پیشنهاد سردبیرآموزش

قانون جدید بیمه شخص ثالث؛ برابری دیه و انتقال تخفیف

بیمه شخص ثالث از مهم‌ترین بیمه‌ها در کشور ما محسوب می‌شود که همه رانندگان ملزم به خریداری آن هستند. دلیل اجبار به دریافت این بیمه هم در واقع اهمیت بالای آن است. چرا که این بیمه خسارات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث و هم چنین خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر را در یک حادثه رانندگی بر عهده می‌گیرد. قوانین مربوط به این بیمه هر ساله توسط بیمه مرکزی و نهادهای مربوطه دچار و تغییر و تحول می‌شود تا بتواند در عادلانه‌ترین حالت به رانندگان در پرداخت خسارات کمک کند. در این مطلب قصد داریم به قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ پرداخته و جنبه‌های گوناگون این بیمه که دچار تغییر شده است را مورد بررسی قرار دهیم. قانون جدید بیمه شخص ثالث بر روی جنبه خاص بیش‌تر تمرکز کرده و در نتیجه تغییر و تحولاتی بیش‌تری را در این قسمت‌ها شاهده بوده‌ایم. در ادامه این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث در این بیمه ایجاد شده است، تغییر در تخفیف بیمه خودرو می‌باشد. در سال‌های قبل زمانی که شما قصد داشتید خودرو خود را واگذار کنید، تخفیف بیمه شخص ثالث هم با خودرو واگذار می‌شد. برای مثال، در گذشته اگر شما ۵ سال از بیمه شخص ثالث خودروتان استفاده نکرده و در واقع تخفیف داشتید، در هنگام فروش خودرو این تخفیف با خودرو شما انتقال پیدا می‌کرد. پس این موضوع یک مزیت برای راننده جدید یعنی خریدار خودرو شما بود.

اما اکنون این موضوع تغییر کرده و دیگر تخفیف بیمه شخص ثالث در هنگام فروش انتقال پیدا نمی‌کند. از آن جایی که در کل این تخفیف برای احتیاط بیش‌تر و تشویق رانندگان به رانندگی محتاطانه اعمال می‌شود، مربوط به راننده است نه ماشین او که بخواهد در هنگام فروش انتقال یابد. به این ترتیب، در قانون جدید بیمه شخص ثالث، تخفیفات برای خودرو نیست بلکه به راننده خودرو مربوط می‌شود.

بیمه شخص ثالث در مورد خودروهای نامتعارف

برای مدتی تصادف و برخورد با خودروهای لوکس به یکی از کابوس‌های وحشتناک بسیاری از راننده‌ها تبدیل شده بود. از آن جایی که معمولا قیمت برخی از خودروهای لوکس به قدری بالا است که بیش‌تر راننده‌های معمولی به هیچ وجه قدرت پرداخت خسارت آن را ندارند، از برخورد با این خودروها بسیار هراس دارند. اما قانون جدید بیمه شخص ثالث در مورد خودروهای نامتعارف تا حد زیادی این نگرانی را برای عموم رانندگان که خودروهایی متعارف دارند برطرف کرده است.

طبق این قانون هر خودرویی که قیمتی بیش از نصف دیه انسان در ماه حرام داشته باشد، نامتعارف محسوب می‌شود. با توجه به این که این دیه برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۴۰ میلیون تومان است، خودروهایی با قیمت بیش‌ از ۳۲۰ میلیون نامتعارف محسوب می‌شوند. در صورت تصادف با خودروهای نامتعارفریا،‌خسارت آن ها بر مبنای خودروی متعارف حساب می‌شود. این خسارت تا سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت خواهد شد و برای جبران مابقی آن باید از بیمه بدنه راننده زیان دیده استفاده شود.

از دست ندهید: انتقال بیمه بدنه خودرو

برابری دیه برای همه افراد آسیب دیده در حادثه

یکی دیگر از تغییراتی که طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث اعمال شده است، برابری دیه همه افراد آسیب دیده در حادثه می‌باشد. احتمالا می‌دانید طبق شرع دیه خانم‌ها نسبت به آقایان نصف است. اما در قانون جدید این بیمه، همه افراد آسیب دیده جانی در حادثه چه مرد و زن و چه کودک و بزرگ خسارت یکسانی دریافت خواهند کرد. به عبارتی، جنسیت و دین در پرداخت خسارت تاثیر داده نخواهد شد و خسارات جانی برای همه افراد به صورت یکسان جبران می‌شود.

اعمال جریمه برای شرکت‌های بیمه‌ای در صورت دیرکرد در پرداخت خسارت

این مورد یکی از مهم‌ترین تغییرات در قانون جدید بیمه شخص ثالث است که تا حد زیادی به نفع رانندگان انجام گرفته است. در سال‌های گذشته و قبل از تصویب این قانون، شاید برخی شرکت‌های بیمه‌ای در ارائه خدمات خود از جمله بازپرداخت خسارت کاهلی‌هایی داشته و گاهی اوقات این کار را با تاخیر انجام می‌دادند. اما در حال حاضر دیگر امکان تاخیر در پرداخت خسارات بیمه به رانندگان زیان دیده وجود ندارد. زیرا شرکت بیمه‌ای در صورت دیرکرد در پرداخت خسارت با جریمه مواجه می‌شود. به این ترتیب، قانون جدید بیمه شخص ثالث در این زمینه در نقش یک محرک برای پرداخت به موقع خسارت از طرف شزکت‌های بیمه‌ای عمل می‌کند.

فرانشیز برای رانندگان متخلف

از دیگر موارد تغییر در بیمه شخص ثالث می‌توان به در نظر گرفتن فرانشیز در پرداخت خسارت برای رانندگان متخلف اشاره کرد. به این ترتیب، رانندگانی که به دلیل رفتارهای خطرناک و حادثه آفرین یک برخوردر یا تصادف ایجاد می‌کنند، باید بخشی از خسارت وارده را خوشان بپردازند. در نتیجه، دیگر نمی‌توان به این بهانه که «هر خسارتی هم ایجاد شود، آن را بیمه می‌پردازد» نسبت به رانندگی خطرناک در جاده‌ها و خیابان‌ها اقدام نمود. هدف از تغییر در این بخش قانون بیمه شخص ثالث هم دقیقا همین است و می‌خواهد از رانندگی خطرناک و حادثه ساز تا حد امکان جلوگیری کند.

همین طور بخوانید:

شرایط گواهینامه پایه دو

پرداخت برخی خسارت‌های مالی بدون نیاز به کروکی

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث برای بازپرداخت خسارت‌های مالی که میزان آن‌ها کم‌تر از حداقل تعهد بیمه شخص ثالث باشد، نیازی به ترسیم و ارائه کروکی وجود ندارد. البته شرط لازم در این مورد برخورداری طرفین حادثه از بیمه شخص ثالث می‌باشد. حداقل میزان تعهد مالی این بیمه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ میلیون تومان است. بنابراین، جهت پرداخت خسارت حوادثی که زیان مالی کم‌تر از این مبلغ ایجاد کرده باشند، نیازی به ارائه کروکی وجود ندارد.

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه نامه

از دیگر موارد مهم که طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث دچار تغییر شده است، ثبت شماره گواهینامه در بیمه نامه شخص ثالث می‌باشد. طبق این قانون فرد بیمه گزار در هنگام خریداری بیمه باید اطلاعات گواهینامه همه افرادی که قصد استفاده از خودرو را دارند، بنویسد. به این ترتیب، در صورت ایجاد تصادف و حادثه تنها راننده مقصر مشمول قانون خواهد شد. این مورد هم بیش‌تر در جهت شخصی سازی بیمه برای راننده در نظر گرفته شده است.

همین طور بخوانید: میزان توانگری شرکت بیمه

سوالات متداول در مورد قانون جدید بیمه شخص ثالث

  • آیا امکان تغییر در قوانین بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

بله، قوانین مربوط به این بیمه هر ساله دچار تغییراتی می‌شوند که رانندگان باید به این موارد توجه داشته باشند.

  • تغییر انتقال تخفیف بیمه بدنه در قانون جدید بیمه شخص ثالث به چه صورت است؟

طبق قانون جدید این تخفیف‌ها در هنگام فروش خودرو انتقال پیدا نمی‌کنند. زیرا این تخفیفات به دلیل رانندگی محتاطانه صاحب خودرو بوده و برای او باقی می‌ماند.

  • قانون جدید بیمه شخص ثالث در مورد خودروهای نامتعارف چگونه است؟

طبق این قانون خودروهایی که قیمتی بیش از نصف دیه انسان بالغ در ماه حرام داشته باشند نامتعارف محسوب شده و در صورت ایجاد تصادف، خسارت آن‌ها معادل خودرو متعارف محاسبه می‌شود. این خسارت هم تنها تا سقف تعهد مالی راننده مقصر پرداخت شده و مابقی باید با استفاده از بیمه بدنه راننده زیان دیده پرداخت گردد.

  • اعمال جریمه برای شرکت‌های بیمه‌ای در قانون جدید بیمه شخص ثالث به چه صورت است؟

طبق این قانون، شرکت‌هایی که پرداخت خسارت را با تاخیر انجام می‌دهند، مشمول جریمه خواهند شد.

  • چرا باید اطلاعات گواهینامه رانندگان در بیمه نامه شخص ثالث ثبت شود؟

به منظور شخصی سازی و راننده محور کردن بیمه شخص ثالث، در هنگام خرید این بیمه شماره گواهینامه افرادی که قرار است از خودرو استفاده کنند در بیمه نامه ثبت می‌شود. به این ترتیب، در هنگام تصادفات فقط راننده مقصر مشمول قانون می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا