پیشنهاد سردبیرآموزش

همه چیز درباره تنظیم آینه‌های خودرو

با توجه به نیازی که در دنیای امروز ایجاد شده است، بیش‌تر افراد جامعه باید به طور کامل به رانندگی خودروهای مختلف، به ویژه خودروهای کوچک و سواری تسلط داشته باشند. این روند در کشور های پیشرفته و برخی کشور های در حال توسعه مانند کشور ما، واضحا در حال انجام است. همان طور که شاهد هستیم، بسیاری از جوانان منتظر وارد شدن به سن ۱۸ سالگی، یعنی سن مجاز برای دریافت گواهینامه راهنمایی، برای رانندگی قانونی خودرو هستند. اما چیزی که در این میان بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت نکردن آن می‌تواند در آینده برای جامعه فاجعه به بار بیاورد، عدم تسلط کامل این افراد به قوانین و رعایت برخی جزئیات مهم در رانندگی است. از مهم‌ ترین این جزئیات که در رانندگی صحیح و مناسب شما نقش دارند، تنظیم آینه های خودرو‌تان می‌باشد. اگر چه این موضوع ممکن است در ابتدا کمی بی‌اهمیت و جزئی به نظر برسد، اما در واقع نقشی اساسی در رانندگی صحیح شما دارد.

متاسفانه در کشور ما مشاهده می‌شود که رانندگان کم ‌تر به این موضوع مهم اهمیت می‌دهند. در برخی موارد هم به طور کلی تنظیم آینه‌ ها را نادیده می‌گیرند و ترجیح داده می‌شود تا در همان پوزیشنی که هستند، باقی بمانند. به طور مثال حین پارک کنار جدول باید پیش از آن به درستی تنظیم آینه انجام شده باشد. اما با توجه به نقش مهم تنظیم بودن آینه های خودرو در رانندگی سالم و جلوگیری از حوادث احتمالی، اکنون قصد داریم نحوه صحیح تنظیم آینه‌ ها را به شما آموزش دهیم. البته این آموزش برای افرادی هم که قصد شرکت در آزمون راهنمایی و رانندگی را دارند، بسیار مفید است. چرا که در این آزمون ها همه چیز از جمله تنظیم کردن آینه های خودرو، باید کاملا قانونی انجام گیرد و در غیر این صورت امتحان دهنده به راحتی رد خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا نحوه صحیح آینه های مختلف خودرو را به طور کامل آموزش ببینید.

انواع آینه‌های خودرو

در ابتدا برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن کار تنظیم آینه های خودرو خود را انجام دهید، باد بدانید که آینه های اتوموبیل شما به طور کلی در دو دسته قرار می‌گیرند؛ یکی آینه های بغل خودرو و دیگری آینه وسط ماشین شما که نحوه تنظیم کردن آن ها با هم متفاوت است. از طرف دیگر ممکن است آینه های قرار گرفته در خودرو های مختلف هم با هم متفاوت باشند که از این نظر هم نیاز به دقت در جزئیات آن ها و پیدا کردن روش صحیح تنظمیات وجود دارد. در حال حاضر بیش ترین تفاوت آینه های خودرو های گوناگون، در دستی بودن و یا برقی بودن روش تنظیم آن‌ها است. در ادامه آموزش های لازم برای تنظیم آینه های مختلف خودرو، چه از نوع دستی و چه از نوع برقی را به طور مفصل به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

تنظیم آینه‌های خودرو

چگونه آینه‌های ماشین را تنظیم کنیم؟

با این ما تا حد زیادی از اهمیت تنظیم مناسب آینه های خودرو در حین رانندگی صحبت کردیم، اما اکنون با کمی ریز تر شدن می‌خواهیم قبل از آموزش این تنظیمات، دلیل این کار را هم بدانید. در واقع آینه های خودرو مانند چشم های دیگر راننده عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که او محیط اطراف خود را به طور کامل و صحیح مشاهده کند. چرا که در رانندگی هر گونه عملی که با بی دقتی انجام شود، می‌تواند یک حادثه و تصادف را به دنبال داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که با وجود آینه های بغل و وسط خودرو شما، باز هم ممکن است برخی قسمت های کنار و پشت ماشین‌تان را نبینید که اصطلاحا به این قسمت ها نقاط کور گفته می‌شود. مهم ترین هدف از تنظیم آینه‌ها هم دقیقا پر کردن نقاط کور و یا کاهش آن‌ها به حداقل است. حال به روش انجام این کار در آینه های وسط و بغل خودرو شما می‌پردازیم.

از دست ندهید: استارت زدن خودرو

تنظیم آینه‌های بغل خودرو

برای مشاهده خودرو ها یا اجسامی که در دو طرف خودرو ما قرار داشته و یا در کنار ما حرکت می‌کنند، از آینه های بغل استفاده می‌شود. این آینه‌ها به خصوص در هنگام پارک یا حرکت در خیابان ها و معابر تنگ و باریک، کاربرد بیش‌تری خواهند داشت. پس تنظیم بودن آن‌ها به افزایش دید و تسلط شما در رانندگی کمک بزرگی می‌کند. در ابتدا و قبل از این که بخواهید آینه ها را تنظیم کنید، باید صندلی خودرو را جوری تنظیم نمایید که کاملا راحت باشید و سپس نسبت به تنظیم آینه اقدام کنید. چرا که هر فرد دارای ویژگی‌ های مختلف فیزیکی نسبت به دیگری است و برای رانندگی ابتدا باید صندلی و در پی آن آینه ها را  تنظیم نماید تا بهترین دید را در هنگام رانندگی داشته باشد.

تنظیم آینه بغل سمت راننده

برای تنظیم آینه سمت راننده یا سمت چپ، پس از تنظیم صندلی و تسلط کامل بر فرمان باید بدن‌ خود را به آرامی به سمت چپ کج کرده تا جایی که سر شما به شیشه برخورد کند. در این هنگام، باید آینه را با دستگیره هایی که در سمت داخلی ماشین قرار گرفته است به سمت چپ بچرخانید؛ تا جایی که تنها قسمت انتهایی و گوشه عقب ماشین‌تان را در آینه مشاهده کنید. در برخی موارد هم گفته می‌شود که باید آن قدر آینه را به سمت چپ متمایل کرد که بدنعه خودرو از آینه خارج شود؛ اما به نظر ما ادامه دادن این کار تا جایی که گوشه انتهایی ماشین در آن قابل مشاهده باشد، کفایت می‌کند. در ادامه به صورت صاف سر جای خود بنشینید و بالا و پایین بودن آینه را هم جوری تنظیم کنید که به راحتی بتوانید خودروهای کناری را در آن ببینید؛ یعنی نه باید خیلی بالا بوده و نه خیلی پایین باشد. البته در این آینه،‌ تنظیم جهت های چپ و راست از اهمیت بیش‌تری نسبت به بالا و پایین برخوردار است، ولی در کل باید هر دو حالت به خوبی تنظیم شوند.

تنظیم آینه بغل سمت شاگرد

پس از تنظیم آینه سمت راننده نوبت به تنظیم کردن آینه سمت شاگرد می‌رسد که برای این کار هم باید اقداماتی تقریبا مشابه با آینه سمت چپ انجام دهیم. در این مرحله هم در صورتی که صندلی تنظیم است و کاملا بر فرمان تسلط دارید، به آرامی بدن خود را به سمت راست خم کنید تا به مرکز ماشین یا فاصله میان دو صندلی جلویی برسید. در این هنگام باید سعی کنید آینه را به سمت راست بچرخانید تا جایی که تنها قسمت انتهایی ماشین‌تان در آینه معلوم باشد. همان طور که اشاره کردیم، می‌توان آینه را بیش تر هم به سمت راست چرخاند تا بدنه ماشین به طور کامل از آینه خارج شود. سپس آینه را از لحاظ بالا و پایین بودن هم باید تنظیم کرد تا دید شما در بهترین حالت ممکن قرار گیرد.

تنظیم آینه‌های خودرو

تنظیم آینه وسط خودرو

بعد از این که آینه های سمت راننده و شاگرد را تنظیم کردید، باید کار تنظیم آینه وسط را انجام دهید. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بخش زیادی از دید شما توسط این آینه صورت می‌گیرد. همان طور که از آینه های بغل برای مشاهده بهتر دو طرف خودرو استفاده می‌شود، آینه وسط هم برای کنترل قسمت های پشتی و عقب خودرو مناسب است. آینه وسط به طور کلی برای اقداماتی که نیاز به مشاهده پشت ماشین دارند از جمله دنده عقب رفتن، سبقت گرفتن و موارد این چنینی دیگر، کارایی بیش تری دارد. به همین دلیل تنظیم کردن آینه وسط را حتما باید مد نظر قرار داده و این کار را به خوبی انجام دهید.

اگر چه تنظیم مناسب آینه وسط از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نحوه انجام این کار نسبت به دو آینه جانبی ماشین‌تان آسان تر است. برای تنظیم آینه وسط هم باید ابتدا صندلی جوری تنطیم باشد که تسلط کامل را برای رانندگی داشته باشید. در این هنگام باید آینه را به گونه‌ای تنظیم کنید که شیشه عقبی ماشین به طور کامل در آینه قرار گرفته و دید کاملی داشته باشید. البته منظور از دید کامل تنها مشاهده چند خودرویی که پشت سر شما حرکت می‌کنند نیست، بلکه باید دیدی از پشت ماشین تا فاصله های دورتر برای شما ایجاد شود. پس از این که آینه وسط را هم به طور کامل تنظیم کردید، دیگر تنظیمات آینه های خودرو شما به طور کامل انجام شده و می‌توانید به راحتی شروع به حرکت نمایید.

تنظیم آینه‌های خودرو برای آزمون رانندگی

تنظیم کردن آینه ها یکی از مهم ترین اقداماتی است که قبل از شروع رانندگی، همیشه باید به آن توجه داشته باشیم و در کلاس های آموزشی هم بسیار به آن ها توجه می‌شود. در عین حال، نکته‌ای است که در آزمون های رانندگی در بیش‌تر موارد توسط کاربران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همین موضوع باعث رد شدن آن‌ها خواهد شد. اگر قصد شرکت در آزمون رانندگی را دارید، پس از تنظیم صندلی و بستن کمر بند ایمنی، باید کار تنظیم آینه ها را انجام دهید. در صورتی که به آینه ها توجهی نداشته باشید، ممکن است در همان ابتدای کار توسط مامور آزمون گیرنده رد شوید. نحوه تنظیم کردن هر کدام از آینه های خودرو را هم که در قسمت های قبل برای شما بیان کردیم و می‌توانید برای این کار از آن ها استفاده کنید.

تنظیم آینه‌های خودرو

تنظیم آینه‌های برقی خودرو

با توجه به این که روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، در خودرو ها هم سعی می‌شود هر کدام از قابلیت‌ها به بهترین و راحت ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار گیرد. از جمله این اقدامات قرار دادن آینه های برقی برای خودرو های جدید است. نحوه تنظیم این آینه ها هم دقیقا مانند روش تنظیم آینه های دستی است با این تفاوت که تنطیمات در این آینه ها با استفاده از دکمه هایی انجام می‌شود که برای هر آینه در قسمت داخلی ماشین قرار داده شده‌اند. برای هر کدام از آینه ها یک پنل جداگانه برای تنظیم جهت های بالا و پایین و چپ و راست وجود دارد. پس نحوه تنظیم کردن این آینه ها برای کاربر آسان‌تر و راحت‌تر است اما باید شرایط مناسب برای این کار را مد نظر قرار دهیم.

همین طور بخوانید: صفر تا ۱۰۰ پارک دوبل

تنظیم آینه‌ ماشین پراید

شرایط کلی تنظیم آینه های خودرو پراید با دیگر ماشین ها تفاوتی ندارد و دقیقا همان چیزی است که برای تنظیم آینه های جانبی و آینه وسط در قسمت های قبل بیان کردیم. چیزی که در تنظیم کردن آینه های خودرو های مختلف اهمیت دارد، اندازه و نوع صندلی آن ها و تا حدی اندازه و فرم شیشه عقب ماشین جهت تنظیم آینه وسط می‌باشد. اما با توجه به این که در بیش‌تر موارد از خودرو پراید برای آزمون های رانندگی استفاده می‌شود، اکنون تنظیم آینه های آن را بار دیگر بیان کرده‌ایم. برای تنظیم آینه های ماشین پراید هم باید در ابتدا صندلی خود را در حالتی قرار دهید که کاملا به رو به رو تسلط داشته و سپس آینه‌های بغل و آینه وسط را با استفاده از روشی که به شما آموزش دادیم، انجام دهید. البته به این دلیل که اندازه ماشین پراید خیلی بزرگ نبوده و شیشه عقب آن هم نسبتا بزرگ است، تنظیم آینه‌های آن به راحتی انجام می‌شوند.

سوالات متداول در مورد تنظیم آینه‌های خودرو

  • آیا تنظیم کردن آینه‌های خودرو واجب است یا می‌توان بدون آن‌ها هم رانندگی را به خوبی انجام داد؟

تنظیم کردن آینه‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید قبل از شروع به رانندگی انجام داد. در واقع آینه‌ها مانند چشم‌های شما در حین رانندگی هستند و به وسیله آن‌ها، هم دو طرف ماشین و هم قسمت‌های پشتی را تحت کنترل خواهید داشت.

  • آیا تنظیم آینه‌ها در خودروهای مختلف متفاوت است؟

برای تنظیم آینه‌های خودرو یک شرایط مشخص وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان آینه‌های هر خودرویی را به خوبی تنظیم نمود تا در هنگام رانندگی، بیش ترین دید وجود داشته باشد. تنها تفاوت در اندازه خودرو‌های مختلف و شیشه‌های عقبی آنها است.

  • برای تنظیم آینه‌های برقی شرایط متفاوتی نیاز است یا مشابه آینه‌های دستی است؟

روش کلی تنظیم آینه‌ها در همه آن‌ها یکسان بوده و تفاوت آینه‌های برقی تنها در این است که تنظیم آن‌ها به وسیله پنل‌ها و دکمه‌هایی که در داخل کابین قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود.

  • اهمیت تنظیم آینه‌ها در آزمون‌های راهنمایی و رانندگی چه قدر است؟

با توجه به این که تنظیم بودن یا نبودن آینه‌ها می‌تواند باعث بروز حوادث و تصادفاتی شده و یا از آن‌ها جلوگیری نماید، به عنوان اولین نکته‌ها در کلاس‌های آموزشی، تدریس می‌شوند. این موضوع در آزمون‌های رانندگی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که رعایت نکردن این نکته می‌تواند باعث رد شدن شما در لحظات اولیه شروع آزمون گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا