پیشنهاد سردبیرآموزش

دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی

امروزه با توجه صدور جرائم توسط دستگاه های مختلف مانند دوربین‌های ثبت تخلف، دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی به یکی از موضوعات مهم برای رانندگان تبدیل شده است. در سال‌های قبل و زمانی که تنها ماموران راهنمایی و رانندگی نسبت به جریمه کردن خودروهای متخلف اقدام می‌کردند، معمولا این جریمه در فیش کاغذی به راننده خودرو داده می‌شد. در نتیجه، این راننده می‌توانست از شناسه قبض و شناسه پرداختی که در فیش جریمه موجود بود استفاده کرده و جریمه خودرو خود را بپردازد. اما امروزه دوربین‌های مداربسته که در بخش‌های مختلف شهر قرار گرفته‌آند هم در نقش ماموران انتظامی ظاهر شده و نسبت به جریمه رانندگان متخلف اقدام می‌نمایند. حتی گاهی اوقات این دوربین‌ها به صورت سیار بر روی ماشین‌های پلیس نصب بوده و برخی مواقع هم در جاده‌ها و راه‌های بین شهری قرار دارند.

به هر حال، چیزی که اهمیت دارد این است که در هنگام جریمه شدن خودرو توسط دوربین‌ها کنترل کننده، فیش جریمه به رانندگان داده نمی‌شود. بنابراین، این رانندگان به دنبال روش دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی در این گونه موارد هستند تا بتوانند نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام نمایند. همان طور که می‌دانید، عدم پرداخت جرائم رانندگی باعث انباشته شدن آن‌ها شده و در ادامه می‌تواند دردسرهای زیادی برای مالک خودرو به وجود آورد. از جمله مهم‌ترین این مشکلات هم شامل توقیف خودرو و افزایش جریمه به دلیل دیرکرد می‌شود. به این ترتیب، بهتر است در صورت جریمه شدن در هر مورد هر چه زودتر نسبت به دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی و پرداخت آن اقدام کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین روش‌های دریافت این شناسه قبض جریمه را برای شما بیان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

مراجعه حضوری به شعب پلیس +۱۰ برای پرداخت قبض جریمه

اولین روش برای دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی و پرداخت قبض جریمه مراجعه حضوری به یکی از شعب پلیس +۱۰ می‌باشد. شما می‌توانید با همراه داشتن کارت ملی خود و هم چنین مدارک خودروتان به یکی از مراکز این پلیس مراجعه و استعلام خلافی خودرو خود را دریافت کنید. در برگه خلافی خودرو که به شما داده می‌شود اطلاعات گوناگون مربوط به هر جریمه از جمله شناسه قبض آن قرار دارد. در نتیجه، به راحتی می‌توانید نسبت به پرداخت خلافی خودروتان اقدام نمایید. البته از آن جایی که در این روش دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی نیاز به مراجعه حضوری وجود دارد، ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد. در ادامه سایر روش‌های دریافت شناسه قبض جریمه که عمدتا به صورت غیر حضوری هستند را هم برای شما بیان خواهیم کرد.

استفاده از سامانه پلیس راهور

از دیگر روش‌های دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی که روشی مناسب هم برای رانندگان محسوب می‌شود، مراجعه به وب سایت پلیس راهور به نشانی اینترنتی www.rahvar120.ir است. افراد می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و از بخش استعلام جرائم رانندگی، اطلاعات کامل این جریمه‌ها را به دست آورند. این اطلاعات شامل تاریخ و محل تخلف که موجب صدور جریمه گردیده و شناسه قبض جریمه می‌شوند. البته نکته مهم در این مورد این است که شما برای به دست آوردن این اطلاعات از طریق بخش مذکور در سایت پلیس راهور نیاز به کد VIN یا کد یکتا خودرو خود دارید. مزیت دیگری که در استفاده از این روش برای دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی وجود دارد، امکان پرداخت جریمه‌ها در همین وب سایت است. اما در صورتی که تمایل به انجام این کار هم نداشته باشید، می‌توانید شناسه قبض جریمه را یادداشت کرده و بعدا آن را پرداخت کنید.

سامانه پلیس راهور

استفاده از کد USSD

استفاده از کد USSD روش دیگری است که با کمک آن می‌توان نسبت به دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی اقدام کرد. جهت این امر لازم است کد *۱۱۰# را با گوشی تلفن خود شماره گیری کرده و از این طریق شناسه قبض جریمه خود را به دست آورید. در این روش روند کار به این صورت است که بعد از شماره گیری کد مذکور دو گزینه خدمات قابل ارائه و خدمات در دست اقدام به شما نشان داده می‌شوند. شما باید گزینه ۱ را انتخاب کنید. در ادامه باز هم باید گزینه اول که مربوط به استعلام خلافی خودرو است را انتخاب کنید. در این مرحله از شما درخواست می‌شود تا کد VIN اتوموبیل‌تان را وارد کرده و تایید کنید. وارد کردن کد VIN در این روش باید با استفاده از زبان انگلیسی صفحه کلید انجام گیرد. در نهایت لیست خلافی‌های شما به همراه شناسه قبض جریمه آن‌ها نمایش داده خواهند شد.

دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی از طریق پیامک

در صورتی که تمایل به استفاده از روش ‌های بالا برای دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی نداشته باشید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. بدین منظور باید کد VIN خودروتان را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک نمایید. د ادامه شناسه قبض پرداخت جریمه و مجموع جرائم رانندگی شما از طریق پیامک برای‌تان فرستاده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید این شناسه قبض جریمه را دریافت کرده و نسبت به پرداخت آن با استفاده از روش‌های گوناگون مانند عابر بانک و همراه بانک اقدام نمایید.

دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی از طریق پیامک

آیا امکان پرداخت جریمه بدون دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی وجود دارد؟

در این جا تعدادی از روش‌های مهم و کاربردی برای دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی را به شما معرفی کردیم. اما بسیاری از رانندگان برای راحتی کار خود این سوال را دارند که آیا امکان پرداخت جریمه بدون نیاز به دریافت این شناسه هم وجود دارد یا خیر. در پاسخ باید بگوییم: بله، راه‌های دیگری هم برای پرداخت جریمه رانندگی بدون نیاز به شناسه جریمه وجود دارد. در این گونه موارد باید از اپلیکیشن‌های مختلفی که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین این اپلیکیشن‌ها می‌توان به برنامه «تهران من» اشاره نمود. شما با استفاده از نصب این برنامه می‌توانید نسبت به مشاهده خلافی‌های خودروتان اقدام نموده و از طریق همین برنامه هم آن‌ها را پرداخت کنید. البته جهت استفاده از این قابلیت و سایر خدمات سامانه تهران من ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و خودروتان را در این برنامه ثبت کرده باشید. البته ثبت نام و افزودن خودرو در این سامانه خیلی زمان‌بر نیست و به راحتی قابل انجام است.

از دست ندهید:

استعلام ریز خلافی خودرو با کد ملی

سوالات متداول در مورد دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی

  • دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی به چه منظور انجام می‌شود؟

از آن جایی که در حال حاضر تعداد زیادی دوربین مداربسته در سطوح مختلف جاده‌ها و خیابان‌ها وجود داشته و نسبت به جریمه خودروهای متخلف اقدام می‌کنند، برای پرداخت آن‌ها نیاز به دریافت شناسه قبض وجود دارد.

  • چه روش‌هایی برای دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی وجود دارد؟

راه‌های گوناگونی برای این کار موجود است که ما در این جا به آن‌ها اشاره کردیم. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به مراجعه حضوری به شعب پلیس +۱۰، استفاده از کد یو اس اس دی، پیامک، سایت پلیس راهور و اپلیکیشن‌های مجاز این حوزه مانند تهران من اشاره نمود.

  • در هنگام مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ جهت دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟

در این گونه موارد باید کارت شناسایی خود و مدارک خودرو را در اختیار داشته باشید تا استعلام خلافی خودرو که حاوی شناسه قبض جریمه است به شما داده شود.

  • در روش های غیر حضوری دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی به چه مدارکی نیاز است؟

در اکثر این روش‌ها مانند استفاده از پیامک، یو اس اس دی و سایت پلیس راهور شما تنها به کد VIN یا کد یکتا خودرو خود نیاز دازید.

  • آیا امکان پرداخ جریمه بدون دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی وجود دارد؟

بله، در صورتی که از اپلیکیشن‌هایی مانند تهران من استفاده کنید، بدون نیاز به شناسه قبض امکان مشاهده و پرداخت خلافی وجود دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا