پیشنهاد سردبیرآموزش

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ؛ محاسبه + تخفیف

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های مهم و البته اجباری در کشور ما است. به همین دلیل، تمام رانندگان و مالکلین خودرو موظف هستند که این بیمه را از شرکت‌های ارائه دهنده آن خریداری نمایند. در غیر این صورت، با جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث رو به رو خواهند شد. دلیل اجباری بودن این بیمه هم اهمیت فراوان آن است. همان طور که می‌دانید، با توجه به شلوغی خیابان‌ها و البته اتفاقات پیش بینی نشده، امکان تصادف یا برخورد خودرو شما با افراد یا خودروهای دیگر و آسیب رساندن به آن‌ها بسیار بالا است. در صورت انجام این اتفاق هم باید هر گونه خسارات مالی یا جانی ایجاد شده توسط شما پرداخت شود که می‌تواند بسیار سنگین باشد. اما زمانی که بیمه شخص ثالث را خریداری کرده باشید، همه این مسولیت‌ها و جرائم را بیمه بر عهده خواهد گرفت. دقیقا به همین دلیل جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است تا افراد هر چه زودتر نسبت به انجام بیمه خودروشان اقدام نمایند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

قبل از این که به میزان و مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بپردازیم، باید بگوییم که این جریمه از چه زمانی برای راننده محاسبه خواهد شد. با توجه به اهمیت و اجباری بودن بیمه شخص ثالث، شما باید در هر زمانی این بیمه را برای خودروتان داشته باشید؛ در غیر این صورت جریمه خواهید شد. بنابراین، با اتمام مهلت بیمه شخص ثالث شما، این جریمه آغاز خواهد شد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه محاسبه می‌شود و هر روزی که از مهلت بیمه شما عبور کرده و نسبت به تمدید بیمه اقدام نکنید، این جریمه برای شما ثبت خواهد شد. مبلغ این جریمه به ازای روز برای خودروهای مختلف و حتی موتورسیکلت‌ها متفاوت است که در ادامه به آن می‌پزدازیم. اما بهتر است قبل از به پایان رسیدن مهلت بیمه‌تان، جهت تمدید آن اقدام نمایید تا مشمول جریمه دیرکرد نشوید. البته دقت داشته باشید که این جریمه حداکثر تا ۳۶۵ روز یا یک سال محاسبه خواهد شد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰

همان گونه که اشاره کردیم، در صورت گذشت هر روز از مهلت بیمه شخص ثالث خودرو، برای آن جریمه در نظر گرفته می‌شود. این جریمه روزانه در صورت عدم تمدید بیمه، تا یک سال ادامه پیدا خواهد کرد. اما موضوع مهم در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث این است که این جریمه برای هر خودرو چه میزان خواهد بود. به طور تقریبی، این جریمه از تقسیم کردن مبلغ بیمه بدون تخفیف بر ۳۶۵ به دست خواهد آمد. به این ترتیب، زمانی که مجددا برای انجام بیمه شخص ثالث به شرکت‌های مربوطه مراجعه می‌کنید، باید جریمه تعداد روزهای دیرکرد را هم علاوه بر هزینه بیمه جدید، پرداخت نمایید. در صورتی که دیرکرد شما بیش از یک سال باشد، باید هزینه دیرکرد مربوط به  همان سال اول را پرداخت کنید. میزان دقیق جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ را برای خودروهای گوناگون در جدول زیر برای شما آورده‌ایم.

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه ۱۴۰۰ (تومان)
سواری – کم‌تر از چهار سیلندر ۵,۳۰۸
سواری – پیکان، پراید و سپند ۶,۲۸۶
سواری – سایر چهار سیلندرها ۷,۳۹۰
سواری – بیش از چهار سیلندرها ۸,۲۷۰
موتورسیکلت گازی ۱,۳۱۸
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۱,۶۱۰
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۱,۷۶۸
موتورسیکلت سه چرخ ۱,۹۰۲
بارکش تا ۱ تن ۶,۵۰۳
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۷,۸۳۰
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۹,۹۱۱
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۲,۶۹۸
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۴,۷۷۶
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۵,۶۶۰

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

یکی از نکاتی که بیش‌تر بیمه گزاران به دنبال آن هستند، این است که آیا امکان بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث وجود دارد. به طور کلی، در برخی موارد مانند زمان هایی که خودرو شما سرقت شده و هم‌زمان بیمه آن هم به اتمام برسد یا این که خودرو شما در پارکینگ پلیس بوده و مهلت بیمه شخص ثالث آن سپری شود، با ارائه نامه از پلیس، نیازی به پرداخت جریمه دیرکرد وجود نخواهد داشت. اما این که بدون هیچ دلیلی حق بیمه پرداخت نشود، موضوعی متفاوت است. معمولا در این صورت جریمه دیرکرد بخشوده نخواهد شد. اما باز هم بسته به سیاست‌های شرکت بیمه، ممکن است در برخی مناسبت‌های خاص نسبت به بخشش جریمه بیمه اقدام شود. در برخی موارد هم مشاهده شده است که این بخشش به دلیل برخی مناسبت‌ها از طریق بیمه مرکزی و به طور کلی انجام گرفته است. پس نمی‌توان از بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث اطمینان داشت.

همین طور بخوانید:

خلافی ماشین با کد ملی

سوالات متداول در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چه موقع اعمال می‌شود؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه مهم و اجباری است. در صورتی که راننده یا مالک اتوموبیل نسبت به دریافت این بیمه اقدام نکند، جریمه برای ان در نظر گرفته خواهد شد. این جریمه از روز اتمام مهلت بیمه خودرو شروع خواهد شد.

  • مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چه قدر است؟

این مبلغ برای خودروهای مختلف تفاوت دارد. میزان دقیق آن برای هر خودرو را در متن برای شما آورده‌ایم.

  • آیا امکان بخشش این جریمه وجود دارد؟

به طور معمول، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشوده نمی‌شود. مگر این که در مناسبت‌های خاص، شرکت بیمه یا بیمه مرکزی این کار را انجام دهد.

همین طور بخوانید: وظایف راننده در صورت تصادف با عابر پیاده

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا