پیشنهاد سردبیرآموزش

قوانین راهنما زدن در آزمون رانندگی و رانندگی (راهنمای چپ و راست ماشین)

یکی از کاربردهای رهنما زدن در رانندگی جهت آگاه سازی رانندگان دیگر از حرکت خود به سمت راست یا چپ که این وسیله در اکثر خودروها در سمت چپ فرمان تعبیه شده است. چرا ما از چراغ راهنمای خودرو استفاده می‌کنیم، به این دلیل که به سایر رانندگان اطلاع دهیم قصد تغییر مسیر داریم. قوانین راهنما زدن و زمان مناسب در جهت استفاده از چراغ راهنمای خودرو، ترافیک و همچنین تصادف احتمالی را کاهش می دهد، چرا که رانندگان دیگر متوجه تغییر مسیر شما خواهند شد.

انواع راهنما زدن در رانندگی (راهنمای چپ و راست ماشین)

یکی از مهمترین قواعد شهرنشینی، رعایت اصول راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان می‌باشد. در سال‌های اخیر با همکاری نهادهای انتظامی، فرهنگی و اجتماعی نظیر نیروی انتظامی و صدا و سیما، شاهد رعایت بیشتر قوانین از سوی مردم هستیم.‌ هدف از نوشتن این مقاله، اصرار بر لزوم رعایت قانون یا توصیه به رعایت آن نمی‌باشد، بلکه هدف یادآوری و بازآموزی چند نکته به ظاهر ساده ولی مهم در رانندگی می‌باشد هرچند معمولاً عدم اجرای قانون باعث بروز حوادث می‌شوند، اما گاهی اوقات عدم آگاهی از قانون، رعایت نامناسب قانون، تعلل یا تعارف در انتخاب مسیر یا عبور نیز باعث بروز حوادث ناگوار می‌شوند. به علاوه این یکی از مواردی است که در امتحان رانندگی گواهینامه، مورد توجه افسر قرار می گیرد و باید حتما حین خروج از پارک، ورود به پارک، دور دو فرمان و … نسبت به آن دقت داشته باشید.

از این رو توجه به نکات زیر را به همه رانندگان محترم توصیه می‌نماییم.

  • چراغ زرد

متأسفانه خیلی از رانندگان فکر می‌کنند چراغ زرد به مفهوم عبور با احتیاط می‌باشد؛ هرچند بعضی از رانندگان هم با دیدن چراغ زرد سرعت خودروی خود را بیشتر میکنند تا قبل از قرمز شدن چراغ از چهارراه عبور کنند؛ باید توجه داشته باشید که چراغ زرد به مفهوم توقف کامل خودرو و تخلیه چهارراه می‌باشد. بر این اساس اگر چراغ زرد روشن شد و شما داخل چهارراه بودید باید به مسیر خود ادامه بدهید و چهارراه را ترک کنید، اما اگر قبل از رسیدن به چهارراه چراغ زرد روشن شد، شما باید خودروی خود را به طور کامل متوقف کنید و اجازه دهید تا چهارراه تخلیه شود.

  • علامت دادن با دست‌

همان‌طور که اطلاع دارید استفاده از چراغ راهنما در موارد زیر الزامی می‌باشد

  • ‌توقف‌
  • حرکت‌
  • دورزدن‌
  • گردش به راست یا چپ‌
  • ورود از مسیر اصلی به فرعی‌
  • ورود از مسیر فرعی به اصلی‌

اما در مواردی که نور شدید آفتاب یا بارندگی مانع دیده شدن چراغ راهنما می‌شود، شما باید حتماً با دست علامت بدهید؛ برای این کار ۱۰ متر مانده به محل گردش، با دست علامت بدهید. در بزرگراهها که سرعت زیادتر می‌باشد، بایستی حداقل به مدت ۱۵ ثانیه و یا ۳۰۰ متر مانده به محل گردش یا تغییر مسیر، در حال علامت دادن باشید. برای علامت دادن با دست، می‌بایست دست چپ خود را با احتیاط از پنجره ماشین بیرون آورده و به منظور گردش به چپ، به طور افقی و برای گردش به راست، از آرنج به طرف بالا خم کرده و به طور عمودی نگه دارید؛ برای کم کردن سرعت و توقف، دست چپ خود را به طرف بالا و پایین حرکت داده و قبل از توقف، دست را به صورت عمودی به سمت پایین نگه دارید.

قوانین راهنما زدن

  • علامت دادن به وسیله چراغ خطر

پیش می‌آید شما در جاده مانعی را می‌بینید و قبل از رسیدن به مانع بدون استفاده از ترمز از سرعت خود را کم می‌کنید و چند متری مانع ترمز می‌کنید. چون راننده وسیله نقلیه پشت سر از وجود مانع اطلاع ندارد، ممکن است متوجه کم شدن سرعت خودروی شما نشود و بعد از ترمز شما زمان کافی برای توقف خودروی خود نداشته باشد و با خودروی شما برخورد کند، بنابراین بهتر است در چنین مواقعی (نظیر سرعت‌گیر، چاله و صحنه تصادف و….) چند بار به طور آهسته روی پدال ترمز فشار دهیم تا چراغ خطر خودرو روشن و خاموش شود که راننده پشت سرهم از وجود مانع و کم کردن سرعت خود اطلاع پیدا کند.

  • استفاده از راهنما در میدان‌
  • اگر تصمیم دارید بعد از ورود به میدان به سمت راست بروید، راهنمای راست را روشن کنید.
  • اگر تصمیم دارید بعد از ورود به میدان به سمت چپ بروید، راهنمای چپ را روشن کنید.
  • اگر تصمیم به دور زدن در میدان را دارید، راهنمای سمت چپ را تا زمان خروج از میدان روشن نگه دارید.
  • اگر تصمیم به عبور از میدان به صورت مستقیم دارید، اصلاً نیازی به استفاده از راهنما نیست.

همین طور بخوانید: اشتباهات آزمون عملی رانندگی

استفاده از راهنما قوانین مخصوص به خود را دارد؛ رانندگان باید این قوانین را بدانند و از آن استفاده کنند. با زدن راهنما به سایر رانندگان در حال حرکت اطلاع داده می‌دهید و در این صورت تصادفات کاهش چشمگیری خواهد داشت.

  • در داخل شهر در صد متری تقاطع ها یا زمانی که قصد تغییر مسیر دارید، باید از راهنما استفاده کنید.
  • در جاده ها و بزرگراه ها در صورت گردش به چپ باید ۵۰۰ متر مانده به گردش راهنما زد.

چند نمونه از سوالاتی که در امتحانات زیاد تکرار می‌شود.

  • در بزرگراه ها از چه فاصله ای باید راهنما زد؟ پاسخ: از۲۰۰ متری
  • حداقل از چه فاصله ای در بزرگراه ها باید راهنما زد؟ پاسخ: از ۱۰۰ متری

کاربرد فلاشر (کاربرد جفت راهنما)

همانطور که از اسم کاربرد جفت راهنما مشخص است در مواقع اضطراری و برای هشدار دادن از آنها استفاده می‌شود. ممکن است از چراغ های هشدار دهنده‌ی خود در شرایطی خاص مانند توقف در جاده به دلیل تصادف، تمام شدن بنزین، خرابی خودرو و یا سنگین شدن ناگهانی ترافیک مسیر و غیره استفاده نمایید.

قوانین راهنما زدن

راهنما زدن از فرعی به اصلی

برای وارد شدن از خیابان فرعی یا کوچه به خیابان اصلی حتما باید ایست کامل کرده و صد متر جلوتر راهنمای هر طرفی که قصد وارد شدن به آن را داریم بزنیم. در خیابان یک طرفه راهنمای سمت راست و برای خیابان های دو طرفه راهنمای هر طرفی که بخواهیم برویم باید بزنیم.

راهنما زدن در پارک دوبل

بسیار مهم است که در هنگام خروج از پارک ، راهنمای سمت چپ را زده و با نگاه کردن از آینه و گردش از پارک خارج شوید. در این هنگام زمانیکه نیم متر خارج شده و وارد عرض خیابان شدید، کمی مکث نموده و پس از آن که از عدم عبور وسیله ی نقلیه مطمئن شدید ( چراکه در اینصورت حق تقدم با آنهاست)  از پارک کاملا خارج شوید و وارد محور اصلی حرکت خود شوید.

موارد استفاده راهنما

راهنمای سمت راست (بالا)

در مواقع گردش به راست (میدان،تقاطع،خیابان)، حرکت رو به عقب (دنده عقب)،پارک کردن اتومبیل کنار خیابان (پارک ۳۰سانت) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای سمت چپ (پایین)

هنگام گردش به چپ (میدان،تقاطع،خیابان،دوربرگردان)، خروج از پارک (حرکت به سمت جلو) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در گردش به راست ابتدا آینه‌ی سمت راست و بالای سر را کنترل کنید بعد راهنمای سمت راست و در صورت عدم تردد وسیله نقلیه از سمت راست فرمان را به سمت راست بچرخانید، و در گردش به چپ ابتدا آینه سمت چپ و بالای سر را کنترل کنید بعد راهنمای سمت چپ را بزنید و در صورت عدم تردد وسیله نقلیه از سمت چپ فرمان را به سمت چپ بچرخانید و گردش کنید.

قوانین راهنما زدن

سوالات متداول

چه زمانی باید از فلاشر استفاده کرد؟

در صورتی که قصد دنده عقب گرفتن دارید یا در موقعیت نامناسبی خودروی خود را متوقف نموده اید، حتما از فلاشر استفاده کنید.

راهنمای سمت چپ چه کاربردی دارد؟

راهنمای سمت چپ، هنگام گردش به چپ (میدان،تقاطع،خیابان،دوربرگردان)، خروج از پارک (حرکت به سمت جلو) مورد استفاده قرار می‌گیرد

راهنمای سمت راست چه کاربردی دارد؟

در مواقع گردش به راست (میدان،تقاطع،خیابان)، حرکت رو به عقب (دنده عقب)،پارک کردن اتومبیل کنار خیابان (پارک ۳۰سانت) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. سوال : آیا راهنما زدن اطلاع رسانی از اقدام بعدی در حرکت راننده است ؟ یا اینکه راهنما زدن اجازه گرفتن از سایر رانندگان ، برای تغییر مسیر و یا دور زدن است ؟
    امروزه وقتی هنگام رانندگی ، راهنما می زنیم ، سایر رانندگان سرعت خودشان را بیشتر می کنند ، اجازه اقدام بعدی به راننده نمی دهند ، و حتی صحنه هایی در آستانه تصادف ایجاد می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا