آموزشپیشنهاد سردبیر

راهنمای دنده عقب در آزمون رانندگی

برای افزایش کنترل شما بر فرمان به هنگام دنده عقب رفتن، اول از همه تمرین ۱۵ دقیقه ای را باید انجام دهید؛ به اینصورت که بدون استفاده از دست راست و با دست چپ کنترل خودرو را در اختیار بگیرید. این کار باعث افزایش و کنترل شما  به هنگام دنده عقب رفتن می‌شود.
برای حرکت با دنده عقب باید بسیار با احتیاط عمل کرد. استفاده از دنده عقب معمولا به غیر از پارک دوبل، در بیشتر مواقع ممنوع است. مگر این که در محل پارک استفاده از دنده عقب ممنوع نباشد. این مورد در امتحان رانندگی نیز معمولا از سوی افسر مورد آزمون قرار گرفته و لازم است که بر انجام آن تبحر کافی داشته باشید.

برای اقدام به حرکت با دنده عقب باید چند نکته را به خاطر داشته باشید.

فرمان پیش از حرکت باید صاف باشد:

این نکته را به خاطر داشته باشید که در حین دنده عقب رفتن باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گیرد( ساعت ۱۲). برای این کار باید ابتدا فرمان را صاف کنید و بعد دست خود را وسط نیم دایره فرمان بگذارید.

نحوه نشستن هنگام دنده عقب گیری

زمانی که شما قصد دارید با دنده عقب حرکت کنید، باید قبل از هر کاری کمربند ایمنی خود را شل کنید.(تصویر۱)  می توانید با کشیدن کمربند به سمت بغل شانه ی خود و آزاد کردن آن اقدام به این حرکت نمایید. پس از آن به سمت صندلی شاگرد برگردید و دست خود را پشت صندلی شاگرد بگذارید.

سرعت مطمئنه برای حرکت با دنده عقب

شماه نباید هنگام حرکت با دنده عقب سرعت بالایی داشته باشید. سرعت شما باید به گونه ای باشد که یک انسان پیاده بتواند همراه با خودرو حرکت کند.
در هنگام حرکت با دنده عقب بیشترین عضوی که درگیر است، چشم راننده می باشد.

باید توسط چشمانتان مسیر را جهت گیری نمایید. از آنجایی که شما به عقب برگشته و قصد حرکت به سمت عقب را دارید باید بدانید ملاک تعیین زاویه برای سمت راست، چشم راست و تعیین زاویه سمت چپ، با چشم چپ است.

هنگام حرکت با دنده عقب شما دقیقا با چشمتان فرمان را کنترل می کنید. پس به هر سمت توجه کنید فرمان به همان نقطه حرکت می‌کند. در حرکت با دنده عقب باید این نکته را در نظر داشته باشید، تا زمان توقف کامل خودرو زاویه بدنتان را تغییر نکند.

همچنین بخوانید: قوانین راهنما زدن در آزمون رانندگی و رانندگی اصولی

زاویه حرکت فرمان در دنده عقب

زمانی که شما می‌خواهید با دنده عقب حرکت کنید، باید بدانید سرعت اثر پذیری در دنده عقب دقیقا دو برابر دنده جلو می باشد. به همین دلیل تغییر جهت شما می‌بایست به میزان ۵ الی ۱۵ دقیقه به راست یا چپ باشد. البته این مسئله در مورد مکان های خاص، مثلا در زمان پارک دوبل، دور دو فرمان و پارک اتومبیل در پارکینگ صادق نیست.

نحوه جهت شناسی و جابجایی با دنده عقب

شما به راحتی می توانید با سه حرکت فرمان در سه زمان اقدام به دنده عقب گیری نمایید. این مسئله را به یاد داشته باشید که در حرکت با دنده عقب همیشه باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گرفته باشد. مگر در برخی زمان ها که لازم است فرمان بیش از یک نیم دور بچرخد.

دنده عقب

۳ حرکت در ۳ زمان و حالت شکل گیری فرمان

برای حرکت با دنده عقب باید ۳ حرکت را در ۳ زمان مختلف انجام دهید.

  1. باید ابتدا فرمان را به اندازه ۵ الی ۱۵ دقیقه بچرخانید.
  2. بعد از آن باید فرمان را به اندازه ای که لازم است برگردانید. بگونه ای که خودرو به انتهای خیابان و یا نزدیکی جدول برسد.
  3. در مرحله بعد باید به انتهای خیابان نگاه کنید و پس از این که مطمئن شدید خودروی شما صاف شده است، فرمان را به حالت ساعت ۱۲ خود بازگردانید.

شکل گیری فرمان در ۳ حرکت

وقتی ۳ زمان اجرا را در خاطر مرور کردید باید بیاد داشته باشید که ۳ حرکت مورد نیاز برای حرکت با دنده عقب چیست.

  1. فرمان مخالف یا فرمان دوم معمولا از فرمان اول به چرخش بیشتر نیاز دارد. حال اگر فرمان اول را بیش از حد بچرخانید، برای فرمان دوم مطمئنا دچار مشکل خواهید شد.
  2. از آنجایی که در حرکت با دنده عقب فرمان دیده نمی شود، باید همیشه الگو حرکت شما ساعت ۱۲ فرمان باشد. تنها با این الگو و معیار می توانید به راحتی خودرو را صاف نمایید.

دنده عقب در کنار جدول و حرکت به عقب

اگر تمایل دارید که با فاصله‌ی استاندارد (۳۰ الی ۴۰ سانتی متر) از کنار جدول اقدام به حرکت دنده عقب کنید. باید به گونه ای باشد که وقتی به سمت عقب بر میگردید تمام شیشه عقب را رویت نمایید و بتوانید فاصله اتومبیل با جدول را از طریق چراغ استپ ترمز با کناره جدول اندازه گیری کنید.

مکان های ممنوعه برای حرکت با دنده عقب

  1. در پیچ ها، میدان ها، تونل ها ممنوع می‌باشد.
  2. ۱۵ متر پیش و بعد از حریم تقاطع ها ممنو می‌باشد.
  3. در محل های خط کشی عابر پیاده ممنوع می‌باشد.
  4. در لاین های سبقت ممنوع می‌باشد.
  5. بر روی پل ها و موارد دیگر ماده ۱۵۵ آیین نامه ممنوع می‌باشد.

دنده عقب

عبور از مانع هنگام حرکت با دنده عقب

برای این که به راحتی بتواند در حرکت با دنده عقب مانع را رد کنید، می توانید خودرو را به گونه ای تنظیم نمایید که از مانع ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. برای این حرکت باید از دور مسیر استاندارد خود با مانع را تنظیم نمایید و پس ازا ن اقدام به دنده عقب گیری کنید.

بررسی خلاصه آنچه در این مطالب آموختید

  1. همیشه برای حرکت با دنده عقب باید راهنمای راست را روشن کنید.
  2. خودرو را رو به جلو صاف کنید تا فرمان نیز صاف شود.
  3. دنده خودرو را باید بر روی دنده عقب تنظیم نمایید.
  4. کمر بند ایمنی را کمی شل کرده تا بدن به راحتی به عقب برگردد.
  5. دست چپ باید در مرکز فرمان قرار بگیرد و دست راست پشت صندلی شاگرد.
  6. باید سرعت دنده عقب هنگام حرکت برابر یک انسان باشد. ضمن اینکه احتیاط فراموش نشود.
  7. برای جابجایی فرمان، ۳ حرکت کافی می‌باشد.
  8. بهترین نقطه برای تنظیم حد فاصل استاندارد با کناره جدول به میزان ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر، چراغ استپ ترمز اتومبیل است.

سوالات متداول:

حرکت با دنده عقب در سربالایی‌ها چطور است؟

برای دنده عقب گرفتن در سربالایی حتما باید تسلط کافی به کلاج را داشته باشید. بهترین راه برای کنترل سرعت استفاده از نیم کلاج است. اگر نتوانید به خوبی نیم کلاج بگیرید، ماشین بطور مدام به سمت پایین برمی‌گردد که می‌تواند خطرساز باشد.

حرکت با دنده عقب در سراشیبی چطور است ؟

حرکت با دنده عقب در سراشیبی نیز مانند سربالایی است، باید بتوانید خوب نیم کلاج بگیرید، تا ماشین از کنترل شما خارج نشود. اگر ماشین با سرعت بالا به عقب حرکت کند، ممکن است منجر به تصادف شود. باید به کمک نیم کلاج به قدری سرعتتان را کنترل کنید که سرعتتان با یک نفر که پیاده حرکت می کند، برابر باشد.

آیا می‌توانیم در حرکت با دنده عقب فقط از آینه استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد معتقد هستند که به کمک آینه عقب و آینه های بغل به خوبی در دنده عقب حرکت می‌کنند و نیازی به برگشتن و نگاه کردن به عقب نیست. اما نکته اینجاست که اگر ماشین شما سنسور ندارد، بهتر است به همان معمول این کار را انجام دهید تا تسلط کافی داشته باشید. در آزمونهای رانندگی هم، افسر معمولاً به این حرکت واکنش منفی نشان می‌دهد و شما را مردود می کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا