اخبار خودروپیشنهاد سردبیر

همه چیز درباره ETC

دریافت الکترونیکی عوارض (Electronic Toll collection) بخشی از سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند است که امروزه به‌عنوان راهی برای حل مشکلات تردد و بهبود وضعیت حمل‌ونقل استفاده می‌شود. دریافت الکترونیکی عوارض در کشورهای مختلف با سازوکار و میزان گستردگی ویژه‌ای ایجاد شده و به کارگرفته می‌شود. اختصاص برخی خطوط آزادراهی به شیوه دریافت الکترونیک، آزادراه‌های کاملا الکترونیک و بدون توقف، سیستم‌های الکترونیک دریافت عوارض محلی یا ملی و استفاده از ابزارها و روش‌هایی مانند برچسب (Tag)، شناسایی با GPS، سیستم‌های پلاک‌خوان و روش‌های جدیدتر مبتنی بر تلفن‌‌همراه، همگی در این راه به‌کار گرفته شده‌اند و به مرور زمان، ضمن افزایش کارآمدی در وصول عوارض، موجب سهولت بیشتر برای ترددکنندگان شده‌است. در این فرآیند از یک سازه‌ی فیزیکی و تجهیزاتی مانند دوربین پلاک خوان، پروژکتور، باکس‌ها، روتر، سوئیچ، کامپیوتر صنعتی، UPS، باطری و غیره استفاده می‌گردد و با کمک این سامانه نسبت به شناسایی و ثبت ترددها و تبدیل آنها به قبض بر مبنای نرخ‌های اعلامی اقدام می‌گردد.

پروژه طراحی و بهره‌برداری سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور (ETC)

پروژه “طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌ها (ETC)” یک پروژه ملی با ویژگی‌های مناسب جهت دریافت عوارض از ترددکنندگان بدون توقف با استفاده ازسیستم دروازه‌ای در آزادراه می‌باشد، مزایایی همچون عدم نیاز به کاهش سرعت یا توقف در آزادراه، پیشگیری از فرار و نپرداختن عوارض، کاهش هزینه احداث نسبت به ایستگاه‌های عوارضی، کاهش هزینه بهره‌برداری و نیروهای انسانی در ایستگاه‌های عوارضی، رصد میزان ترافیک و کنترل آن به ویژه در کریدورها و … از دیگر برتری‌های این پروژه می‌باشد.

این پروژه در سال ۱۳۹۷ به جهت طراحی و پیاده‌سازی یک سامانه مرکزی جهت شناسایی و ثبت کلیه خودروهای درحال تردد در آزادراه‌ها، تبادل اطلاعات و تسویه مالی به صورت الکترونیکی توسط وزارت راه‌و شهرسازی تعریف شده است و هم‌‌اکنون در آزادراه‌های کشور به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
در حال‌حاضر در آزادراه‌های ” تهران – ساوه”، “قزوین – زنجان”، “تهران – قم” ، “کرج – قزوین”، “بندرعباس_بندر شهید رجایی”، “همت – کرج”، ” ارومیه _ تبریز” ، ” قم- کاشان” ، ” قزوین – رشت” ، “کاشان – نطنز- اصفهان” ، “تهران- شمال” ، “شرق سپاهان ” ، ” تبریز – سهند” ، “باغچه‌مشهد “، “تهران- پردیس” اجراشده و این روش پرداخت به رانندگان این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به توقف در باجه‌های عوارضی، با عبور از لاین‌های الکترونیکی، به آسانی عوارض خود را پرداخت کنند.

دستاوردهای اجرای پروژه‌ سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور
  • صرفه جویی در مصرف سوخت (کاهش حدود ۱۷ میلیون لیترسوخت، به قیمت جهانی حدود ۲۲ همت یا ۴۰ میلیون دلار سالانه )
  • کاهش اتلاف وقت به میزان ۲۱ میلیون نفر ساعت
  • کاهش مشکلات پول خرد و دزدی
  • شفاف‌سازی عملکرد
  • کاهش مصرف تصادف‌های منجر به خسارت جانی، جرحی و مالی پشت ایستگاه
  • کاهش سرطان ناشی از کاهش آزبست ناشی از ترمز
  • کاهش تماس فیزیکی اشخاص و پول درنتیجه پیشگیری ازگسترش بیماریهای واگیردار

روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی

یکی از روش‌های پرداخت الکترونیکی، استفاده از برچسب پرداخت عوارضی اتوبان است. رانندگان می‌توانند برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض را تهیه کرده و هربار که از باجه‌های عوارضی عبور می‌کنند، مبلغی از حساب کاربری آن‌ها کم می‌شود. این برچسب‌ها همچنین قابل شارژ شدن هستند.
علاوه براین، سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی هم برای پرداخت عوارض الکترونیکی در نظر گرفته‌شده که با انتخاب هر یک از آن‌ها می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین نسبت به پرداخت عوارض الکترونیکی خودتان اقدام کنید.

در صورتی که نمی‌خواهید از روش‌های پرداخت آنلاین استفاده کنید، می‌توانید از طریق خودپرداز بانک ها نیز عوارض خود را پرداخت کنید. برای انجام این کار، تنها نیاز دارید شناسه قبض و شناسه پرداخت را از طریق لینک استعلام عوارض آزادراهی دریافت کرده و سپس از طریق یکی از خودپردازها، عوارض خودتان را به راحتی پرداخت کنید.

البته باید توجه داشت که برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه، فقط ۴۸ ساعت وقت دارید و پس‌ از آن، حتما باید عوارض خود را پرداخت کنید. در غیر این‌صورت، جریمه‌ای برای شما تعیین می‌شود.

 

منبع خبر: تحریریه ایرانی‌کار

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا