اخبار خودرو

وانت نیسان با پیشرانه M۲۴ پلاس، عضو جدید خانواده نیسان

نیسان وانت یا همان نیسان آبی را همه ما بارها در جاده‌های کشور دیده‌ایم. خودرویی که بیش از نیم قرن است بر روی خط تولید زامیاد حضور داشته و نسل‌های مختلفی با آن خاطره‌ها دارند! تولید این خودرو همگام با تغییرات و به‌روز شدن استانداردهای کشور، از این استانداردها پیروی می کند. در آخرین شرایط فروش زامیاد پسوند “پیشرانه M۲۴ پلاس” در انتهای یکی از نیسان‌ها آمده که نشان از به‌روز شدن پیشرانه این خودرو دارد اما وانت نیسان با پیشرانه M۲۴ پلاس چه مشخصاتی دارد؟

نیسان وانت یا همان نیسان جونیور یکی از خودروهای محبوبی است که همچنان بر روی خط تولید حضور داشته و با هر ساز سازمان استاندارد رقصیده تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. به عنوان مثال در اوایل سال جاری بود که تصاویری از نیسان آبی جدید با چراغ‌های دیلایت منتشر شد که نشان از آن داشت که زامیاد قصد دارد تا تولید نیسان وانت را با استانداردهای جدید ادامه دهد. اکنون در آخرین شرایط فروش این شرکت یک نیسان وانت جدید با پسوند پیشرانه M۲۴ پلاس دیده می‌شود.

پیشرانه M۲۴ پلاس از قرار معلوم نسل جدید پیشرانه معروف M۲۴ نیسان آبی بوده که با توجه به سیاست جدید خودروسازان در راستای ارتقای پیشرانه‌ خودروهای داخلی به مرحله تولید رسیده است. از قرار معلوم شرکت زامیاد از اواخر سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را بر روی پروژه پیشرانه M۲۴ پلاس آغاز کرده و در سال ۱۴۰۲ روی وانت نیسان قرار داده است. این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها توسط مهندسین مگاموتور، دیگر شرکت تابعه سایپا روی پیشرانه M۲۴ صورت گرفته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پیشرانه قدیمی M۲۴ زامیاد که خود نسخه جدیدتر پیشرانه اصلی نیسان وانت یعنی Z۲۴ بود یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری است که توانایی تولید ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را دارا بود. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب نیسان وانت منتقل می‌شد.

پیشرانه M۲۴ پلاس اما یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ است. قدرت این پیشرانه به ۱۴۳ اسب بخار افزایش پیدا کرده و گشتاور آن نیز ۲۲۵ نیوتن متر شده است. این افزایش قدرت و توان نشان دهنده عملکرد بسیار بهتر پیشرانه M۲۴ پلاس نسبت به M۲۴ است.

علاوه بر تغییرات در بخش سوپاپ‌ها، قدرت و توان موتور، سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان VVT-i نیز به پیشرانه M۲۴ پلاس اضافه شده تا شاهد کاهش مصرف سوخت آن نسبت به پیشرانه M۲۴ باشیم. سیستم VVT-i وظیفه دارد زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌های مکش را در دورهای مختلف تنظیم کند تا عملکرد موتور در زمان مکش مخلوط هوا و سوخت بهینه شود.

باید یادآوری کنیم که استاندارد آلایندگی پیشرانه ‌M۲۴ پلاس با وجود ارتقایی که صورت گرفته است اما همچنان مانند M۲۴ بوده و از استاندارد یورو۵ پیروی می‌کند.

منبع خبر:خبرگزاری پرشین خودرو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا