آموزشپیشنهاد سردبیر

حق تقدم در میدان با کدام وسیله نقلیه است؟

یکی از گروه سوالاتی که در آزمون های رانندگی مطرح می‌شود، حق تقدم در میدان است که در صورت نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به آن، ممکن است با مشکلاتی حین رانندگی و همین طور در پاسخگویی به آزمون آیین نامه مواجه شوید. در گام اول دانستن این موضوع می‌تواند به قبولی بهتر شما در آزمون رانندگی کمک کرده و در مراحل عملی نیز موجب خواهد شد تا رانندگی بهتر و امن‌تری را تجربه کنید.

احتمالا پیش از این اطلاعاتی در خصوص حق تقدم در میدان دارید، اما در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

اولویت‌های حق تقدم در میدان

در خصوص اولویت‌های حق تقدم در میدان، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

حق تقدم در زمان ورود به میدان

زمانی که شما در حال ورود به میدان باشید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که خودرو یا به طور کلی وسیله نقلیه‌ای دارای حق تقدم است که نسبت به میدان فاصله کمتری دارد یا به زبانی دیگر داخل میدان در حال حرکت است. به این صورت لازم است که شما زمان ورود به میدان، ابتدا یک توقف داشته و اجازه دهید تا خودرویی که به میدان نزدیک‌تر است با حق تقدم، عبور کند. بخش زیادی از تصادف‌ها به همین دلیل در میدان‌ها رخ می‌دهد که خودروی ورودی، حق تقدم را رعایت نکرده و بدون توقف، سعی در ادامه دادن به راه خود دارد. در این شرایط خودرویی که در دایره داخلی‌تری نسبت به میدان قرار دارد، حق تقدم را متعلق به خود دانسته و بدون توقف، تصادف رخ می‌دهد.

حق تقدم در زمان خروج از میدان

برای خروج از میدان باید به منتهی الیه سمت راست آمده و با حفظ حق تقدم خودروهایی که می خواهند میدان را دور بزنند، از میدان خارج شویم. به عبارت ساده‌تر خودرویی که می خواهد دور میدان بگردد نسبت به خودرویی که می‌خواهد از میدان خارج شود حق تقدم دارد. حتما به این نکات توجه داشته باشید. عدم رعایت این موارد از اشتباهات آزمون عملی رانندگی نیز به حساب می‌آید که موجب رد شدن شما در این آزمون خواهد شد.

حق تقدم در زمان حرکت موازی وسایل نقلیه در میدان

اگر دو خودرو می خواهند همزمان دور میدان بگردند، حق تقدم با خودروی سمت چپی می باشد.

نمونه سوال تستی حق تقدم

حق تقدم با کدام وسیله نقلیه است؟

حق تقدم در میدان

گزینه ۱: خودروی قرمز رنگ

گزینه ۲: خودروی سفید رنگ

گزینه ۳: خودروی سیاه رنگ

گزینه ۴: تفاوتی ندارد

پاسخ: گزینه ۳

سوالات مهم

  • حق تقدم در میدان با کدام خودرو است؟

حق تقدم در میدان با خودرویی است که به میدان نزدیک‌تر قرار دارد.

  • برای ورود به میدان چه باید کرد؟

پیش از ورود به میدان، یک توقف کوتاه داشته و پس از رعایت حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که در فاصله کمتری به میدان قرار دارند، به حرکت خود ادامه دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا