اخبار خودرو

چرک‌نویس طرح خودرویی

تهیه طرح جامع خودرو، وعده سکاندار صمت در روز رای اعتماد بود حال آنکه با گذشت یک ماه از حضور وی در وزارتخانه صمت هنوز محتوایی از این طرح منتشر نشده است. در این زمینه پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که عباس علی‌آبادی با تاکیدی که بر برقی‌سازی خودروها با استفاده از ظرفیت‌های داخل دارد، خواهان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این مسیر است. این در شرایطی است که پیش از اجرای این طرح، باید تکلیف تولید خودرو با موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، واردات خودرو و نحوه عرضه مشخص شود.

یک ماه از حضور عباس علی‌آبادی به عنوان سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه گذشته و هرچند وی وعده ارائه طرحی جامع برای «خودرو» را داده، با‌این‌حال تا به امروز به جز موضوع تولید و عرضه خودروهای برقی و کاهش تصدی‌گری دولت، او اظهارنظر خودرویی خاصی نکرده است.

«خودرو» با توجه به نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی دارد و همچنین با در نظر گرفتن حساسیت اجتماعی بالای آن، معمولا در اولویت کاری متولی صنعت قرار می‌گیرد و علی‌آبادی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کم پیش نیامده که وزرا و حتی سرپرستان وزارت صمت (و در گذشته، وزارت صنعت و معدن) به محض حضور در «ساختمان سمیه» از ارائه مدل و برنامه خاص خود برای اداره صنعت و البته بازار خودرو صحبت به میان آورده‌اند.
در این بین، برخی از آنها عارضه‌ها و چالش‌ها را درست شناسایی کرده و برخی دیگر با افتادن در دام افکار و رفتار پوپولیستی، سهوا آدرس را (در شناسایی عرضه‌ها) اشتباه رفته‌اند. به‌هرحال نتیجه اولویت دادن به «خودرو» ارائه طرح‌ها، برنامه‌ها و استراتژی‌های سلیقه‌ای مختلف در مورد صنعت و بازار خودرو بوده است. حالا علی‌آبادی نیز ظاهرا می‌خواهد این سنت را ادامه دهد و به عنوان متولی «خودرو» مدل و طرح خاص خود را پیاده کند.

وی در روز اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو را تصدی‌گری دولتی دانست و تاکید کرد با کمرنگ شدن این چالش، راه برای رفع مشکلات [صنعت خودرو] باز خواهد شد. علی‌آبادی در سخنرانی خود در مجلس همچنین بر تولید خودروهای برقی در کشور تاکید و عنوان کرد که اگر وزیر شود، حتما روی برقی‌سازی خودروها با استفاده از ظرفیت‌های داخل کار خواهد کرد.
علی‌آبادی این را هم گفت که خودروسازی نیازمند یک طرح جامع است و وی چنین طرحی را دارد و به‌زودی آن را به مجلس ارائه می‌دهد. وی در نهایت این را هم گفته که یکی از راه‌‌حل‌ها [برای مقابله با چالش‌های حوزه خودرو] تامل با دنیا، ایجاد واردات هوشمند و افزایش تولید است و در این صورت می‌‌توان به صادرات هم رسید.

این چند جمله تقریبا تمام آن چیزی است که علی‌آبادی در یک ماه اخیر درباره «خودرو» به زبان آورده و فعلا خبری رسمی درباره طرح جامع وی و جزئیات آن منتشر نشده است. این در حالی است که در این مدت (یک ماهی که از حضور علی‌آبادی در وزارت صمت می‌گذرد) اتفاقات خودرویی مختلفی رخ داده، اما وی واکنش خاصی به آنها نشان نداده است. به عنوان مثال، چند روز پس از رای اعتماد نمایندگان مجلس به علی‌آبادی، آنها لایحه واردات خودروهای کارکرده را نیز به تصویب رساندند.
پیش از آن، واردات خودروهای نو نیز آزاد شد و خودروهای خارجی هم وارد گمرکات کشور شده بودند. ازآنجاکه واردات خودرو هم برای مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است، خیلی‌ها منتظر بودند و هستند تا از زبان سکاندار جدید وزارت صمت، برنامه وی در این حوزه را بدانند. درحال‌حاضر با وجود آزادی واردات، ورود خودروهای خارجی به کشور روندی کند دارد و دست کسی به خودروهای جدید نرسیده است و از همین رو، افکار عمومی در انتظار برنامه متولی جدید خودرو در این ماجرا هستند.

اتفاق دیگری که طی یک ماه گذشته رخ داده، داغ‌تر شدن ماجرای قیمت‌گذاری خودروهای بخش خصوصی و امتناع آنها از اجرای قیمت‌های مصوب شورای رقابت است. شورای رقابت تصویب کرد که قیمت خودروهای متعلق به بخش خصوصی پایین بیاید، اما مونتاژکاران زیر بار آن نرفتند و در نهایت نیز شورا قیمت‌ها را به نفع بخش خصوصی اصلاح کرد. این موضوع نیز از اهمیت زیادی برای بخشی از مشتریان بازار خودرو برخوردار است و آنها می‌خواهند بدانند موضع وزارت صمت و سکاندار جدیدش در این مورد چیست. با‌این‌حال علی‌آبادی به عنوان متولی خودرو، فعلا واکنشی به این موضوع نشان نداده است. موضوع عرضه خودرو در بورس کالا هم دیگر اتفاق خودرویی است که در یک ماه گذشته حاشیه‌هایی را به دنبال داشت و اوج آن، لغو عرضه یکی از محصولات بخش خصوصی در بورس کالا بود. از عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یکی از شیوه‌های میانه برای فروش خودروهای داخلی یاد می‌شود، با‌این‌حال متولی خودرو فعلا اظهارنظر خاصی در این مورد نکرده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا