کمک رانندهآموزشنقد و بررسی خودرو

برتری رانا پلاس به رانا؛ مقایسه

بعد از سمند و تیبا، رانا به عنوان سومین خودروی تولید ملی وارد بازار فروش خودروهای داخلی ایران شد‌. در ابتدا نام “نیو پیکان” را برای این اتومبیل در نظر گرفته بودند و پروژه ساخت آن با هدف تولید خودرویی به عنوان جایگزینی برای خودروی پیکان دنبال شد، اما اختلاف در قیمت‌های تعیین شده و سایر تغییرات به وجود آمده این امکان را برای تولید کننده فراهم ننمود. پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق دار به عنوان اساس ساختاری خودروی رانا در نظر گرفته شد و با وجود اینکه خبرهایی مبنی بر تولید ۲۰ هزار دستگاه خودروی رانا با قیمتی نزدیک به قیمت پیکان به گوش می‌رسید، ایران خودرو از عملیاتی کردن این وعده سر باز زد.

شرکت ایران خودرو اتومبیل رانا را در دو تیپ “ای ال” و “ال ایکس” به تولید رساند‌ و پس از مدت زمانی کوتاه با توقف پروژه تولید و مونتاژ رانا ای ال، تنها تیپ ال ایکس از این نوع خودرو به تولید رسید. ایران خودرو همواره در تامین قطعات یدکی خودرو رانا دچار مشکل بوده و از این رو در سال‌های نخستین تولید اتومبیل رانا، خریداران این خودرو هنگام تعمیر و تعویض قطعات مختلف با نواقصی در تهیه این تجهیزات روبرو بودند.

نسخه فیس لیفت شده رانا که به رانا پلاس شهرت دارد از سال ۱۳۹۹ توسط ایران خودرو به تولید رسید. تولید این خودرو هم زمان با عرضه پژو ۲۰۶ صندوق دار (نسخه تغییر شکل یافته پژو ۲۰۶) صورت گرفت. در ادامه این‌ مقاله تفاوت خودرو رانا و رانا پلاس را از جنبه‌های ظاهری، فنی، ایمنی و رفاهی ارزیابی کرده و این دو خودرو را به طور کامل مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت رانا و رانا پلاس از نظر طراحی ظاهری

حتی با نگاهی سطحی و گذرا به رانا و رانا پلاس نیز متوجه خواهید شد که این دو اتومبیل به عنوان فیس لیفت‌هایی از خودروی پژو تفاوت‌های چندانی در ابعاد بصری با یکدیگر ندارند. با این وجود تغییراتی که در طراحی چراغ‌های رانا پلاس صورت گرفته این خودرو را به فضای ظاهری پژو ۲۰۷ نزدیک‌تر کرده است. در طراحی بخش جلویی رانا پلاس از جلو پنجره جدید و هماهنگ با چراغ‌های خودرو استفاده شده است و دستگیره‌ها و زه‌های خودرو در هارمونی طیف رنگی با بدنه آن قرار دارند.

در نسخه قدیمی این خودرو قالپاق‌ها شکل پنجره‌ای معمولی داشتند اما در طراحی رانا پلاس با اعمال تغییرات متمرکز، شکل بهبود یافته‌تری از قالپاق‌ها ایجاد شده و پنجره‌ای با کانال‌های مستقل از هم مشاهده می‌شود. بر خلاف رانا، وجود چراغ‌های نئون در رانا پلاس ظاهری زیبا‌تر و جذاب‌تر در خودرو ایجاد کرده‌اند. بنابراین در مقایسه ظاهری این دو نوع خودرو می‌توان به راحتی برتری طراحی بصری نسخه رانا پلاس نسبت به رانا را رویت نمود.

تفاوت رانا و رانا پلاس از نظر سطح ایمنی

به لحاظ فاکتورهای ایمنی و شرایط امنیتی نیز رانا پلاس در سطح بالاتری قرار دارد. در طراحی این خودرو نقص‌ها و کاستی‌های رانا تا حد قابل قبولی پوشش داده شده است. آپشن‌های امنیتی رانا پلاس شامل سیستم هشدار مرکزی در صورت ورود غیر مجاز به خودرو است. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز از دیگر امکانات امنیتی در نظر گرفته شده برای نسخه دنا پلاس می‌باشد. سنسور هشدار عقب و ایربگ‌های ایمنی از دیگر اجزایی هستند که به خودروی رانا پلاس افزوده شده‌اند. رانا پلاس همچنین به سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD مجهز می‌باشد. لذا اگر رانا و رانا پلاس را از نظر شاخصه‌های ایمنی در مقام قیاس قرار دهیم باید خاطر نشان کرد که رانا پلاس نسبت به رانا خودروی ایمن‌تری به حساب می‌آید.

تفاوت رانا و رانا پلاس از نظر ویژگی‌های فنی

در ساختار فنی این دو خودرو تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود و امکاناتی به خودروی رانا پلاس افزوده شده است. موتور EC5 و سقف شیشه‌ای رانا پلاس مشابه خودرو تارا یعنی جدیدترین سدان تولید شده توسط شرکت ایران خودرو می‌باشد. پیشرانه‌ای که در رانا پلاس تعبیه شده است، از نوع تیوفایا با حجم ۱۶۰۰ سی سی است و همچنین  در این خودرو گیربکس ۶ دنده‌ای مشاهده می‌شود. سیستم تعلیق و ترمزهای رانا و رانا پلاس تفاوتی با یکدیگر نداشته و می‌توان این دو سامانه را در هر دو خودرو یکسان در نظر گرفت.

رانا خودرویی است که صفر تا صد روند تولید آن توسط شرکت ایران خودرو برنامه‌ریزی و مدیریت شده است‌ و این ویژگی را می‌توان نقطه تمایز رانا با سایر خودروهای داخلی در نظر گرفت. انتقال نیرو در هر دو خودروی رانا و رانا پلاس به واسطه دیفرانسیل جلو انجام می‌شود. موتوری که در رانا و رانا پلاس مورد استفاده قرار گرفته ۱۶ سوپاپ و دارای ۴ سیلندر است. این موتور تنفس طبیعی به لحاظ میزان حجم در رانا و رانا پلاس دارای تفاوت است. حجم این موتور در رانا برابر ۱۶۰۰ سی سی و در رانا پلاس معادل ۱۵۸۷ سی سی می‌باشد.

ماکسیمم میزان قدرت در رانا ۱۰۸ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و حداکثر مقدار توان در رانا پلاس ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه محاسبه شده است. حداکثر میزان‌ گشتاور در رانا و رانا پلاس برابر با ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشد‌. در مقایسه جعبه دنده‌های این دو خودرو باید یادآور شد که جعبه دنده تعبیه شده در سیستم رانا پلاس از نوع دستی و ۶ سرعته می‌باشد؛ در حالی که برای رانا جعبه دنده دستی ۵ سرعته در نظر گرفته شده است. ماکسیمم سرعت این دو خودرو ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است و هر دو اتومبیل برای رساندن سرعت خود از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارند‌.

این دو خودرو به لحاظ میزان مصرف سوخت ترکیبی چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و می‌توان مصرف سوخت رانا و رانا پلاس را به صورت تقریبا با هم برابر دانست. میزان مصرف سوخت ترکیبی رانا برابر با ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این مقدار مصرف سوخت در رانا پلاس اندکی تقلیل یافته و به ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. علاوه بر این حجم باک در هر دوی این خودروها معادل ۵۰ لیتر می‌باشد. از دیگر تفاوت‌های اساسی رانا و رانا پلاس می‌توان به بهینه سازی تولید آلایندگی و دریافت این استاندارد اشاره نمود. در حالی که خودروی رانا دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است، نسخه رانا پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دریافت نموده است.

بر خلاف میزان وزن که در هر دو خودرو به ۱۱۰۹ کیلوگرم می‌رسد، رانا و رانا پلاس در ابعاد و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه ابعاد این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

ابعاد و اندازه رانا

  • طول: ۴۲۹۲ میلی متر
  • عرض: ۱۲۹۲ میلی متر
  • ارتفاع: ۱۴۵۶ میلی متر
  • ابعاد و اندازه رانا پلاس
  • طول: ۴۲۹۲ میلی متر
  • عرض: ۱۶۸۴ میلی متر
  • ارتفاع: ۱۴۳۷ میلی متر

مقایسه خودروهای رانا و رانا پلاس نشان می دهد که نسخه رانا پلاس به لحاظ شاخصه‌های فنی در مقایسه با نسخه رانا جایگاه مطلوب‌تری داشته و موفق‌تر عمل کرده است.

تفاوت رانا و رانا پلاس از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی

نخستین تفاوت چشمگیر رانا و رانا پلاس را می‌توان در طراحی داخل کابین این دو خودرو رویت نمود‌ چراکه طراحی داشبورد در اتاقک این خودروها با یکدیگر متفاوت است. روکش صندلی‌ها در نسخه رانا پلاس به پژو ۲۰۷ شباهت دارد و به دلیل بهره‌مندی از طراحی متفاوت در دوخت پارچه‌ها، استانداردتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. دیگر تفاوت رانا و رانا پلاس را می‌توان در تعبیه ایزوفیکس مشاهده نمود. به این ترتیب جاگیری و نصب صندلی کودک بر روی صندلی خودرو امکان پذیر خواهد بود. دسته راهنما، برف پاک کن طرح ۲۰۶ و دکمه‌های کنترل تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان این دو خودرو نیز از دیگر آپشن‌ها و امکانات رفاهی رانا قلمداد می‌شود.

در رانا پلاس غربیلک فرمان به آرمی از جنس کروم مزین شده است. شیشه‌های برقی، کنسول مرکزی، دسته دنده جدید، آینه‌های برقی و طراحی صندلی‌ها با ارگونومی راحت‌تر نیز از دیگر امکانات رفاهی رانا پلاس محسوب می‌شوند. سیستم مالتی مدیا در رانا پلاس دارای نمایشگر ۶.۷ اینچی بوده و تغییراتی مانند ارائه داده‌های سیستم رسانه‌ای از طریق این نمایشگر و وجود نشانگر دمای هوا در آن نیز در جهت بهینه سازی این سیستم و ارتقای سطح کارکرد آن اعمال شده است. علاوه بر این با هدف سهولت کاربری و بهبود کارکرد خودرو در دنا پلاس از عایق‌های ضد صدا در کاپوت استفاده شده است.

با توجهی به توضیحات عنوان شده در خصوص امکانات و آپشن‌های رفاهی دو خودرو می‌توان نتیجه گرفت که تجهیزات در نظر گرفته شده برای رانا و رانا پلاس شباهت‌های بنیادی فراوانی به یکدیگر دارند و با این وجود برخی از امکانات اضافه شده به رانا پلاس، سبب برتری این خودرو نسبت به نسخه رانا شده است‌.

نتیجه گیری

با توجه به تحریم‌هایی که بازار عرضه و تقاضای خودروی ایران را تحت تاثیر قرار داده است، امکان خرید نمونه‌‌های خارجی با محدودیت همراه بوده و از این رو رقابت میان خودروهای ساخت داخل به شکل گسترده‌تری مشاهده می‌شود. انتخاب در میان نمونه‌های ملی خودرو با وجود مقایسه‌های کیفی و کمی صورت گرفته برای خریدار آسان‌تر خواهد بود. همانطور که گفته شد رانا و رانا پلاس به لحاظ شاخصه‌های ظاهری تفاوت فاحشی ندارند اما امکانات رفاهی، میزان ایمنی و ویژگی‌های فنی رانا پلاس در سطح مطلوب‌تری قرار دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا