پیشنهاد سردبیر

قبل از خرید به این ۱۰ نکته مهم کارشناسی خودرو توجه کنید!

خلاصه نوشته
  • کارشناسی خودرو به دلیل نقش حیاتی که دارد به صورت مستقیم در تعیین قیمت خودرو تاثیزگذار است. برای جلوگیری از هدر رفت هزینه‌های چند میلیونی و ...

امروزه، خرید خودرو در با توجه به شرایط اقتصادی جامعه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و صرف مال و زمان است. برای جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان، توصیه متخصصین فعال در کارشناسی خودرو بر این است که پیش از اقدام به خرید تمامی موارد لازم و حیاتی مربوطه بررسی شود.

در این مقاله شما با ۱۰ مورد از مهم‌ترین نکاتی که در کارشناسی ماشین مورد نیاز است آشنا خواهید شد.

نحوه کارشناسی خودرو کارکرده

کارشناسی خودرو کارکرده به صورت کلی از دو جنبه انجام می‌شود: کارشناسی بدنه خودرو و کارشناسی فنی خودرو. با توجه به نتایج به دست آمده، کارشناس، خودرو را قیمت گذاری می‌کند.

در ادامه هر دو نوع کارشناسی خودرو به تفکیک توضیح داده می‌شود.

کارشناسی فنی خودرو

بخش فنی خودرو از مهم‌ترین و دشوارترین بخش‌های کارشناسی خودرو به شمار می‌رود. این نوع از کارشناسی نیازمند دانش فنی و دقیق و همچنین تجربه لازم است. یک کارشناس مکانیک متبحر به خوبی می‌تواند از پس این چالش برآید. کارشناسی فنی خودرو به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هرچند خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود، مهم‌ترین قسمت ماشین و در اصطلاح قلب تپند‌ی آن، موتور و سیستم محرکه به شمار می‌رود.
نیاز خودروهای نو به بررسی و کارشناسی فنی عموما کمتر است و ماشین‌های کارکرده و یا دست دوم نیاز بیشتری به این نوع کارشناسی‌ها دارند. آگاهی داشتن از عملکرد ماشین و بررسی مشخصه‌های فنی خودرو کمک شایانی در نگهداری از آن به ما می‌کند.

برای کارشناسی خودرو سیار و مشاوره رایگان قیمت خودرو در ایرانی کار با شماره ۵۴۹۴۵-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

هرچند ممکن است که خودروی دست دوم از نظر ظاهری سالم باشد، اما ممکن است از لحاظ فنی دچار ایرادات و مشکلاتی باشد که انحصارا در کارشناسی فنی مشخص می‌گردد.

۱. کارشناسی موتور ماشین

موتور در خودرو مانند مغز در بدن انسان است. در واقع موتور ماشین مهم‌ترین بخش و اصلی‌ترین واحد خودرو به شمار می‌رود. اهمیت موتور باعث می‌شود که بررسی و کارشناسی آن با حساسیت و دقت بالایی انجام گیرد. توجه داشته باشید که حتی موتور یکه در ظاهر ممکن است بدون ایراد باشد و بدون هیچ صدای اضافه‌ای کار کند، ممکن است از لحاظ فنی دارای ایراداتی باشد. پس بهتر است جهت جلوگیری از اتلاف مال و زمان، بدون در نظر گرفتن سلامت ظاهری موتور، کارشناسی آن به صورت دقیق و کامل انجام شود.

کارشناسی بدنه خودرو

۲. کارشناسی جلوبندی ماشین

جلوبندی خودرو بخش پایین و جلویی ماشین است که رابط بین اتاقک و شاسی با جاده است. جلوبندی دارای بخش‌‌های مختلفی از جمله فنر، کمک فر، طبق و بوش است. در این بین شاید نقش فنرها برای عموم ملموس‌تر باشد. فنرها ناهمواری جاده را گرفته و مانع انتقال آن به اتاقک می‌شوند. خرابی و معیوب بودن جلوبندی ماشین چندین نشانه دارد. سواری خشک ماشین، کشیده شدن ماشین در پیچ‌ها، نابرابری در آج‌ها روی تایرها و روغن‌زدگی در بخش‌های مختلف جلوبندی نشانه‌های معیوب بودن آن است.

۳. کارشناسی لنت‌ها

ترمز سالم یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین اجزای خودرو به شمار می‌رود. عدم کارکرد صحیح آن ممکن است خطرات جانی و جبران‌ناپذیری به بار آورد. پس اهمیت بررسی دقیق و تعویض لنت‌ها باید همیشه در دستور کار قرار داشته باشد و در صورت بروز هر گونه صدای ناهنجاری در پی رفع عیب و اصلاح آن باشیم. از آنجایی که لنت کالایی مصرفی است، بر اثر گذر زمان لنت ساییده شده و از ضخامت آن کم می‌شود. کیفیت و ضخامت لنت و سلامت دیسک بر صدای ترمز تاثیر دارد.

۴. کارشناسی تسمه های خودرو

خرابی تسمه دینام، که با عنوان تسمه کولر و تسمه هیدرولیک نیز شناخته می‌شود، یکی از مشکلات شایع در خرابی خودرو است. خرابی تسمه عموما در اثر خشک شدن یا ساییدگی زیاد حاصل می‌گردد. خرابی تسمه دینام خودرو دارای علائم مختلفی از جمله شنیدن صدای جیرجیر از کاپوت، سفت شدن فرمان اتومبیل، خنک نکردن کولر، داغ کردن خودرو و یا روشن شدن چراغ باتری است.

۵. کارشناسی لاستیک ها

اغلب مردم می‌دانند که لاستیک یا تایر ماشین نقش بسزایی در تحمل وزن خودرو دارد. اما، شاید همه ندانند که مسئولیت تحمل بیش از ۹۵ درصد وزن ماشین به عهده‌ی باد درون لاستیک‌هاست و خود لاستیک، صرفا ۵ درصد از وزون خودرو را تحمل می‌کند.

امروزه تولید لاستیک ماشین تنوع زیادی دارد. این لاستیک‌ها از لحاظ اندازه، آج، جنس، ساختار و کارکرد به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، لاستیک ماشین با توجه به شرایط آب و هوایی و جاده‌ها، دارای انواع ویژه‌ای است که دقیقا مناسب این شرایط ساخته می‌شود.

در کارشناسی لاستیک ماشین، متخصص کارشناس علاوه بر بررسی ظاهر لاستیک و اطمینان از سلامت و کارکرد آن، تاریخ تولید لاستیک‌ها را نیز بررسی می‌کند. به توصیه‌ی کارشناسان استفاده از لاستیکی که بیش از ۶ سال عمر کرده باشد جایز نیست. توجه داشته باشید که تاریخ تولید به صورت یک کد سه یا چهار رقمی‌ روی تایر ماشین نوشته می‌شود.

کارشناسی فنی خودرو

۶. کارشناسی کلاچ

کلاچ در اصطلاح بخش ارتباطی بین موتور و گیربکس است. کاربرد اصلی کلاچ در خودرو، انتقال نیرو و همچنین کنترل انتقال نیرو است.
کلاچ‌ مانند تمامی قطعه‌های خودرو یک عمر مفیدی دارد و پس از آن می‌بایست که تعویض شود. دلیل الزام تعویض آن این است که کلاچ به صورت کلی در معرض اصطکاک قرار دارد و از این رو جزو قطعات تحلیلی و مصرفی خودرو به شمار می‌رود و ناچارا باید بعد از مدتی تعویض شود.

قابل توجه است که موارد مختلفی در افزایش یا کاهش طول عمر کلاچ‌های خودرو تاثیرگذار است. این موارد شامل سبک رانندگی، آب و هوا و اقلیم منطقه و البته کیفیت صفحه کلاچ و لنت‌های آن می‌شود.

۷. کارشناسی گیربکس ماشین

برای انجام کارشناسی گیرکبس خودرو می‌توان از روش‌های گوناگونی بهره برد. روش استال یکی از این روش‌هاست. تست‌های کارشناسی موتور گیربکس باید در شرایط مختلفی انجام شود. به فرض مثال در حالت درجا امکان ملاحظه‌ی اخطارهای پشت آمپر وجود دارد. همچنین، باید سرویس شدن گیربکس را نیز بررسی نمود. برای حصول اطمینان از سرویس شدن گیربکس باید گیج روغن گیربکس را کنترل کرده و کیفیت روغن را بررسی نمود.

علاوه بر این، روش دیگر کارشناسی گیربکس نصب دیاگ تخصصی روی خودروی می‌باشد. از این طریق امکان بررسی خطاهای موجود در یونیت گیربکس وجود دارد. همچنین، پارامترهای گیربکس مانند فشار روغن، عملکرد شیرهای سلنوئیدی، دور شفت گیربکس، دمای روغن و… نیز از طریق دیاگ قابلیت کنترل دارد.

از نقطه نظر متخصصان کارشناسی گیربکس خودرو بهترین تستی که ممکن است برای کارشناسی گیربکس خودرو انجام داد درایو زدن است. مواردی چون شتاب‌گیری، حرکت در سربالایی و حرکت در سرازیری، نحوه‌ی تعویض دنده، دنده معکوس و … در تست درایو قابلیت کارشناسی و بررسی دارد.

برای خرید و فروش خودرو در ایرانی کار از طریق این لینک اقدام نمایید.

کارشناسی بدنه خودرو

کارشناسی بدنه خودرو از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحلی است که پیش از اقدام به خرید خودرو باید انجام پذیرد. کارشناسان دلیل این مساله را نقش کلیدی بدنه خودرو در حفظ ایمنی سرنشینان عنوان می‌کنند.

البته اینکه با توجه به روش‌ها و تکنیک‌ها و ابزارهای جدیدی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان ترمیم بدنه خودرو بعد از تصادف به خوبی روز اول ممکن شده است. این مساله منجر به استفاده از تجربیات یک متخصص کارشناس بدنه به منظور تشخیص بخش‌های آسیب دیده شده است.

در واقع کارشناس بدنه خودرو به شخصی گفته می‌شود که با استفاده از ابزارآلات دقیق تشخیص رنگ شدگی خودرو و با استفاده از دانش و تجربه‌ی کافی اقدام به کارشناسی بدنه خودرو می‌نماید.

۸. تصادف و چپ کردگی

تصادف، چپ کردگی و تعویض قطعات و دیگر مشکلات فنی، از جمله مواردی است که به‌ سادگی توسط افراد عادی قابل‌ تشخیص نمی‌باشد و ممکن است فروشنده خودرو آن را مخفی کند. بنابراین بهترین اقدامی که می‌شود داشت این است که به منظور پیشگیری از اعمال خسارات هنگفت و چند میلیونی، پیش از خرید از کارشناس خودرو کمک بگیریم.

به یاد داشته باشید که در اغلب موارد صافکار حرفه‌ای چنان خوب صافکاری خودرو را انجام می‌دهند که به جز متخصصین کارشناسی خودرو کسی قادر به تشخیص آن نمی‌باشد.

کارشناسی خودرو

۹. رنگ شدگی خودرو

از دیگر مراحل کارشناسی خودرو، تشخیص و کارشناسی رنگ و رنگ شدگی ماشین است. طی مراحل کارشناسی رنگ خودرو، مشخص می‌شود که ماشین رنگ فابریک کارخانه را دارد یا مجددا رنگ شده است. روش‌های تعیین رنگ شدگی خودرو بسیار متنوع است. توجه داشته باشید که در گذشته، زمانی که روش‌های رنگ و تعمیرات و صافکاری تا این مقدار پیشرفته نبوده، تشخیص رنگ شدگی خودرو بسیار آسان‌تر بود. اما امروزه و با توجه به پیشرفت فناوری و ابزارآلات مورد استفاده، کار تشخیص رنگ شدگی مقداری مشکل‌تر شده است و می‌بایست که توسط کارشناس بدنه خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

متخصصین کارشناسی بدنه خودرو برای این کار از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال و همچنین اتاق تشخیص رنگ استفاده می‌کنند. طی این روش، با توجه به میزان ضخامت رنگ خودرو، کارشناس نظر فنی خود را مبنی بر رنگ شدگی یا عدم رنگ شدگی خودرو اعلام می‌کند. در واقع، اضافه شدن یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی منجر به ضخامت بیشتر در آن نقطه می‌شود. در نتیجه این  تفاوت ضخامت در رنگ نشانگر رنگ شدگی خودرو می‌باشد.

۱۰. کارشناسی شاسی و ستون‌های خودرو

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های بدنه خودرو شاسی است که چندان قابل دیدن نمی‌باشد. در نظر داشته باشید که هر نوع آسیب دیدگی در این قسمت باید شما را از خریدن آن خودرو منصرف کند. از آنجایی که  ستون‌های خودرو دارای اهمیت بالایی است، حتما برای کارشناسی اقدام نمایید و از متخصصین با تجربه برای تعیین سلامت شاسی خودرو استفاده کنید.

علاوه بر این، ستون‌های خودرو نیز جزو قسمت‌های اصلی است که محل اتصال سقف به بدنه خودرو می‌باشد. کارشناسی ستون‌ها به این دلیل مهم و حیاتی است که مسئول حفظ ایمنی و عملکرد هندلینگ خودرو می‌باشد. در نتیجه، یک متخصص و کارشناس ماهر می‌تواند هم راستایی محل قرارگیری ستون‌ها و قرارگیر سر سرنشینان خودرو را کنترل کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا