این هفت‌هزار نفر خودروی چانگان را انتخاب کرده‌بودند و ادامه داده‌بود که «اکنون آنهایی که این خودرو را انتخاب کردند با تایید انتخاب نهایی خودرو، به شرکت سایپا معرفی خواهند شد و حداکثر تا سه‌ماه آینده خودروی خود را تحویل می‌گیرند.»

در حالی وزارت‌صمت وعده می‌دهد که هفته آینده متقاضیان خودروهای وارداتی می‌توانند محصول موردنظر خود را در سامانه انتخاب کنند که هنوز حتی خبری از قیمت‌گذاری این خودروها نیست و مسلما پیش‌از این اعلام نظر شورای‌رقابت، وزارت‌صمت نمی‌تواند سامانه یکپارچه را برای مشتریان باز کند. به عبارت دیگر سیاست‌گذار بدون آنکه قیمت‌گذاری انجام شده یا حتی در اطلاعیه خود اشاره‌ای به این موضوع کرده باشد، وعده فروش این خودروها در سامانه یکپارچه را داده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا