پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

آموزش پارک کنار جدول (پارک ۳۰ سانت)

امروزه رانندگی تقریبا به یکی از واجبات برای بیش‌تر افراد جامعه تبدیل شده است و بدون بلد بودن این کار،‌ ممکن است شرایط رفت و آمد و حمل و نقل برای شما بسیار دشوار گردد. اما رانندگی چه برای خودرو و چه برای موتور سیکلت، نیاز به مهارت بالا و توجه به جزئیات گوناگون دارد؛ تا از آسیب رسیدن به خود و ماشین‌تان و هم چنین خودروهای دیگر، ‌تا حد امکان پیشگیری شود. یکی از مهم‌ترین نکات در رانندگی، پارک کردن صحیح خودرو است که در طول روز پیوسته مورد انجام قرار می‌گیرد و باید دقت بالایی در این کار داشته باشید. در بیش‌تر موارد هم به خصوص در خیابان‌های شهری، پارک کنار جدول انجام می‌گیرد. در این نوع پارک باید با تسلط کامل و یادگیری قلق‌های مناسب برای آن، پارک را انجام داد تا هم خودرو ما زیاد داخل خیابان نباشد و هم از افتادن آن در جدول جلوگیری شود.

برای این که پارک کنار جدول را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، بهتر است در ابتدا روش‌های مناسب برای این کار را یاد بگیرید و آموزش پارک کنار جدول را دنبال کنید. با یادگیری و تسلط به این روش‌ها، خواهید توانست در هر قسمت از خیابان‌ها و یا کوچه‌ها که دارای جدول هستند، به راحتی و به سرعت پارک را انجام دهید؛ بدون این که استرس داشته یا نیاز به توجه زیاد به جزئیات باشد. اکنون قصد داریم چند راه بسیار مناسب برای انجام پارک کنار جدول را به شما آموزش دهیم تا در مواقع مورد نیاز، به سرعت و بدون نگرانی ماشین‌تان را پارک کنید. البته این نوع پارک، خود در فاصله‌های مختلف در کنار جدول انجام می‌گیرد که از مهم‌ترین آن ها پارک ۳۰ سانتی متری و ۴۵ سانتی متری است. در ادامه روش مناسب انجام پارک کنار جدول به هر دو شکل را برای شما بیان خواهیم کرد.

مراحل پارک کنار جدول

برای انجام پارک کنار جدول به شکلی مناسب، هنگامی که خودرو شما با سرعتی مشخص در حال حرکت است باید اقداماتی را در چند مرحله انجام دهید و به ویژه این مورد را در آزمون رانندگی با دقت پیاده‌سازی نمایید. در ابتدا باید مکان مناسب برای پارک کردن را پیدا کرده و به هنگام نزدیک شدن به آن، پای خود را برای گاز بردارید. در ادامه باید به آرامی فرمان را به سمت راست یعنی حاشیه جاده بچرخانید و بهتر است زاویه شما در حین این کار در حدود ۴۵ درجه باشد؛ چرا که پارک با این زاویه چرخش، در بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. البته در هنگام چرخش باید کلاچ را هم تا انتها گرفته و با استفاده از پدال ترمز، رفته رفته سرعت خودرو را کاهش دهید. هنگامی که با زاویه ۴۵ درجه وارد حاشیه جاده شدید و ماشین به کناره رسید، باید فرمان را صاف کنید تا خودرو شما به شکلی مناسب در مکان پارک قرار بگیرید. برای این که یک پارک مناسب را انجام داده و فاصله مناسبی از جدول داشته باشید، می‌توانید از برف پا کن ماشین استفاده نمایید.

پارک کنار جدول

پارک کنار جدول با برف پاک کن

با توجه به این نکته که در هنگام پارک، امکان مشاهده چرخ راست ماشین‌تان وجود ندارد تا از فاصله آن با جدول مطلع گردید، می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کرده و فاصله خود با جدول را کنترل نمایید. یکی از مناسب‌ترین این روش‌ها، استفاده از برف پاک کن ماشین برای پارک است. برای این کار،‌ باید ریشه برف پاک کن سمت راست را، با  گوشه جدول در یک خط راست قرار دهید. یعنی زمانی که شما از پشت فرمان به ریشه برف پاک کن سمت راست خودرو خود نگاه می‌کنید، باید لبه جدول را مشاهده نمایید. این کار کمک می‌کند تا شما بدون نگاه کردن به جدول، بتوانید بهترین پارک را انجام دهید. البته با توجه به قد افراد،‌ ممکن است این روش کمی خطا داشته باشد که بهتر است قبل از پارک در کنار جدول، این روش را چندین بار در جاده‌های که جدول در کنار آن‌ها وجود ندارد، تکرار کنید.

از دست ندهید: تنظیم آینه های خودرو

پارک کنار جدول با دنده عقب

در برخی موارد هم ممکن است بخواهید به صورت دنده عقب، پارک خودروتان را در کنار خیابانی که جدول دارد، انجام دهید. در این حالت هم روش پارک با پارک از جلو که در بالا بیان کردیم، تقریبا مشابه است. ابتدا باید مکان پارک را مد نظر قرار داده و پس از مشاهده پشت ماشین در آینه و به صورت مستقیم، با زوایه‌ای ۴۵ درجه با دنده عقب، به سمت حاشیه جاده حرکت کنید. زمانی که چرخ عقب سمت راست ماشین شما، در فاصله‌ای مناسب که در حدود ۳۰ سانتی متر از جدول است، قرار گرفت، به آرامی فرمان را صاف کرده و در ادامه کمی به سمت چپ می‌چرخانیم تا ماشین به خوبی در کنار جدول قرار گیرد. به طورکلی در پارک کنار جدول، دقت و حواس جمع از یک طرف و تمرین و تکرار از طرف دیگر اهمیت دارد.

پارک ۳۰ سانت کنار جدول

با توجه به این که فاصله مناسب خودرو شما با لبه جدول باید در حدود ۳۰ سانتی متر باشد، به این نوع پارک کردن، پارک ۳۰ سانت هم می‌گویند که روش انجام این پارک را در قسمت بالا به طور کامل توضیح دادیم. به طور معمول در کنار برخی جاده‌ها و خیابان‌ها از یک خط سفید استفاده شده است که از لبه جاده ۳۰ سانتی متر فاصله دارد. در این موارد برای پارک می‌توانید از این خطوط هم استفاده کرده و دیگر نیاز به نگرانی در مورد فاصله تا جدول وجو ندارد. پارک ۳۰ سانت کنار جدول بیش‌تر برای خیابان‌هایی که جدول آن‌ها خیلی بلند نیست و یا جاهایی که عرض جاده کم است و نباید فضا را با پارک بد اشغال کرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش پارک کنار جدول با پراید نیز درست به همین شکل انجام می شود.

پارک کنار جدول

پارک ۴۵ سانت کنار جدول

تمام شرایط کلی در این نوع پارک هم دقیقا مانند شرایط پارک ۳۰ سانتی است و تنها تفاوت آن‌ها در میزان فاصله خودرو از لبه جدول است. همان طور که از نام این نوع پارک مشخص است، باید ماشین را در فاصله ۴۵ سانتی متری از لبه جدول قرار داد. البته پارک ۴۵ سانت کنار جدول بیش‌تر برای مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جدول‌هایی بلند در کنار خیابان وجود دارد یا عرض خیابان‌ها خیلی کم نیست. زیرا در این موارد افراد می‌توانند برای امنیت و اطمینان خاطر بیش‌تر، خودروشان را با فاصله بیش‌تری از لبه جدول پارک کنند.

پیشنهاد مطالعه: اصول خروج از پارک

سوالات متداول در مورد پارک کنار جدول

  • آیا در همه قسمت‌های خیابان امکان پارک کردن خودرو وجود دارد؟

خیر، در برخی از مکان‌ها که مطابق قانون پارک در آن‌ها ممنوع شده است مانند جلوی ورودی خانه‌ها و کوچه‌ها، در تقاطع‌ها و حریم آن‌ها و در بعضی خیابان‌ها که به دلیل باریک بودن، کلا پارک در آن‌ها ممنوع است، نمی توان توقف کرده و پارک را انجام داد.

  • زمانی که با سرعت بالا در حال حرکت هستیم و قصد پارک در کنار خیابان را داریم، باید چه کنیم؟

اگر چه در ابتدا باید سعی کنیم از قبل مکان پارک را مد نظر داشته باشیم تا آمادگی لازم برای انجام پارک مناسب را پیدا کنیم، اما اگر سرعت بالا داشته باشیم، باید ابتدا ترمز را گرفته تا سرعت اتوموبیل به حد مناسب برسد، سپس به آرامی پارک را انجام دهیم.

  • آیا روشی وجود دارد که با استفاده از آن بتوان پارکی با فاصله مناسب در کنار جدول انجام داد؟

بله، چند روش برای این کار وجود دارد که می‌توانید به راحتی ماشین‌تان را در فاصله‌ای مناسب از جدول پارک کنید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پارک با استفاده از برف پاک کن است.

  • پارک کنار جدول با برف پاک کن چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این پارک، زمانی که پشت فرمان نشسته اید، باید ریشه برف پاک کن سمت راست را با لبه جدول در یک راستا قرار دهید. هنگامی که با نگاه کردن به ریشه برف پاک کن سمت شاگرد، لبه جدول را هم در یک خط راست با آن مشاهده می‌کنید، تقریبا فاصله اتوموبیل‌تان با جدول در حدود ۳۰ سانتی متر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا