پیشنهاد سردبیر

آزمون رانندگی، اصلی، آیین نامه و عملی شهر

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مدارکی که هر فرد به آن نیاز داشته و بسیار حائز اهمیت است، گواهینامه رانندگی است. چرا که برای زندگی راحت در دنیای امروزه، باید از خودروها استفاده کرد و برای این کار هم نیاز به مهارت لازم برای آن وجود دارد. به همین منظور، آموزشگاه‌های زیادی وجود دارند که مهارت‌های لازم برای رانندگی را برای افراد متمایل به این کار،‌ ارائه می‌کنند. پس از دریافت آموزش‌های لازم، این افراد باید در آزمون رانندگی که توسط اداره راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود، شرکت کنند. در صورتی که فرد بتواند در این آزمون‌ها نمره لازم را کسب کند، یعنی مهارت‌های لازم برای رانندگی و هم چنین آشنایی کافی با قوانین و مقررات این حوزه را به دست آورده است. به همین دلیل گواهینامه رانندگی خود را گرفته و از آن به بعد می‌تواند در خیابان‌ها و جاده‌ها به رانندگی بپردازد.

آزمون رانندگی چند مرحله است؟

برای دریافت گواهینامه، باید در چند مرحله آزمون شرکت نمود. هر کدام از این آزمون‌ها یک سری از مهارت‌های فرد را می‌سنجند و در صورت قبولی در آن‌ها، به مرحله بعد وارد می‌شود؛ که البته پس از پایان یافتن همه آطمون‌ها و موفق شدن کاربر در آن‌ها، مجوزهای لازم برای دریافت گواهینامه را به دست خواهد آورد. مراحل آزمون رانندگی را به طور کلی می‌توان در دو دسته آزمون‌های مربوط به آیین نامه و آزمون‌های شهری تقسیم بندی نمود. از طرف دیگر این آزمون‌ها با توجه به این که توسط آموزشگاه برگزار شوند و یا از طرف راهنمایی و رانندگی هم با هم تفاوت خواهند داشت. در ادامه به طور مفصل به توضیح آن‌ها می‌پردازیم تا به راحتی اطلاعات لازم برای این کار را به دست بیاورید.

آزمون رانندگی آیین نامه

این مرحله در واقع اولین مرحله جدی دریافت و ثبت نام برای گواهینامه رانندگی شما محسوب می‌شود. همان طور که از نام آن هم پیدا است، در این مرحله باید با آیین نامه راهنمایی و رانندگی به طور کامل آشنا شوید. آیین نامه در واقع قوانین و مقرراتی هستند که در هنگام رانندگی در خیابان‌ها، جاده‌ها و سایر معابر باید رعایت شوند. در آن رفتاری که در هنگام برخوردر با تابلوها و علائم مختلف باید انجام دهید، ‌به طور کامل تشریح داده شده است. هم چنین رفتارهای مناسب راننده در هنگام مواجهه با عابر پیاده، محل‌های خاص رانندگی مانند میدان‌ها،‌ چهار‌راه‌ها و دوربرگردان‌ها شرح داده شده و که فرد آزمون دهنده باید به خوبی با آن‌ها آشنا شده و آن‌ها را در هنگام رانندگی خود به کار بگیرد. مباحث آیین نامه در کتابی که توسط اساتید راهنمایی و رانندگی نوشته می‌شود، قرار داده شده و در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

کاربران پس از مطالعه آیین نامه و فراگیری مهارت‌های لازم، باید در آزمون‌های مربوط به آن شرکت کنند. آزمون‌ها آیین نامه در دو مرحله اجرا می‌شوند که یکی توسط آموزشگاه و دیگری توسط راهنمایی و رانندگی گرفته خواهد شد که آزمون اصلی است. در صورتی که کاربران بتوانند در آزمون آیین نامه آموزشگاه قبول شوند،‌ مجوز لازم برای شرکت در آزمون آیین نامه نهایی به آن‌ها داده می‌شود. پس از این مرحله داوطلب باید در آزمون آیین نامه اصلی شرکت کند و اگر در این مرحله هم نمرات کافی را به دست بیاورند، این مرحله از آزمون رانندگی‌شان به پایان رسیده و وارد مرحله بعد خواهند شد. مرحله بعدی آزمون رانندگی، آزمون‌شهری آن است که در ادامه به توضیحش خواهیم پرداخت.

از دست ندهید: تنظیم آینه های خودرو

آزمون رانندگی

آزمون رانندگی شهری

این مرحله در واقع مرحله دوم و انتهایی آزمون رانندگی است که کاربران در صورت موفق شدن در آن، خواهند توانست گواهینامه‌شان را دریافت کنند و برای موفقت در آن باید قوانین راهنمایی و رانندگی و همین طور نمونه سوالات تابلوهای راهنمای و رانندگی را به خوبی بشناسید. در این مرحله کاربر که با آیین نامه رانندگی و قوانین و مقررات مربوط به آن آشنا شده است، باید رانندگی را هم به صورت عملی یاد بگیرد. برای این کار تعدادی مربی در آموزشگاه وجود دارند که در یک سری جلسات مشخص، به صورت عملی رانندگی را به داوطلب آموزش می‌دهند. این آموزش‌ها باعث می‌شوند که حتی یک فرد صفر و مبتدی در رانندگی هم بتواند مهارت‌های لازم را به دست بیاورد. البته کیفیت آموزشگاه رانندگی هم بسیار اهمیت دارد، به خصوص افرادی که تا قبل از این هیچ گونه آشنایی با رانندگی نداشته‌اند. استفاده از آموزش‌های یک مربی باتجربه و بااخلاق، می‌تواند تا حد زیادی در یادگیری با کیفیت مفاهیم رانندگی و جزئیات آن، تاثیر داشته باشد.

پس از این که شما کلاس‌های آموزش رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارید، یک آزمون شهری توسط آموزشگاه از شما گرفته خواهد شد که در آن موارد مختلف چون خروج از پارک را باید به خوبی انجام دهید. اگر آن‌ها متوجه این موضوع شوند که شما مهارت‌های لازم برای رانندگی و شرکت در آزمون اصلی را به دست آورده‌اید،‌ اجاز شرکت در آن را به شما خواهند داد. در غیر این صورت،‌ یک سری کلاس‌های جبرانی برای شما در نظر گرفته می‌شود تا مهارت‌های‌تان تقویت شده و دوباره در آزمون آموزشگاه شرکت کنید. پس از قبولی در این آزمون،‌ باید در آزمون شهری اصلی که توسط ماموران راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود،‌ شرکت کنید. این مرحله در واقع مراحله آخر از آزموان رانندگی شما است و اگر در این مرحله هم موفق باشید،‌ مجوزهای لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی خود را به دست خواهید آورد. با قبول شدن در آزمون راهمایی و رانندگی،‌ گواهینامه شما پس از مدت زمانی در حدود دو ماه، صادر خواهد شد.

در این آزمون مواردی چون دور دو فرمان، پارک دوبل، پارک ۳۰ سانت و … حائز اهمیت هستند.

آیا آزمون رانندگی برای همه انواع خودروها یکسان است؟

با توجه به این نکته که رانندگی خودروهای مختلف،‌ نیاز به مهارت‌های متفاوتی هم دارد، برای دریافت گواهینامه آن‌ها هم باید در آزمون رانندگی متفاوتی شرکت نمود. برای مثالی مهارتی که برای رانندگی یک کامیون ۱۸ چرخ مورد نیاز است را به هیچ عنوان نمی‌توان با مهارت لازم برای حرکت دادن یک پراید مقایسه نمود. به همین دلیل، گواهینامه‌ها در چند سطح طبقه‌بندی شده‌اند تا افراد بتوانند مطابق با وسیله نقلیه خود، نسبت به دریافت گواهینامه مورد نیاز اقدام نمایند. در اصطلاح سطح‌های مختف مهارت رانندگی و گواهینامه، با نام پایه مشخص شده‌اند که در سه سطح مختلف پایه یک، پایه دوم و پایه سوم قرار می‌گیرند. گواهینامه پایه سوم برای خودروهای سواری و سبک، گواهینامه پایه دوم برای خودروهای باری سبک مانند نیسان،‌ خاور و .. و هم چنین مینی بوس‌ها و گواهینامه پایه یک برای کامیوان‌های سنگین، اتوبوس و موارد دیگر این چنینی است.

برای شرکت در آزمون رانندگی گواهینامه با پایه های مختلف، نیاز به استفاده از قوانین و مقررات خاص هر پایه و دریافت آموزش‌های تئوری و عملی آن وجود دارد. هم چنین آزمون‌های عملی هر کدام از آن‌ها هم قاعدتا دارای تفاوت‌های بسیاری با یک‌ دیگر هستند. از طرف دیگر شرایط لازم برای شرکت در آزمون رانندگی هر کدام از پایه‌ها هم تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال سن شرکت برای دریافت گواهینامه پایه سوم ۱۸ سال، پایه دوم ۲۳ سال و پایه یک ۲۵ سال است. البته سایر شرایط هم برای هر کدام از این پایه‌ها دارای اختلافاتی هستند. در ادامه شرایط و اقدامات لازم برای شرکت ‌در آزمون‌های رانندگی پایه های مختلف را بیان خواهیم کرد تا در صورت تمایل به شرکت در هر کدام از آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز را داشته باشید.

همین طور بخوانید: آزمون آیین نامه موتور سیکلت؛ ثبت نام و مراحل + هزینه ‌ها

آزمون رانندگی پایه سوم

این آزمون برای دریافت گواهینامه جهت خودروهای سواری سبک برگزار می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، سن لازم برای شرکت در این آزمون ۱۸ سال است و تا قبل از آن امکان شرکت در این آزمون وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از الزامات این آزمون، برخورداری از گواهی سلامت جسمی و روانی است که داوطلب به هنگام اقدام برای ثبت نام، باید آن را از نهادهای مربوطه دریافت کرده و به آموزشگاه ارائه بدهد. چرا که در صورت عدم سلامت روانی و یا جسمی فرد، ممکن است در آینده خطراتی را برای خود و یا دیگران در هنگام رانندگی به وجود بیاورد. این گواهینامه برای خودروهایی با مجموع وزن و ظرفیت بار ۵/۳ تن و یا ظرفیت حمل حداکثر ۹ سرنشین صادر می‌شود. آزمون رانندگی پایه سوم در حال حاضر به وسیله خودروهایی مانند پراید و تیبا برگزار می‌شود که در صورت قبولی در این آزمون‌ها، گواهینامه صادر خواهد شد.

حتما بخوانید: تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی

آزمون رانندگی پایه دوم

این آزمون جهت صدور گواهینامه رانندگی برای خودروهای سنگین‌تر و متوسط صادر می‌شود. برای شرکت در آزمون‌های مربوط به آن باید فرد حداقل دارای سن ۲۳ سال باشد و برای سنین کم‌تر،‌ امکان شرکت در آزمون وجود ندارد. در این آزمون هم باید داوطلب گواهی سلامت روحی و جسمی خود را به آموزشگاه مورد نظر ارائه کند. شرایط دیگری هم که وجود دارد این است که باید حداقل دو سال از زمان اخذ گواهینامه پایه سوم گذشته باشد و در کم‌تر از این زمان امکان آن وجود نخواهد داشت. آزمون رانندگی پایه دوم به وسیله وسایل نقلیه مرتبط در این حوزه یعنی مینی‌بوس و یا خاور انجام می‌گیرد. این گواهینامه برای رانندگی خودروهایی با حداکثر ظرفیت وزن و بار ۶ تن و حداکثر ظرفیت نفراتی برابر با ۲۶ سرنشین مناسب است. پس از قبولی در آزمون‌های آیین نامه و عملی این آزمون، گواهینامه شما صادر خواهد شد.

آزمون رانندگی

آزمون رانندگی پایه یک

این آزمون جهت گرفتن گواهینامه برای رانندگی ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس و یا کامیون‌های بزرگ برگزار می‌شود که نیاز به مهارت بالایی برای راندن آن‌ها وجود دارد. حداقل سن مورد نیاز برای شرکت در این آزمون سن ۲۵ سالگی است و باید حداقل دو سال از زمان گرفتن گواهینامه پایه دوم شما گذشته باشد تا بتوانید در این آزمون شرکت کنید. برای این آزمون هم نیاز به گواهی سلامت جسمی و روانی وجود دارد و البته قبل از آزمون باید دوره‌های آیین نامه و عملی را بگذرانید. آزمون مربوط به این پایه هم با استفاده از وسایلی مانند کامیون ۱۹۲۱ و اتوبوس مسافربری انجام می‌گیرد. گواهینامه پایه یک برای ماشین‌هایی با مجموع وزن و ظرفیت بار بیش از ۶ تن و ظرفیت نفرات بیش از ۲۶ نفر صادر می‌شود.

از دست ندهید: حق تقدم در میدان با کدام وسیله نقلیه است؟

چگونه در آزمون آیین نامه رانندگی قبول شوم؟

بهترین راه‌حل برای قبول شدن در آزمون آیین نامه، مطالعه کتابی است که توسط آموزشگاه به کاربران داده می‌شود. اگر این کتاب را به خوبی مطالعه کنید، به راحتی خواهید توانست در آزمون آیین نامه قبول شوید. اما راه دیگری هم برای قبول شدن آسان در این آزمون وجود دارد که استفاده از نمونه سوالات سال‌های قبل ان است. با توجه به این که سوال‌ها شباهت زیادی در سال‌های مختلف با هم دارند، با مطالعه نمونه سوالات قبلی این آزمون به آسانی در این امتحان، قبول خواهید شد. اکنون نرم افزارهای زیادی وجود دارند که حاوی تعداد زیادی از سوالات آیین نامه هستند و شما می‌توانید با دانلود این برنامه‌ها از سوالات سال‌های قبل استفاده کنید. البته این موضوع به معنای عدم استفاده از کتاب آیین نامه نیست و باید از نمونه سوالات پس از مطالعه کتاب به منظور تسلط بیش‌تر استفاده نمود.

از دست ندهید: استارت زدن خودرو

چگونه در آزمون رانندگی شهری قبول شویم؟

برای قبولی در آزمون رانندگی شهری هم باید مانند آیین نامه به تسلط کافی دست پیدا کنید. برای این کار لازم است در ابتدا آموزشگاهی را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی در آموزش برخوردار باشد و هم چنین باید همه کلاس‌های آموزش عملی را به خوبی شرکت کرده و مطالب عملی را فرا بگیرید. اما اگر بتوانید قبل از شرکت در آزمون شهری، با استفاده از خودرو شخصی خود یا خویشان تمرین کنید،‌ خواهید توانست با آمادگی بیش‌تری در امتحان شرکت نمایید. در واقع به این دلیل که در تمرین با استفاده از ماشین شخصی، شما وقت آزاد بیش‌تری خواهید داشت و می‌توانید راحت‌تر تمرین کنید، فضای یادگیری شما هم بیش‌تر می‌شود. به همین دلیل در صورت توان، حتما قبل از شرکت در آزمون شهری، تکنیک‌های مورد نیاز را چندین بار با ماشین شخصی خود یا اطرافیان‌ تمرین کنید.

نمونه سوالات فنی آیین نامه + پاسخ‌های گزینه‌ای

سوالات متداول در مورد آزمون رانندگی

  • آزمون رانندگی در چند مرحله برگزار می‌شود؟

برای شرکت در آزمون رانندگی جهت دریافت گواهینامه،‌ باید ابتدا در آزمون آیین نامه شرکت نموده و در صورت به دست آوردن حداقل‌های لازم در این آزمون، به آزمون شهری که مرحله دوم آن است راه پیدا می‌کنید. البته این آزمون‌ها یک بار توسط آموزشگاه و بار دیگر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی اجرا می شوند.

  • آیا آزمون رانندگی برای وسایل نقلیه گوناگون متفاوت است؟

بله، این آزمون برای وسایل مختلف با یک دیگر تفاوت دارد و در سه سطح آزمون رانندگی پایه سوم، پایه دوم و پایه یک برای دریافت گواهینامه خودروها و ماشین‌های مختلف انجام می‌شود. البته برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت و برخی ادوات دیگر هم آزمون‌هایی مخصوص به خودشان وجود دارد.

  • چگونه از استرس در آزمون رانندگی رهایی پیدا کنیم؟

استرس یکی از عواملی است که در بسیاری از موارد باعث عدم موفقیت کاربران در آزمون‌های رانندگی می‌شود. بهترین راه رهایی از استرس چه در آزمون آیین نامه و چه در آزمون شهری، تسلط کامل بر موضوعات و رانندگی است. زمانی که شما به آمادگی لازم در این زمینه دست پیدا کنید، استرسی نداشته و به راحتی خواهید توانست در هر کدام از آزمون‌ها قبول شوید.

  • آیا این که در چه آموزشگاهی برای انجام آزمون ثبت نام می‌کنیم، تفاوت دارد؟

بله، باید قبل از ثبت نام در یک آموزشگاه، به کسب اطلاعات درباره آموزشگاه‌های نزدیک به خود از افرادی که قبلا در آن‌ها ثبت نام کرده‌اند، بپردازید. آموزشگاه می‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری قوانین و هم چنین رانندگی شما داشته باشد. پس سعی کنید در آموزشگاهی حرفه‌ای ثبت نام کنید که از مربی‌های با تجربه و البته با اخلاق استفاده می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا