پیشنهاد سردبیر

اصول خروج از پارک در آزمون عملی شهر

برای دریافت گواهینامه، پس از این که در کلاس های آموزش رانندگی شرکت کردید،‌ باید در سنجش نهایی یعنی آزمون عملی شهر حضور پیدا کرده و در این آزمون هم نمره قبولی را به دست آورید. اگر شما به صورت کامل بر مطالبی که در کلاس های عملی رانندگی آموزش داده می‌شوند، تسلط داشته باشید، به راحتی می‌توانید این آزمون را پشت سر بگذارید. علاوه بر این، در ادامه که می‌خواهید در خیابان‌ها و جاده های دشوارتر رانندگی کنید هم با مشکلی مواجه نخواهید شد. در آزمون عملی شهر لزوم به رعایت همه قوانین و مقررات به طور کامل همراه با جزئیات وجود دارد تا فرد آزمون گیرنده متوجه تسلط شما بر این موارد شود. از نکاتی بسیار مهم در رانندگی که در آزمون های عملی هم توجه زیادی به آن‌می‌شود، بحث خروج از پارک و رعایت اصول و نکات قانونی حین انجام این کار است.

با توجه به این که شما در رانندگی روزمره خود ممکن است بارها نیاز به پارک ماشین خود پیدا کنید، باید اصول و مقررات مربوط به پارک و خروج از پارک را به خوبی بلد باشید؛ البته علاوه بر دانستن این اصول، باید بتوانید که آن‌ها را به درستی به کار بگیرید تا در هنگام خروج از پارک، مشکلی برای خود و خودروهای دیگر ایجاد نکنید. اکنون قصد داریم به طور کامل اصول خروج از پارک های مختلف در شرایط گوناگون را برای شما بیان کنیم. فراگیری این اصول هم باعث می‌شود که شما در آزمون عملی شهر بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید و هم به شما برای رانندگی بهتر و ایمن‌تر کمک می‌کند. پس با ما همراه باشید و این نکات مهم و الزامی در مورد خروج از پارک را یاد بگیرید.

روش صحیح خروج از پارک

ابتدا روش صحیح خروج از پارک را به طور کلی بیان می‌کنیم تا با فراگیری آن بتوانید در هر جایی که ماشین‌تان را پارک کرده‌اید، به راحتی  با ایمنی کامل خارج شود. این روش برای همه انواع پارک در شرایط مختلف قابل استفاده است. فقط باید توجه کنید که در برخی انواع پارک یا در برخی شریط سخت، رعایت جزئیاتی بیش‌تر لازم است که در ادامه آن‌ها را هم بیان می‌کنیم. برای انجام یک خروج مناسب از پارک، رعایت چند نکته و انجام آن‌ها در چند مرحله الزامی است :

  1. در هنگام تصمیم به خروج از پارک، در مرحله اول باید چراغ راهنما خود را روشن کنید. این مرحله از لحاظ ایمنی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که رانندگان دیگر که به طور مستقیم در جاده یا خیابان در حال رانندگی هستند، متوجه ورود شما شده و غافلگیر نمی‌شوند. البته در آزمون عملی شهری هم حتما باید این نکته را مدنظر داشته باشید، زیرا ماموران راهمای توجه زیادی به انجام آن دارند.
  2. پس از راهنما زدن، باید آینه‌ها را چک کرده و مقداری هم به سمت چپ چرخیده و با چشم خود هم نگاهی با خیابان بیاندازید. در صورتی که اتوموبیلی در حال نزدیک شدن شدن به شما نباشد، می‌توانید خارج شوید.
  3. در این مرحله با یک زاویه ۳۰ درجه به سمت چپ شروع به حرکت می‌کنید؛ زمانی که سمت راست سپر جلو ماشین‌تان به چراغ عقب ماشین جلویی رسید، باید یک توقف آنی داشته باشید.
  4. در این مرحله دوباره باید سرتان را به سمت چپ چرخانده و جاده یا خیابان را ببینید. اگر خودروهای دیگر با سرعت بالایی در حال نزدیک شدن به شما باشند، باید کمی منتظر بمانید. در صورت عدم وجود این تهدید، می‌توانید ادامه دهید.
  5. در این مرحله به طور کامل وارد خیابان شده و به آرامی فرمان اتوموبیل‌تان را صاف می‌کنید.
  6. در مرحله آخر هم در حین این که حرکت می‌کنید، باید راهنما سمت چپ را خاموش کنید.

برای انجام یک خروج صحیح، بعد از فراگیری تئوری قوانین و اصول خروج از پارک، باید چندین بار این کار را تمرین کنید. تمرین و تکرار آن باعث تسلط شما بر این کار می‌شود. در نتیجه می‌توانید در آزمون عملی شهر هم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

خروج از پارک

 

ایست خروج از پارک

انجام این توقف کوتاه نکته‌ای بسیار مهم در آزمون‌ های رانندگی است که در بیش‌تر موارد افراد آن را فراموش کرده و به همین خاطر رد می‌شوند. البته دلیل تاکید بر آن هم اهمیتی است که برای خودرو شما و جلوگیری از تصادف و ایجاد صانحه دارد. ایست خروج از پارک تقریبا زمانی که شما نیمی از کار خروج را انجام داده‌اید صورت می‌گیرد. همان طور که در قسمت بالا هم به صورت کوتاه به آن اشاره کردیم، هنگامی که سمت راست سپر جلو ماشین شما با چراغ عقب سمت چپ خودروی جلویی در یک راستا قرار بگیرد، باید یک توقف کوتاه داشته باشید؛ سپس با چرخاندن سر خود جاده یا خیابان را مشاهده کرده و در صورت عدم تردد خودروهای دیگر در نزدیکی شما، ادامه کار خزوج از پارک را انجام دهید.

از دست ندهید: استارت زدن خودرو

خروج از پارک دوبل

یکی از شرایطی که خروج از پارک را باید با جزئیات بیش‌تر و متفاوت‌تری انجام داد، زمانی است که ماشین‌تان رو به صورت دوبل پارک کرده‌اید. در این موارد با توجه به این که فاصله کمی بین دو ماشین جلویی و عقبی برای شما وجود دارد، باید تا جایی که می‌توانید برای خروج فضا ایجاد کنید. اگر می‌بینید که در قسمت پشت سرتان فضای خالی وجود دارد، می‌توانید کمی عقب گرفته و فضای پیش روی خود را گسترش دهید. در این هنگام پس از چک کردن آینه‌ها و مشاهده خیابان، فرمان را به طور کامل به سمت چپ چرخانده و تا نقطه ایست خروج از پارک پیش می روید. در این هنگام دوباره شرایط را سنجیده و در صورت مناسب بودن آن، ادامه کار خروج را انجا خواهید داد.

خروج از پارک با دنده عقب

در برخی از موارد که به صورت عمودی ماشین‌تان را پارک کرده‌اید یا به هر دلیل دیگری قصد خروج از پارک با دنده عقب را دارید، باید توجه متفاوتی به جزئیات داشته باشید. در این موارد هم در ابتدا باید چراغ راهنما خود را روشن کنید و می‌توانید از جفت چراغ عقب برای این کار استفاده نمایید. برای خروج از پارک عمودی، بعد از راهنما زدن باید خیابان را چک کرده و در صورت وجود شرایط مناسب، کمی به سمت عقب رفته و در این حین فرمان را به صورت کامل به سمت راست بچرخانید. هنگامی که ماشین شما به طور افقی و موازی با خیابان قرار گرفت، می‌توانید راهنماها را خاموش کرده و به سمت جلو حرکت کنید.

خروج از پارک

 

سوالات متداول در مورد اصول خروج از پارک

  • چه نکاتی در هنگام خروج از پارک اهمیت دارد؟

در هنگام خروج از پارک باید چند نکته اساسی را مد نطر داشته باشید که مهم ترین آن‌ها شامل، چک کردن آینه‌ها و وجود شرایط مناسب برای خروج، راهنما زدن و ایست خروج از پارک می‌شود.

  • آیا اصول خروج از پارک در خیابان‌های شیب دار و دارای سرازیری و سربالایی متفاوت است؟

خیر، اصول کلی در این مکان ها هم یسان است و فقط باید بیش‌تر روی نیم کلاچ و ترمز تمرکز داشته باشید.

  • آیا رعایت این اصول زمانی هم که ماشینی در خیابان نیست، ضروری می باشد؟

بله، این‌ها قوانین خروج از پارک هستند و بهتر است همیشه و حتی در خیابان خالی رعایت شوند. به خصوص زمانی که در آزمون عملی شهر شرکت می‌کنید، باید در هر شرایطی این اصول را رعایت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا