پیشنهاد سردبیر

باتری به باتری

یکی از مایه‌های سرافرازی من میان فامیل، یک کابل باتری به باتری اعلاست که همیشه پشت ماشین‌ام جا دارد. هرکه باتری ماشین‌اش می‌خوابد، فی‌الفور می‌روم و کارش را راه می‌اندازم. منت‌دارم می‌شوند. اخیرا” فهمیده‌ام که باجناقم می‌خواهد تاکسی قراضه‌اش را با یک تاکسی برقی عوض کند. حالا سوالم این است که برای باتری‌های برقی، کابل باتری به باتری کجا گیر می‌آید، بروم بخرم.

در دورانی که محیط زیست بیش از پیش تحت فشار است، جهش به سمت تکنولوژی‌های پاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. خودروهای برقی، به عنوان بخشی از این رویکرد، نه تنها نمادی از نوآوری و پیشرفت هستند، بلکه بیانگر تغییرات اساسی در صنعت خودرو و الگوهای مصرفی ما نیز می‌باشند. این خودروها، با کاهش قابل توجه انتشار دی‌اکسید کربن، به کاهش آلودگی هوایی کمک می‌کنند و صدای کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید می‌کنند که این خود به بهبود کیفیت زندگی شهری می‌انجامد.

اما، هر قدر که خودروهای برقی در ظاهر موهبت‌ به نظر می‌رسند، نباید از نظر دور داشت که مسیر توسعه‌ آن‌ها نیز با موانع و مشکلاتی همراه است. از جمله اینکه تولید و بازیافت باتری‌های آن‌ها به نوبه خود می‌تواند بر محیط زیست تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، زیرساخت‌های لازم برای شارژ این خودروها در بسیاری از نقاط جهان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است که این خود می‌تواند مانعی برای گسترش آن‌ها باشد.

در آمریکای شمالی که پیشرو برقی‌سازی در جهان است، زیرساخت خودروهای برقی با سرعت زیادی در حال توسعه است. شبکه‌ سوپر شارژ تسلا پوشش گسترده‌ای در کل قاره دارد و یک رقیب سرسخت به نام Electrify America نیز شبکه‌ گسترده‌‌ ایستگاه‌های شارژ سریع را ارائه می‌دهد. اروپا نیز با سرعت بالا زیرساخت شارژ خود را توسعه می‌دهد و از این منظر، عنوان رهبر جهانی در زمینه‌ حمل و نقل پایدار را در اختیار دارد. در حال حاضر در ۲۸ کشور اروپا، حدود ۴۰۰هزار ایستگاه شارژ وجود دارد.

با این حال، در سطح جهانی چالش‌هایی نظیر دسترسی محدود به ایستگاه‌های شارژ و زمان‌های طولانی شارژ هنوز هم وجود دارند. در ایران، شرکت مپنا به عنوان مسئول تامین زیرساخت شارژ خودروهای برقی فعالیت می‌کند و اخیراً نخستین جایگاه شارژ را در برج میلاد تهران افتتاح کرده است. شارژرهای موجود شامل شارژر همراه، شارژر خانگی و شارژر سریع هستند. شارژر همراه به برق خانگی متصل می‌شود و حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا باتری به ۸۰ درصد شارژ برسد. شارژر خانگی که بر دیوار پارکینگ نصب می‌شود، ۶ ساعت زمان نیاز دارد تا باتری به ۸۰ درصد شارژ برسد، در حالی که شارژر سریع تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، در حال حاضر ۸ ایستگاه شارژ با ظرفیت ۸ مگاوات در تهران در دست احداث است و قیمت هر کیلووات ۵۴۷ تومان محاسبه می‌شود. مطابق برنامه ریزی های اولیه مقرر است که درگام نخست حدود ۸۰ هزار خودروی عمومی و سواری، برقی وارد ناوگان کشور گردد و تهران به تدریج صاحب ۵۰ هزار تاکسی برقی شود، هم‌اکنون از این تعداد ۲۷ هزار دستگاه آماده واگذاری است. شرکت کرمان موتور نیز به تازگی در مراسمی با حضور مقامات شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی، ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک را به متقاضیان تحویل داده است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، اعلام کرده است که واردات خودروهای برقی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و از سال ۱۴۰۴، ساخت خودروهای برقی در ایران آغاز خواهد شد.

با توجه به این دورنما، انتظار می‌رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، فراتر از واردات خودروهای برقی، به تقویت زیرساخت‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد و این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

نویسنده: مهرداد وفا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا