اخبار خودرو

سرمایه‌گذاری مشترک در خطوط تولید داخل ایران

اخیرا مذاکراتی در سطح وزیران بین ایران و چین در خصوص همکاری‌های آتی دو کشور در صنعت خودروسازی برگزار شده است. طی این مذاکرات، وزیر صمت ایران از چندین کارخانه معتبر خودروسازی چین بازدید کرده و از پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های آنها در تولید انبوه و خودروهای برقی باخبر شده است.

مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که پیش‌شرط اصلی برای هرگونه همکاری با شرکت‌های چینی، سرمایه‌گذاری مشترک آن‌ها در خطوط تولید داخل ایران است و هیچ‌گونه واردات یا مونتاژ خودرو از چین مورد قبول نخواهد بود.

هدف از این مذاکرات، طراحی و تولید خودروهایی با هویت ایرانی و با بهره‌مندی از دانش فنی و تجارب فناورانه‌ی چینی‌هاست؛ نه ساخت خودروی برقی مشترک. خودروهای تولیدشده محصولی ایرانی با استفاده از دانش مشترک خواهند بود.

صنعت خودروسازی چین در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. خودروسازان این کشور امروزه در تولید انبوه، کیفیت محصول و فناوری‌های نوین مانند خودروهای برقی، از برندهای مطرح اروپایی هم جلو زده‌اند. بنابراین می‌توان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها در راستای تقویت تولید داخلی خودرو استفاده نمود.

بابک احمدی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگویی، جزئیات تازه‌ترین مذاکرات صنعت خودروسازی ایران و چین را شرح داد. وی اظهار کرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سفر اخیر به چین، از صنعت خودروسازی پیشرفته این کشور بازدید کرده است.

احمدی تصریح کرد که هدف از این مذاکرات، طراحی و تولید مشترک خودروهایی با فناوری پیشرفته نیست، بلکه طراحی محصولات جدید با استفاده از تجربیات چینی‌ها و تولید کاملاً داخلی آنها در ایران است. وی افزود که خودروسازان چینی نیز برای همکاری در این زمینه و ورود به بازار ایران ابراز آمادگی کرده‌اند.

احمدی تشریح داد که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سفر اخیر به چین از صنایع برتر خودروسازی این کشور نظیر شرکت‌های سایپا، چانگان و بی‌ای‌ایکس بازدید کرده و با مدیران ارشد آنها دیدار کرده است. وی افزود که خودروسازان چینی از جمله شرکت‌های بازدید شده، ابراز آمادگی کامل برای همکاری با ایران در زمینه طراحی، توسعه و تولید خودروهای جدید داخلی در ایران را داشته‌اند.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تأکید کرد که تولید مونتاژی خودرو از چین پذیرفته نخواهد شد و تنها راه حل مورد قبول، سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کاملاً داخلی است. وی با اشاره به موفقیت‌های صنعت خودروسازی چین در دهه‌های اخیر گفت که این کشور توانسته است تکنولوژی لازم را کسب و خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان مطرح کند. وی همچنین بر ضرورت مراقبت از منافع کشور در روابط تجاری تأکید کرد.

احمدی در توضیح بیشتر روند پیشرفت صنعت خودروسازی چین گفت که این کشور از ابتدا تمرکز خود را بر طراحی مهندسی گذاشت و به تدریج توانست تکنولوژی‌های لازم را کسب کند تا اکنون صاحب طراحی و تولید خودروهایی با فناوری‌های نوین شود. وی امیدوار عنوان کرد که ایران نیز با همکاری چین در این زمینه بتواند پیشرفت مطلوبی داشته باشد.

به گفته احمدی، همکاری با خودروسازان چینی منجر به طراحی و توسعه محصولات جدید و تولید آنها در کارخانه‌های ایران خواهد شد. وی تأکید کرد که این همکاری‌ها باعث افزایش توان تولیدی صنعت خودروسازی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

منبع خبر: خودرو بانک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا