پیشنهاد سردبیرآموزش

برگ سبز خودرو چیست + کاربرد‌ها و راهنمای پیگیری

سالهاست بین نیروی انتظامی و کانون سردفتران بر سر سند رسمی و برگ سبز خودرو اختلاف نظر وجود دارد. نیروی انتظامی برگ سبز خودرو را به منزله ماکلیت دارندگان و پایان عملیات انتقال می‌داند. در حالی که کانون سردفتران تنها کسانی را که سند خودروی خود را در دفاتر زیر نظر این سازمان به ثبت رسانده‌اند، مالک خودرو می‌داند. حال ممکن است این سؤالات در ذهن شما شکل گیرد که؛ برگ سبز خودرو چیست؟ تفاوت برگ سبز خودرو با سند مالکیت چیست؟ آیا برگ سبز خودرو حکم سند خودرو را دارد؟ آیا برای انتقال برگ سبز خودرو باید هزینه پرداخت کرد؟ و … ما در این مقاله هر آنچه را که باید درباره برگ سبز خودرو بدانید برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

برگ سبز خودرو چیست؟

هنگام خرید خودرو بعد از تنظیم قرارداد باید جهت تعویض پلاک به مراکز مربوطه مراجعه کرد. پلیس راهور در این مرحله اصالت خودروی شما را مورد بررسی قرار داده و هویت مالک را تأیید می‌کند. بعد از تأیید مالکیت ،سندی تحت عنوان برگ سبز خودرو برای شما صادر خواهد شد. برگ سبز خودرو یک سند رسمی مربوط به وسیله نقلیه شما است. حال این که آیا این برگه حکم سند قطعی را دارد یا خیر شبهاتی بر آن وارد است. زیرا از یک سو پلیس راهور شرط داشتن سند قطعی منقول مالک قبلی را در مدارک حذف کرده، از طرف دیگر کانون سردفتران تنها سند رسمی ثبت شده در دفاتر را دارای اعتبار قانونی می‌داند. همچنین معتقدند که هر گونه خرید و فروش خودرو باید به ثبت دفاتر برسد و در این راستا برگ سبز خودرو اعتباری ندارد.

سند رسمی خودرو چیست؟

قبل از دریافت برگ سبز خودرو، مرحله‌ای تحت عنوان تنظیم سند قطعی خودرو وجود دارد که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می‌گیرد. کانون سردفتران معتقدند تنها کسانی که این سند رسمی را دریافت کرده‌اند مالک واقعی خودرو محسوب می‌شوند. در این سند مشخصاتی از جمله اطلاعات خریدار، خودرو و مبلغ معامله درج می‌شود.

تفاوت برگ سبز خودرو با سند مالکیت

برگ سبز خودرو سندی است که توسط پلیس راهور تحت عنوان مالک پلاک صادر می‌شود. به این منظور که حتی اگر خودروی خود را فروخته و سند آن را نیز انتقال داده‌اید، در صورت خرید وسیله نقلیه جدید می‌توانید از همان پلاک قبلی استفاده کنید. اما سند مالکیت قطعی خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی به مالکین انتقال داده می‌شود. از این رو کلیه مسائل حقوقی مربوط به خودرو برعهده مالک آن است. دفاتر اسناد رسمی اعلام کرده‌اند که در افراد صورت عدم تکمیل مراحل تنظیم سند خودرو، هیچ مالکیتی بر روی وسیله نقلیه خود نخواهند داشت. بنابراین مالک قبلی خودرو همچنان صاحب آن است و باید تمامی مشکلات قانونی را برعهده بگیرد. از طرفی در شرایطی که نیاز به حضور مالک باشد، فروشنده یا کسی که سند قطعی خودرو به نام اوست نیز باید حضور داشته باشد. البته این قانون چندی است که تغییر کرده است.

برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو اعتبار دارد یا سند قطعی؟

بعد از اعلام پلیس راهور مبنی بر این که نیازی به داشتن سند قطعی خودرو نیست، کانون سردفتران شکایتی را مطرح و به دیوان جهت رسیدگی ارسال کردند. دیوان نیز در رأی صادره خود اعلام کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی اختیار کامل را در راستای درخواست مدارک لازم جهت ثبت پلاک دارد و این موضوع هیچ ارتباطی با کانون سردفتران ندارد. این رأی دیوان باعث شد تا شبهه تنظیم سند خودرو توسط نیروی انتظامی پیش آید. بر اساس بیانات پلیس راهور برگ سبز خودرو صادره هنگام معامله به عنوان سند قطعی محسوب می‌شود و افراد نیازی به ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی ندارند. اما سازمان ثبت اسناد همنان معتقد است که سند خودرو تنها در صورت سند در اسناد رسمی اعتبار قانونی دارد. در این شرایط خریداران و فروشندگان سردرگم شده و نمی‌دانند کدام سند اعتبار قانونی دارد.

در قسمت بالایی برگ سبز خودرو عبارت «سند مالکیت خودرو» درج شده که دارای شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو است. این شماره حاکی از رسمی بودن برگ سبز خودرو است. در این سند اطلاعاتی مانند نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و‌شناسه وسیله نقلیه ثبت می‌شود. این مشخصات در بخش اول سند تک برگی درج می‌شوند. در بخش دوم این سند نیز اطلاعات شخصی مالک مانند: نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور درج می‌شود. علاوه بر این سند، کارت هوشمندی که تمامی اطلاعات سند در آن ثبت شده نیز به مالک خودرو تحویل داده می‌شود. مالکین باید این کارت را به عنوان کارت شناسایی خودرو همیشه همراه داشته باشند.

از این رو طبق ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالا‌های خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو تماماً برعهده نیروی انتظای است. طبق این ماده سند مالکیت خودروی صادر شده از سوی نیروی انتظامی رسمیت قانونی دارد و دیگر نیازی به ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیست و پیگیری برگه سبز خودرو کفایت خواهد کرد.

معتبر شدن برگ سبز خودرو برای مالکیت

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور برگ سبز خودرو را به عنوان سند مالکیت و نقل و انتقال خودرو دارای اعتبار قانونی خواند و گفت ضرورتی برای ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی نیست، مگر آن که افراد خود خواهان ثبت در دفاتر مذکور باشند. بنابراین برگ سبز خودرو برای اثبات مالکیت کافیست و به دریافت سند دیگر نیازی نیست. (به طور مثال با خرید یک خودرو از محصولات ایران خودرو، گرفتن و پیگیری برگ سبز خودرو صفر ایران خودرو کفایت خواهد کرد.)

رهگیری برگ سبز خودرو

تمامی اسناد و مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو مانند برگ سبز، کارت مشخصات و … از طریق اداره پست برای مالکان خودرو ارسال می‌شود. این کار به منظور احراز سکونت مالکین خودرو و تأیید و تصحیح بانک اطلاعاتی راهور انجام می‌شود. بعد از انجام مراحل قانونی مدارک بعد از ۳۰-۷ روز (یک هفته تا یک ماه) به دست مالک خواهد رسید. البته در مرحله اول کارت مشخصات و سپس برگ سبز خودرو ارسال می‌شود. مالکان فقط کافیست آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق ثبت کنند تا بدون دردسر مدارک به دستشان برسد. با این حال در صورتی که به هر دلیلی مدارک به دست صاحبان خودرو نرسید، می‌توانند از راه‌های مختلفی که جهت استعلام برگ سبز خودرو وجود دارد، بهره‌مند شوند.

به منظور رهگیری برگ سبز خودرو و مدارک ماشین، می‌توانید به بخش مرسولات سازمانی اداره پست مراجعه کنید. در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی می‌توانید کارت و شناسنامه خودرو را با وارد کردن شماره پلاک ماشین می‌توانید به راحتی پیگیری کنید. این سامانه در حقیقت جهت رهگیری مرسولات سازمانی مانند: شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهینامه، نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت طراحی شده است. یکی دیگر از راه‌های رهگیری برگ سبز خودرو تماس با اداره پست به شماره تلفن پیگیری ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست است.

ماکلان خودرو همچنین می‌توانند با استفاده از کد دستوری USSD و از طریق شماره‌گیری #۱۱۰* نسبت به پیگیری مدارک خود اقدام کنند. بعد از شماره‌گیری این کد چندین گزینه نمایش داده می‌شود که با انتخاب خدمات راهور می‌توانید مرسوله خود را پیگیری کنید.

رهگیری برگ سبز خودرو

عدم دریافت برگ سبز خودرو صفر

همان‌طور که گفتیم یکی از اهداف ارسال پستی مدارک، تکمیل و تصحیح بانک اطلاعاتی راهور است. حال اگر به هر دلیلی مالک در منزل نباشد یا آدرس دقیق ثبت نشده باشد، کارت خودرو و دیگر مدارک برگشتی محسوب می‌شوند. کارت خودروی برگشتی در صورتی که آدرس صحیح باشد و مالک در منزل نباشد، به مدت سه ماه در اداره پست می‌ماند. اداره پست وظیفه دارد که این مرسوله را سه بار ارسال یا آن را تا سه ماه نزد خود نگهداری کند. بنابرین مالک می‌تواند به اداره پست مراجعه کرده و کارت خود را دریافت کند. حال اگر به هر دلیلی در این مدت مالک خودرو نتوانست کارت را دریافت کند می‌تواند جهت پیگیری به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی مراجعه کند.

در صورتی که سند و کارت خودرو بعد از بررسی مدارک تا ۶ ماه از زمان صدور آن‌ها به دست مالک نرسد، پلاک قیچی شده و نیاز به صدور سند و کارت خودرو جدید مطابق با پلاک جدید است. در این وضعیت مالک یا نماینده قانونی او باید با در دست داشتن مدارک اسناد مالکیت و احراز محل سکونت به یکی از مراکز پلیس راهور (تعویض پلاک) در نزدیکی محل سکونت مراجعه کند.

هزینه انتقال برگ سبز خودرو

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا هزینه نقل و انتقال برگ سبز خودرو را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت برای این روند همراه با موضوعات حاشیه‌ای مانند: عوض کردن پلاک و … مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد. همچنین بیان کرد که کسانی که قصد مراجعه به دفترخانه‌ها را دارند باید مبلغی حدود ۳ میلیون تومان هزینه کنند. این موضوع نیز به معنای کم اعتباری سند پلیس نیست. برگ سبز خودرو همان سند رسمی مالکیت است و ثبت آن در دفترخانه‌ها کاملاً اختیاری است و لزومی ندارد. اما در دادگاه حکم به نفع کسی صادر می‌شود که سند ثبتی دارد. برای انتقال سند خودرو در دفترخانه‌ها به مدارکی مانند: برگ سبز جدید و تأییدیه نقل و انتقال خودرو صادره در مراکز ثبت پلاک، بنچاق قبلی یا برگ کمپانی به نام فروشنده، اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت و برگه مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری نیاز است.

هزینه انتقال سند خودرو

در صورت مفقود شدن برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

برگ سبز خودرو برای فروش و خرید ماشین و هر گونه مالکیت از مدارک الزامی است. بعد از خرید ماشین صفر این سند بعد از ۱۵ روز از طریق پست برای مالک ارسال می‌شود. هنگام خرید ماشین دست دوم نیز اولین سندی است که به نام خریدار می‌شود. کارت ماشین نیز بر اساس همین سند صادر می‌شود. بنابراین در صورت مفقود شدن این سند در مرحله اول باید مفقودی آن را گزارش داد. این کار از احتمال سواستفاده جلوگیری می‌کند و برای دریافت المثنی برگ سبز الزامی است. بعد از در آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار با در دست داشتن مدارک لازم باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد. مدارک لازم شامل: آگهی مفقودی که حداقل ۱۰ روز از انتشار آن گذشته باشد، برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید، بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو و اصل و کپی کارت ملی است. حضور مالک به منظور انگشت‌نگاری و خود خودرو جهت بررسی کارشناسی از الزامات است.

همین طور بخوانید: برگ سبز خودرو المثنی

سؤالات متداول

آیا برای پیگیری مدارک خودرو سامانه پیامکی وجود دارد؟

برای استعلام خلافی خودرو شماره پیامکی اعلام شده، اما برای پیگیری کارت خودرو هیچ شماره پیامکی وجود ندارد.

آیا امکان تعویض پلاک با برگ سبز خودرو وجود دارد؟

قبلاً برای تعویض پلاک به سند قطعی مالکیت ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی نیاز بود. زیرا برگ سبز خودرو یک سندی عادی محسوب می‌شد. اما بعد از مکاتبات و کش و قوس‌های زیادی که بین کانون سردفتران و نیروی انتظامی صورت گرفت، در نهایت دادستان کل اعلام کرد که برگ سبز خودرو سند رسمی مالکیت است. از طرف دیگر پلیس راهور جهت تعویض پلاک مدرک سند رسمی مالکیت ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی را حذف کرده است. بنابراین می‌توان با برگ سبز خودرو جهت تعویض پلاک اقدام کرد.

سوالات مهم

آیا می‌توان به جای کارت ماشین از برگ سبز برای رانندگی استفاده کرد؟

بله. کارت ماشین در حقیقت خلاصه‌ای از برگ سبز خودرو است. بنابراین در صورت در دسترس نبودن کارت ماشین می‌توان از برگ سبز خودرو برای رانندگی استفاده کرد.

آیا در صورت مفقود شدن باید به کلانتری مراجعه کرد؟

خیر. نیازی به مراجعه به کلانتری نیست. آگهی مفقودی در روزنامه کفایت می‌کند.

آیا امکان پیگیری برگ سبز خودرو با کد ملی وجود دارد؟

خیر. برای پیگیری برگ سبز و کارت ماشین در سامانه رهگیری حتماً باید شماره پلاک خودرو را وارد کنید. کد ملی برای پیگیری گواهینامه قابل استفاده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا