اخبار خودرو

آینده قیمت خودرو بعد از انتخاب بایدن

این روزها خبر داغ همه خبرگزاری‌ها انتخابات هیجان‌انگیز ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست. بسیاری از افراد فعال درزمینه دلار، طلا، آهن و … بر این اعتقاد هستند که با انتخاب بایدن به‌عنوان ریاست جمهوری آمریکا قیمت آهن، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت دلار، قیمت طلا و بسیاری از مواد اولیه و خام کاهش پیدا می‌کند. درعین‌حال برخی از اقتصاددانان نیز معتقدند که شروع دولت جدید آمریکا با ریاست بایدن نمی‌تواند تأثیر چندانی بر نرخ دلار، طلا، مواد اولیه و خودرو در ایران و جهان بگذارد.

قیمت خودرو بعد از انتخاب بایدن چگونه تغییر می‌کند؟

بااینکه از همان زمانی که احساس شد بایدن در این رقابت سنگین برنده است قیمت خودرو و مواد اولیه آن مانند قیمت آهن و قیمت ورق گالوانیزه شروع به افت کرد، همچنان انتظار می‌رود شاهد افت بیشتری به‌خصوص در بازار خودرو باشیم. هرچند عوامل بسیار زیاد دیگری نیز بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد که وجود انتخابات آمریکا تنها یکی از آن‌ها می‌باشد.

شروع نوسان قیمت خودرو به دلیل اغتشاشات انتخاباتی در آمریکا

بااینکه با برنده شدن بایدن در انتخابات آمریکا شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بوده‌ایم، اما بعد از نوسانی که بین آرای دو کاندید برتر یعنی ترامپ و بایدن ایجاد شد، دوباره قیمت خودرو نیز شروع به نوسان کرد. درواقع هرچه تعداد رأی‌های ترامپ بیشتر می‌شد قیمت دلار و درنتیجه خودروهای خارجی و داخلی، افزایش می‌یافت و برعکس هرچه تعداد آرای بایدن بیشتر می‌شد این قیمت‌ها سیر نزولی داشتند. اما درپایان با برنده شدن بایدن در طی چند روز اخیر دائماً شاهد نوسانات قیمت دلار و خودرو بوده‌ایم که حتی باوجوداین نوسانات به‌طورکلی قیمت‌ها سیر نزولی داشته‌اند.
همچنین فعالان بازار خودرو انتظار کاهش بیشتر نرخ مواد اولیه مثل قیمت ورق گالوانیزه و قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی و خارجی را دارند. درواقع هنوز نرخ خودرو در بازارهای خودروی ایران ثباتی ندارد؛ بنابراین بازار در رکود شدیدی فرورفته است. زیرا مردم منتظرند تا نهایت کاهش قیمت را تجربه کنند.

وابستگی قیمت خودرو به دلار

همه مواد خامی که در تولید خودرو استفاده می‌شود با نوسانات قیمت دلار دچار تغییر می‌شوند. به‌همین‌دلیل یکی از عوامل بسیار مؤثر بر قیمت خودروها نیز قیمت دلار می‌باشد. طوری که با رسیدن قیمت دلار به مرز ۳۰ هزار تومان به‌طور ناگهانی و برای چندمین بار در چند هفته اخیر، قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. پیش‌بینی می‌شد اگر ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود این روند همچنان سیر صعودی داشته  باشد. به‌همین‌دلیل در ابتدای انتخابات، ناگهان حدود ۱۵ میلیون تومان به قیمت خودروهای خارجی و ۳ میلیون تومان به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. اما با انتخاب بایدن نرخ دلار و درنتیجه قیمت خودروهای خارجی، داخلی و مونتاژی تا حد زیادی کاهش پیدا کردند.

کاهش ۲۰۰ میلیون تومانی خودروهای خارجی به دلیل انتخاب بایدن

بااینکه رکود بسیار شدیدی در بازار خودرو به دلیل قیمت‌های نجومی و پایین بودن کیفیت خودروها نسبت به قیمتشان وجود داشت، اما بعد از انتخابات تا حد زیادی نرخ خودرو و مواد اولیه مانند قیمت ورق آهن کاهش یافت. به‌طوری‌که در قیمت خودروهای خارجی تا ۲۰۰ میلیون تومان و در قیمت خودروهای داخلی بین ۲۰ الی ۴۰ میلیون تومان کاهش داشتیم. به‌علاوه قیمت دلار نیز با انتخاب شدن بایدن تا حد زیادی کاهش‌یافته است که اثر مستقیمی بر قیمت خودرو دارد.

قیمت خودرو بعد از انتخاب بایدن

تأثیر دلالان در قیمت دلار و خودرو

اززمانی‌که بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا انتخاب شده است بیشتر دلالان فروشنده دلار و سکه شده‌اند. تغییر نتایج انتخابات آمریکا به نفع بایدن شوک بزرگی به بازار ایران وارد کرد و باعث سقوط ناگهانی قیمت دلار و طلا شد. به‌همین‌دلیل دلالان سعی دارند تا با انجام معاملات صوری و شبانه خودرو، طلا و دلار همچنان قیمت‌ها را بالا نگه دارند و ارزش سرمایه خود را حفظ نمایند.
تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار ایران به قدری بوده است که آمار سرچ گوگل نشان می‌دهد ایران سومین کشوری می‌باشد که بیشتر از سایر کشورهای جهان نتایج این انتخابات را دنبال نموده است. حتی بسیاری از مسئولان و تحلیلگران اقتصادی نیز به این رویداد مهم واکنش نشان دادند.
بااین‌حال مسئولان از قبل به مردم ایران اعلام کردند که حتی درصورت انتخاب ترامپ برای ریاست جمهوری نگران فشارهای ارزی بیشتر و افزایش بیشتر قیمت خودرو نباشند، زیرا طبق قطعنامه ۵۹۸ ترامپ نمی‌تواند بیشتر از این فشار ایجاد کند.

آینده دلار، خودرو و طلا با انتخاب بایدن

بعد از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ که حاکی از احتمال برنده شدن ترامپ بود قیمت دلار به‌صورت ناگهانی به مرز ۳۰ هزار تومان هم رسید. اما با روند تغییر در نتیجه انتخابات و برنده شدن بایدن در روز پنج‌شنبه، شاهد افت قیمت دلار تا مرز ۲۶ هزار تومان بودیم. نرخ طلا نیز تا حد زیادی کاهش یافت و سکه امامی تنها در عرض یک روز حدود ۲ میلیون تومان ارزان شد. انتظار می‌رود این روند نزولی در قیمت خودرو، دلار و سکه همچنان در چند هفته آینده ادامه داشته باشد و طبق پیش‌بینی‌ها قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

کاهش ناگهانی قیمت خودرو در بازار با آمدن بایدن

بسیاری از فعالان بازار خودرو با شروع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از معاملات خود دست کشیدند تا ببینند نتیجه کار چه می‌شود؟ این اقدام باعث افزایش مجدد قیمت خودروها شد. بااین‌حال به‌دلیل کاهش قیمتی که بعد از انتخاب شدن بایدن به وجود آمد انتظار می‌رود خریدوفروش خودرو در بازار همچنان در رکود شدید باشد. زیرا افراد متقاضی منتظرند تا ببینند درنهایت قیمت خودرو در چه قیمتی ثابت می‌ماند. بسیاری از کارشناسان نیز کاهش بیشتر قیمت خودرو را پیش‌بینی می‌کنند.

آیا قیمت مسکن نیز مانند قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟

بازار مسکن ایران به‌دلیل وابستگی قیمت مصالح مختلف مانند قیمت ورق آهن به دلار، دچار نوسانات بسیار شدیدی شده است. به‌طور میانگین در چند سال گذشته قیمت هر متر آپارتمان در تهران معادل ۱۰۰۰ دلار بوده است که در تابستان گذشته به ۲۳۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. بنابراین نرخ دلار علاوه بر قیمت خودرو بر قیمت مسکن نیز تأثیر بسزایی دارد. البته معمولاً بازار مسکن با یک فصل تأخیر به تغییرات قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد و مانند خودرو سریع تغییر نمی‌کند.

نتیجه

همان‌طور که ملاحظه کردید ورود بایدن به کاخ سفید غوغایی در کل جهان به پا کرده است. برخلاف پیش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان که می‌گفتند انتخابات نمی‌تواند تأثیر خاصی روی اقتصاد ایران و قیمت خودرو داشته باشد از همان لحظات اولیه شروع انتخابات آمریکا شاهد تغییرات زیادی بودیم که همچنان نیز این تغییرات ادامه دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا