آموزشکمک رانندهنقد و بررسی خودرو

چرا نباید تارا بخریم؟ (آنالیز خرید تارا)

تارا در کلاس ابعادی C با طراحی ارتقا یافته نسبت به سایر محصولات طراحی داخلی، توانسته استانداردهای ایمنی را به دست آورده و به یک خودروی مدرن تولید داخل تبدیل شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، خودروی تارا با دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. اما چرا برخی معتقدند که نباید تارا خرید؟ معایب این خودرو چیست؟

مشخصات فنی تارا دنده دستی

کد کلاس (های) خودرو ۳۲۲۰۱
نوع موتور TU5P
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۹.۵
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۰۶
طول خودرو (mm) ۴۵۰۵
عرض خودرو (mm) ۱۷۴۸
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۵۲
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۵۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۵۰
حجم فضای صندوق عقب (Lit) ۶۴۰

تجهیزات رفاهی تارا دنده دستی

کد کلاس خودرو ۳۲۲۰۱
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، HSA، ESC ،TCS
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه برقی
سیستم صوتی سیستم مالتی‌مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، پورت USB، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب، بلوتوث، میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو
چراغ‌ها مه‌شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغ‌های همراه در پارکینگ، چراغ خوش آمدگویی
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی هم‌رنگ بدنه
شیشه‌ها شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی‌ترپ
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع سوخت خودکار
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ فولادی طرح اسپورت
صندلی صندلی‏ راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو
سایر تجهیزات سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشان‌دهنده تغییر دنده (GSI)

مقایسه تارا دنده‌ای و دنا پلاس

در طراحی ظاهری این دو خودرو از فاکتورها و المان‌های متعددی استفاده شده است، اما نمی‌توان طراحی کلی آن‌ها را دلنشین و جذاب در نظر گرفت. کاستی‌های زیادی در طراحی این دو نوع خودرو مشاهده می‌شود‌‌ و در قالب الگوهای ناهماهنگ در نمای جلو و عقب خودرو نمود پیدا می‌کند. خطوط ناموزونی که روی بدنه دنا و تارا مشاهده می‌شود نیز نشانه‌ای از این نوع طراحی ناسازگار است. بین بخش‌های مختلف و قطعات دو خودرو فاصله‌های زیادی وجود دارد و این موضوع به وجود نقص در مونتاژ آن‌ها برمی‌گردد.

از آنجا که تارا جدیدترین تولید از سری تولیدات کارخانه ایران خودرو به شمار آمده و پرس‌های بدنه، قطعات و نوع طراحی آن جدید هستند، این خودرو باید عاری از نقص‌های برجسته طراحی ظاهری باشد، اما نظرات مختلف، ظاهر و طراحی بصری این نوع خودرو را نسبت به دنا پلاس ضعیف‌تر ارزیابی کرده و دنا پلاس را نسبت به تارا از حیث طراحی ظاهری قوی‌تر می‌دانند.‌ در این زمینه اعتقاد بر این است که طراحی یک‌دست و تمام عرضی چراغ‌های عقب تارا، در کنار قالپاق‌هایی که جایگزین رینگ اسپرت در این خودرو شده‌اند، از بزرگ‌ترین نواقص در طراحی این سگمنت داخلی به شمار می‌آید.

مونتاژ کاپوت و صندوق عقب هر دو خودرو دارای ایرادهای بنیادی فراوان است و برخی از این نواقص را می‌توان به فیکسچرها یا قالب‌های مونتاژ نسبت داد. این ایرادها در اکثر خودروهای مونتاژ شده توسط این شرکت تکرار شده است و از آنجا که چیزی بیشتر از خطای مونتاژ به نظر می‌رسد، نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد؛ چرا که با توجه به نو بودن خودروهای یاد شده انتظار می‌رود از بروز این نوع اشکال‌های اساسی ممانعت شود. در مجموع می‌توان دنا پلاس را از حیث طراحی بصری نسبت به تارا کارآمدتر دانسته و برنده رقابت ظاهری معرفی کرد.

در شرکت ایران خودرو تعداد زیادی از موتورها با قدرت و عملکرد مشابه به تولید می‌رسند و این موضوع به معنای عدم توجیه اقتصادی هزینه‌های تولید است‌، و از سوی دیگر از استاندارد ساخت پیشرانه‌هایی با ارتقای سطح کارکرد می‌کاهد. تارا به موتور ۱.۶ لیتری که نسخه پیشرفته TU5 محسوب می‌شود، مجهز است‌.‌ این در حالی است که ساختار موتور EF7 نیز بر اساس TU5 شکل گرفته و EF7 به‌عنوان نسخه ارتقا یافته TU5 شناخته می‌شود. پیشرانه ملی گرچه به دلیل ۱۰۰ سی سی اختلاف حجم از گشتاور بیشتری برخوردار است، اما قدرت و توان این موتور همچنان از کاستی‌هایی رنج می‌برد.

گشتاور تولیدی توسط پیشرانه EF7، معادل ۱۵۵ نیوتن متر است و موتور تارا ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و جز اختلاف ۱۱ نیوتن متری بین میزان تولید گشتاور، موتورهای این دو خودرو از نظر شاخصه‌هایی چون قدرت موتور (۱۱۳ اسب بخار) کاملا به یکدیگر شباهت دارند. دلیل برتری گشتاور تارا نسبت به دنا را می‌توان به اختلاف وزن میان دنا و تارا مرتبط دانست. چرا که تارای ۱۱۷۰ کیلوگرمی به دلیل بهره‌مندی از ورقه‌های فولادی مقاوم با جنس پیشرفته که در بدنه اتومبیل تعبیه شده است، از دنا پلاس ۱۲۵۸ کیلوگرمی سبک‌تر است. این موضوع به چابکی بیشتر تارا در زمان رانندگی می‌افزاید و از دید ایران خودرو مزیتی بزرگ برای این خودروی تازه نفس به شمار می‌آید.

مقایسه تارا و دنا پلاس به لحاظ امکانات رفاهی

اگر به مقایسه آپشن‌های رفاهی دنا پلاس و تارا بپردازیم، برتری دنا پلاس به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. در حالی که تارا با دنده دستی خود ساختار رانا را تداعی می‌کند، دنا پلاس با برخورداری از امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع خودکار، سان‌روف و صندلی‌های برقی در قالب خودرویی به مراتب لوکس‌تر، عرض اندام می‌کند. با این وجود، باید توجه داشت که تارا به سبب برخورداری از سیستم کنترل پایداری (ESP) که آپشن ایمنی – رفاهی محسوب می‌شود، موفق‌تر از دنا پلاس عمل کرده و به‌طور استاندارد از این سامانه برخوردار است‌.

نسخه فول آپشن دنا پلاس دارای امکاناتی نظیر آینه‌های جانبی برقی و تا شونده، صندلی‌های برقی با تنظیمات ۸ حالته، سیستم تهویه خودکار مجهز به دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، فرمان هیدرولیک، سامانه کروز کنترل، مه‌شکن‌های جلویی و عقبی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمزهای دیسکی خنک‌شونده جلو، ترمز دیسکی عقب، ۴ عدد ایربگ برای سرنشینان جلوی خودرو، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیک با دکمه‌هایی برای کنترل، سان‌روف، رینگ‌های ۱۵ اینچی از جنس آلومینیوم، مالتی‌مدیا مجهز به صفحه نمایش لمسی، حسگر پارک و دوربین عقب است. بنابراین، در رقابت از نظر امکانات رفاهی، دنا پلاس پیروز بی‌قید و شرط خواهد بود.

با این حساب به نظر می رسد که خودروی دنا پلاس به مراتب انتخابی بهتر برای آن دسته از افرادی خواهد بود که به دنبال یک خودروی مجهز هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا