پیشنهاد سردبیر

هزینه گرفتن گواهینامه؛ ریز جزئیات

امروزه خودروها به یکی از مهم‌ترین وسایل مورد استفاده توسط مردم تبدیل شده‌اند؛ به گونه‌ای که در بیش‌تر موارد بدون استفاده از اتوموبیل، به هیچ عنوان کارها پیش نخواهند رفت. به همین سبب، بسیاری از افراد پس از رسیدن به سن مجاز برای رانندگی که به طور معمول ۱۸ سال جهت راندن خودروهای سبک است،‌ اقدام به گرفتن گواهینامه خود می‌کنند. یکی از مسائل مهم در این زمینه، بحث هزینه‌ای است که باید برای شرکت در کلاس‌های آموزشی و اخذ گواهینامه پرداخت نمود. این هزینه در طول یک دهه گذشته، مانند بقیه قیمت‌ها با توجه به تورم، افزایش زیادی پیدا کرده است. البته این طور نیست که هزینه گرفتن گواهینامه برای همه افراد به یک میزان ثابت باشد و ممکن است برای هر فرد با دیگری تفاوت داشته باشد.

اگر چه قیمت پایه شرکت در کلاس‌ها برای همه یکسان است،‌ اما برخی مسائل مانند رد شدن در آزمون و شرکت مجدد در آن می‌تواند به افزایش آن بیانجامد. البته شرایط و هزینه لازم برای اخذ گواهینامه در سطوح مختلف هم متفاوت هستند. به همین دلیل فردی که در کلاس‌ها و آزمون دریافت گواهینامه پایه سوم شرکت می‌کند، هزینه متفواتی را نسبت به دیگری که جهت دریافت گواهینامه پایه یک اقدام می‌کند،‌ باید متقبل شود. در ادامه به طور مفصل درباره هزینه لازم برای اخذ گواهینامه و تفاوت‌های قیمتی در پایه‌های مختلف، توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید، تا از هزینه روز اخذ گواهینامه برای هر یک از پایه‌ها آگاهی پیدا کنید.

هزینه گرفتن گواهینامه پایه سه

گواهینامه پایه سوم در حال حاضر بیش‌ترین متقاضی را دارد و در واقع سطح مقدماتی برای دریافت گواهینامه‌های سطوح بالاتر محسوب می‌شود. برای دریافت گواهینامه در این سطح به طور کلی هزینه‌ها به چند دسته مهم تقسیم می‌شوند. اولین گروه از این هزینه‌ها مربوط به معاینه‌های لازم برای آگاهی از سلامتی روحی و جسمی فرد است. مهم‌ترین این موضوعات شامل مشخص کردن گروه خونی و تست‌های چشم پزشکی می‌باشد. اگر قبل از اقدام به ثبت نام جهت دریافت گواهینامه،‌ از گروه خونی خود اطلاع داشته باشید،‌ دیگر لازم نیست هزینه‌ای برای آزمایش بپردازید. در این صورت تنها لزوم به پرداخت هزینه برای تست چشم پزشکی وجود دارد که در حال حاضر با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان انجام می‌گیرد. اما اگر لازم باشد برای مشخص شدن گروه خونی هم آزمایش بدهید،‌ به طور میانگین هزینه‌ای در حدود ۱۸۰۰۰۰ تومان برای شما خواهد داشت.

دسته بعدی از هزینه‌ها مربوط به کلاس‌های آموزشی و تهیه کردن کتاب و موارد این چنینی است. قیمت کتاب آیین نامه در حال حاضر ۲۰۰۰۰ تومان است که البته شما می‌توانید کتاب را از افراد دیگر که قبلا گواهینامه گرفته‌اند، دریافت کرده و یا پی دی اف آن را به طور رایگان از اینترنت دانلود نمایید. برای شرکت در کاس‌های تئوری آیین نامه هم که در حدود ۱۵ تا ۱۷ ساع هستند، لازم است هزینه‌ای برابر ۲۰۰۰۰۰ تومان بپردازید. در آخر، موضوعی که بیش‌ترین هزینه را در بر می‌گیرد، کلاس‌های آموزشی عملی رانندگی هستند که به طور معموا بین ۲۰ تا ۲۵ ساعت برگزار می‌شوند. برای شرکت در این کلاس‌ها هم باید ۹۵۰۰۰۰ هزار تومان به حساب آموزشگاه خود پرداخت کنید. با توجه به این نکات، ‌به طور میانگین باید مبلغی در حدود ۱ میلیون و چهار صد هزار تومان به عنوان هزینه گرفتن گواهینامه پایه سه پرداخت نمایید.

دسته دیگر از هزینه‌های لازم، مبالغی هستند که در صورت عدم موفقیت در هر کدام از آزمون‌ها باید بپردازید. برای مثال پس از هر بار مردودی در آزمون آیین نامه باید ۵۰۰۰ تومان و بعد از هر مردودی در آزمون شهری،‌ ۱۰۰۰۰ تومان برای شرکت مجدد در آزمون پرداخت نمایید. البته این هزینه بخش کم‌تر و بی‌اهمیت‌تر آن است. در صورتی که در آزمون‌های شهری برای شما کلاس مجدد درخواست شود،‌ باید هزینه لازم برای کلاس جبرانی را از جیب خودتان بپردازید. هزینه هر جلسه کلاس عملی را هم آموزشگاه‌ها با توجه به هزینه کلی کلاس‌های شهری تعیین می‌کنند که این موضوع می‌تواند تا حد زیادی مبلغی که در مجموع برای اخذ گواهینامه می‌پردازید را بالا ببرد. پس باید سعی کنید از کلاس‌های تئوری و عملی خود بیش‌ترین استفاده را برده تا از آزمون‌ها با موفقیت بیرون بیایید و هزینه دریافت گواهینامه‌تان را به حداقل برسانید.

همین طور بخوانید: گواهینامه موتورسیکلت بانوان

هزینه گرفتن گواهینامه پایه دو و پایه یک

هزینه‌های لازم برای اخذ گواهینامه در سطوح بالاتر یعنی پایه دو و پایه یک هم تا حد زیادی مانند شرایط گواهینامه پایه سوم است. هزینه‌های عمومی مانند چشم پزشکی، تست عدم اعتیاد و موارد این چنینی مانند مرحله اولیه خواهد بود. هزینه‌های مربوط به کلاس‌های عملی و تئوری کمی تفاوت دارد که قیمت مجموع آن‌ها باز مبلغ مشابهی با هزینه لازم برای دریافت گواهینامه پایه سوم است. به طور کلی، هزینه لازم برای دریافت گواهینامه پایه یک و پایه دو هم مبلغی در حدود یک میلیون و چهارصد تا پانصد هزار تومان است. برای شرکت در کلاس‌های عملی این سطوح از گواهینامه، باید از اساتیدی استفاده کنید که از تجربه و دانش بالایی برخوردار باشند؛ تا هم امکان قبولی در مراحل اولیه برای شما وجود داشته باشد و هزینه کم‌تری بپردازید و هم به طور کلی رانندگی وسایل نقلیه سنگین را بهتر آموزش ببینید.

هزینه گرفتن گواهینامه

هزینه گرفتن گواهینامه المثنی

در صورتی که گواهینامه شما مفقود شود، باید نسبت به دریافت گواهینامه المثنی اقدام نمایید. برای این کار باید با همراه داشتن اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس به یکی از شعب پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. برای صدور گواهینامه المثنی، هزینه‌ای هم از شما دریافت می‌شود که شامل ۲۱ هزار تومان برای تمبر و ۲۹ هزار و دویست تومان برای امور مربوط به مالیات، دفتری و غیره می‌باشد. البته برای صدرو گواهینامه المثنی لازم است کاربر در معاینات پزشکی هم شرکت کند که این موضوع هم با هزینه‌ای در حدود ۳۵ هزار تومان همراه خواهد بود. به این ترتیب، هزینه گرفتن گواهینامه المثنی را می‌توان در حدود ۱۰۰ هزار تومان تخمین زد.

پیشنهاد مطالعه:

گواهینامه پایه دو

هزینه گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

قیمت گرفتن گواهینامه موتورسیکلت تا حدودی ارزانتر از چیزی است که برای گرفتن گواهینامه خودرو داریم. شما باید ۷۵ هزار تومان برای کلاس تئوری، ۴۳۰ هزار تومان هزینه کلاس عملی و چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان بابت آزمایش و خرید کتاب آیین نامه و … صرف کنید. با این حساب برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت، به چیزی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بودجه نیاز خواهید داشت.

سوالات متداول در مورد هزینه گرفتن گواهینامه

  • هزینه لازم برای گرفتن گواهینامه (قیمت گواهینامه) به طور تقریبی چه قدر است؟

در حال حاضر هزینه لازم برای اخذ گواهینامه در صورت موفقیت یک ضرب در آزمون‌های آیین نامه و شهری،‌ در حدود یک میلیون و چهار صد هزار تومان است.

  • آیا هزینه دریافت گواهینامه در پایه‌های مختلف تفاوت دارد؟

مبلغ مورد نیاز برای گرفتن گواهینامه در هر کدام از پایه‌ها، در برخی مراحل و آزمون‌ها با یک دیگر تفاوت دارند،‌ اما به طور کلی هزینه‌ای نزدیک به هم، برای گرفتن گواهینامه آن‌ها لازم است.

  • آیا هزینه لازم برای دریافت گواهینامه در آموزشگاه‌های مختلف تفاوت دارد؟

اگر چه قیمت پایه برای شرکت در کلاس‌های آموزش تئوری و عملی، از سوی نهادهای مربوطه تعیین می‌شوند و برای همه آموزشگاه‌ها یکسان هستند؛ اما با توجه به سطح کیفی آموزشگاه‌ها، ممکن است تفاوت‌های کوچکی هم در قیمت اعلام شده برخی از آن‌ها وجود داشته باشد.

  • آیا برای دریافت گواهینامه المثنی هم باید هزینه‌ای بپردازیم؟ این مبلغ چه قدر است؟

بله، در صورت مفقودی و اقدام به درخواست برای دریافت گواهینامه المثنی، باید مبلغی را در جهت خریداری تمبر، امور دفتری و مالیات پرداخت نمود. این مبلغ به طور میانگین در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا