اخبار خودرو

نقاط قوت و ضعف کروز کنترل‌های معمولی و تطبیقی

در سال‌های نه چندان دور کروز کنترل تطبیقی تنها در ساخته‌های لوکس خودروسازانی چون مرسدس بنز و ب‌ام‌و دیده می‌شد

اما این تکنولوژی که از حسگرها و در برخی موارد از دوربین‌ها برای تنظیم سرعت خودرو بر پایه‌ی سرعت خودروی جلویی استفاده می‌کند در خودروهای ارزان‌قیمت‌تر نیز بکار رفته است. به نظر می‌رسد این سیستم نیز روندی مشابه کمربندهای ایمنی و CD پلیرها را طی می‌کند و در آینده در اکثر خودروها دیده خواهد شد. حتی این سیستم در تویوتا C-HR مدل ۲۰۱۸ که بهای آغازین ۲۲۵۰۰ دلاری دارد به‌صورت استاندارد نصب شده است.
البته باید گفت این سیستم‌ها بدون خطا و نقص نیستند. درحالی‌که سیستم‌های معمولی تنها کنترل پدال گاز را در اختیار دارند، سیستم‌های تطبیقی از حسگرها و دوربین‌ها برای کنترل ترکیبی از گاز و ترمز استفاده می‌کنند. یکی از نشانه‌های رانندگی، کنترل خودرو است. چشم‌پوشی از این کنترل و یا بخشی از آن می‌تواند مرعوب‌کننده باشد. وقتی که خودرو سرعت خود را کم می‌کند قطعاً احساس غیرطبیعی به وجود می‌آید، مخصوصاً وقتی این کاهش سرعت ناگهانی باشد.
استفاده از سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی می‌تواند عجیب‌وغریب نیز باشد. برای شروع باید گفت این سیستم‌ها استانداردسازی نشده‌اند به این معنی که هر خودروساز تصمیم می‌گیرد تا میزان نزدیک شدن خودرو به خودروی جلویی را تعیین کند. البته در اکثر مواقع این سیستم اجازه‌ی نزدیک شدن زیاد خودرو به وسیله جلویی را نمی‌دهد. جدای از این موضوع، سناریوی یاد شده می‌تواند برای خودروهای دیگر حاضر در مسیر نیز مشکل‌ساز باشد.
این حقیقت که سیستم‌های تطبیقی بر مبنای حسگرها کار می‌کنند باعث می‌شود که در شرایط بد جوی از کارایی حسگرها کاسته شود. هر آلودگی نظیر گل و لای یا یخ باعث می‌شود حسگرهای سیستم تطبیقی کار خود را انجام ندهد؛ اما مشکل بزرگ‌تر اینکه تا زمانی که حسگرها تمیز نشوند، اکثر خودروهای مجهز به این سیستم نخواهند توانست از کروز کنترل استفاده کنند.
راه‌حل، پیدا کردن سیستمی است که کار نسخه‌های مرسوم و تطبیقی را انجام دهد. چنین سیستمی که توانایی به‌کارگیری هم به عنوان کروز کنترل معمولی و هم کروز کنترل تطبیقی دارد را می‌توان در جیپ گرند چروکی ۲۰۱۷ یافت. سیستم عادی به‌صورت استاندارد در تمامی مدل‌های چروکی وجود دارد و البته کروز کنترل تطبیقی نیز در دسترس است؛ اما بجای آنکه سیستم تطبیقی جایگزین نسخه‌ی معمولی شود، در واقع به آن ملحق می‌شود و کنترل‌های جداگانه‌ای برای تمایز هر دو سیستم وجود دارد. راننده‌هایی که با استفاده از کروز کنترل تطبیقی راحت نیستند مجبور به استفاده از آن نبوده و البته کثیف بودن خودرو آن‌ها را مجبور نخواهد کرد که حسگرها را تمیز کرده یا اینکه کلاً استفاده از کروز کنترل را کنار بگذارند.
اگرچه در سال‌های آینده سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی در خودروهای بیشتری به‌صورت استاندارد وجود خواهند داشت اما همان‌گونه که گفته شد این سیستم‌ها عالی نبوده و همین باعث می‌شود به فکر استفاده‌ی ترکیبی از کروز کنترل‌های مرسوم و تطبیقی بیفتیم. این راه‌حل می‌تواند در اکثر خودروها، از نمونه‌های ارزان‌قیمت گرفته تا خودروهای لوکس بکار گرفته شود.
نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا