پیشنهاد سردبیرآموزش

عواقب گریختن از محل تصادف چیست؟

عواقب گریختن از محل تصادف چیست؟ آیا گریختن از محل تصادف جرم محسوب می‌شود؟ همان‍طور که می‌دانید، گاهی ممکن است که حین رانندگی، حوادثی مانند تصادفات رخ دهد. به این ترتیب برخی‌ها به دلیل قرارگیری تحت شرایط استرس زا و یا به عمد از محل تصادف می‌گریزند. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی پیشامدهای گریختن از محل تصادف بپردازیم.

عواقب گریختن از محل تصادف

در جریان رانندگی و تردد در سطح خیابان و جاده، تصادفات و سوانح رانندگی جزء‌ متداول‌ترین اتفاقاتی هستند که ممکن است افراد حاضر در صحنه را متحمل خسارات جانی و مالی گوناگون کنند. گرچه غالبا در خلال حوادث رانندگی شاهد ایجاد زیان‌های مالی هستیم، اما نمی‌توان خسارت‌های جانی و بدنی ناشی از این نوع رخدادها را نیز نادیده گرفت.

حال اگر پس از ایجاد تصادف، راننده به هر دلیل صحنه حادثه را ترک کرده و از محل وقوع جرم بگریزد، چه مجازاتی در انتظار او خواهد بود و برخورد قانون با وی چگونه است؟ در ادامه این مقاله به پرسش‌های شما در این زمینه پاسخ داده‌ها و ابهاماتی که درباره نوع مجازات راننده فراری از صحنه تصادف وجود دارد را برطرف می‌نماییم.

عواقب گریختن از محل تصادف

تصادفات جرحی و غیر جرحی مبنای نوع مجازات در نتیجه فرار از صحنه حادثه

به طور کلی تصادفاتی که حین رانندگی در مسیرهای خیابانی و جاده‌ای رخ می‌دهد را می‌توان در دو دسته بندی مجزا جای داد:

  • تصادفات جرجی: همانطور که از عنوان این تصادفات دریافت می‌شود، در این نوع سوانح افراد حاضر در جریان تصادف متحمل زیان جانی شده و دچار جراحت می‌شوند. در این صورت فرار راننده از صحنه تصادف عواقب و مجازات کیفی را در پی خواهد داشت.
  • تصادفات غیر جرحی: در تصادفات غیر جرحی بر خلاف تصادفات جرحی، هیچ یک از طرفین تصادف متحمل زیان‌های جانی نشده و آسیب نمی‌بینند. در این حالت تنها ممکن است زیان‌های مالی متوجه افراد حاضر در صحنه تصادف شده باشد. فرار از صحنه حوادث رانندگی غیر جرحی عواقب کیفری به دنبال نخواهد داشت.

همین طور بخوانید: نکات مهم پیش از خرید خودرو که نباید فراموش کنید

تصادفات رانندگی مشمول چه نوع مجازاتی خواهند بود؟

چنانچه ایجاد حادثه رانندگی ناشی از بی‌احتیاطی و سهل انگاری راننده باشد، بسته به نوع نتایج به بار آمده مانند نقص عضو، ضعف دائمی عضو، نقص منافع عضو و لزوم به انجام وضع حمل زود هنگام مجازاتی مانند پرداخت دیه مشخص و تحمل ۱ تا ۳ ماه حبس در انتظار راننده خواهد بود.

چنانچه در جریان تصادف رانندگی شخص ثالث دچار آسیبی لاعلاج شود، مرتکب جرم رانندگی باید از ۲ ماه تا ۱ سال حبس را تحمل نموده و در صورتی که مصدوم به مطالبه دیه بپردازد، پرداخت این مبلغ در چهارچوب تعیین شده از سوی راننده مقصر الزامی است.

در آخر نیز اگر در خلال تصادف رانندگی صدمات وارده سبب فوت شخص ثالث شود، راننده خاطی به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد.

چه عواملی مجازات تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهند؟

موارد زیر مجازات تصادفات رانندگی را افزایش می دهند:

  • عدم در اختیار داشتن گواهی‌نامه معتبر
  • رانندگی در حالت مستی و عدم هوشیاری
  • متواری شدن از صحنه حادثه و عدم کمک به مصدومین حاضر
  • تردد در گذرگاه‌های عبور ممنوع
  • رانندگی با وجود نقص فنی در خودرو
  • رانندگی با سرعت غیر مجاز

بنابراین ترک صحنه تصادف پس از رخداد سانحه از عوامل افزاینده مجازات تلقی شده و در دسته بندی خاصی به عنوان جرم مجزا در نظر گرفته نمی‌شود.

عواقب گریختن از محل تصادف

چه مجازاتی در انتظار شخص متواری از صحنه تصادف خواهد بود؟

بدون تردید عواقب گریختن از محل تصادف قابل تامل است. اگر پس از رخداد تصادف شخص ثالث دچار آسیب‌هایی نظیر نقص عضو، قطع عضو، لزوم‌ وضع حمل زودرس و … شود و راننده بدون کمک رسانی به افراد زیان دیده از موقعیت مکانی تصادف متواری شود، ملزم به تحمل بیش از دو سوم‌ سقف مجازات معین شده برای این‌ جرم‌ خواهد بود‌ و تخفیفی نیز در این زمینه شامل حال وی نمی‌شود.

در مقابل چنانچه راننده مقصر در رخداد حادثه رانندگی به استمداد مصدومین اقدام‌ نموده و موجبات انتقال آن‌ها به مراکز درمانی را فراهم کند، مجازات جرم او تقلیل یافته و در پرونده درج می‌شود. به عبارت دیگر راننده مقصر حادثه تنها برای استمداد مصدومین، کمک به تسهیل عبور و مرور از طریق باز کردن مسیر مسدود شده برای تردد سایر خودروها و دیگر اعمال قانونی، مجاز به حرکت دادن اتومبیل خود خواهد بود.

لازم‌ به ذکر است که در حالت عادی شرکت بیمه گر خودروی مقصر حادثه مطابق قوانین مربوط به تعهدات بیمه شخص ثالث موظف به جبران خسارات و پرداخت دیه به زیان دیدگان خواهد بود؛ اما اگر راننده مقصر از صحنه حادثه بگریزد و پلیس موفق به دستگیر کردن وی نشود، صندوق خسارات بدنی، عهده‌دار پرداخت دیه به آسیب دیدگان خواهد بود.

از دست ندهید: وظایف راننده در صورت تصادف با عابر پیاده

جانب داری از کمک به مصدومین حاضر در صحنه تصادف چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

قانون مجازات جانب داری از کمک به مصدومین و جلوگیری از ایجاد مخاطرات جانی در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسید. مطابق این قانون چنانچه فردی، شخص یا اشخاصی را در معرض خطرات جانی مشاهده کرده و با علم بر اینکه کمک به نجات آن‌ها باعث ایجاد صدمه به سلامتی وی نمی‌شود، از کمک کردن به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب خودداری کند و تلاشی از جانب او برای برقراری تماس با مراجع صالح جهت تسهیل روند استمداد آسیب دیدگان صورت نگیرد، پس از اثبات جرم به تحمل ۱ سال حبس و پرداخت غرامت مالی محکوم می‌شود.

از عواقب گریختن از محل تصادف در صورت اثبات امکان کمک رسانی، حبس خواهد بود. به این معنی که چنانچه اثبات شود فرد مجرم امکان کمک رسانی مفید به مصدومین را داشته، اما از این عمل خودداری کرده است، مجازات او از ۳ ماه تا ۲ سال حبس متغیر بوده و موظف به پرداخت جرائم مالی می‌شود. در کنار مجازاتی که برای این دسته از افراد در نظر گرفته می‌شود، عدم کمک رسانی مفید از جانب مراکز درمانی و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند نیز حداکثر عواقب کیفری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

در صورت مواجهه با فرار راننده مقصر حادثه از صحنه تصادف می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

مشخصات وسیله نقلیه فراری، اعم از مدل ماشین، رنگ و شماره پلاک آن را ثبت نموده و برای تنظیم گزارش با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل کنید.

چنانچه در جریان تصادف شخص یا اشخاصی متحمل آسیب جانی و جراحت شده‌اند، در اسرع وقت با اورژانس (۱۱۵) تماس گرفته و از کارشناسان کمک بگیرید.

سخن پایانی

گریختن از محل تصادف توسط رانندگان خاطی غالبا به دلیل اضطراب و ترس ناشی از احتمال صدور حکم تحمل مجازات صورت می‌گیرد. اما مطابق قوانینی که در این زمینه به تصویب رسیده است، عواقب گریختن از محل تصادف بسیار قابل تامل است و عدم‌ کمک به اشخاص آسیب دیده مجازات و عواقب سنگین‌تری را در پی خواهد داشت. لذا حکم قانون و اخلاق بر پایه استمداد به زیان دیدگان و پیگیری روند درمان آن‌ها استوار است.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. سلام، من چندسال قبل تصادف کردم ماشین که بهم زد فرار کرد، پلاک برداشتم اما بعد مدتی که دستگیر شد انکار کرد، در همین مدت مشکلاتی برام پیش آمد چندسالی نبودم نمیدونم پرونده چیشد، اون بنده خدا هم فوت کرده، الان همون پام که شکسته اذیتم داره، عایا میتونم از بیمه چیزی دریافت کنم؟؟؟؟ آخه شنیدم در قبال اینجور حوادث که راننده دستگیر نشه، بیمه دیه حادثه دیده رو میده، لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا