پیشنهاد سردبیرآموزش

قوانین تصادف با عابر پیاده چیست؟ (عبور از خط کشی و زیر پل)

عابران پیاده از مهم‌ترین اعضا در قوانین ترافیکی هستند که باید توجه زیادی به آن‌ها شود. همه ما با تعریف عابر پیاده آشنایی داشته و می‌دانیم که به چه فردی عابر پیاد گفته می‌شود. اما در قانون تعریف خاصی برای این افراد وجود دارد. به این ترتیب، به همه افرادی که بدون استفاده از هر گونه وسیله نقلیه موتوری در حال عبور از مسیر خاصی باشند، عابر پیاده گفته می‌شود. حال چه آن مسیر مختص پیاده‌ها بوده و چه مسیر مربوط به خودروها یا سایر وسایل نقلیه باشد. در بسیاری از مواقع شاهد تصادفات رانندگان با عابرین پیاده هستیم که در بیش‌تر موارد هم فرد پیاده آسیب می‌بیند. اما برای این که بدانیم در این گونه تصادفات چه کسی مقصر واقعی است، یعنی قوانین راهنمایی و رانندگی چه کسی را مقصر می‌داند، باید از قوانین تصادف با عابر پیاده به طور کامل اطلاع داشته باشیم. در ادامه سعی می‌کنیم این موارد را برای شما بیان کنیم.

تصادف با عابرین پیاده

زمانی که فرد پیاده در هر مسیری و به خصوص مسیرهای مربوط به خودروها یا وسایل نقلیه با آن‌ها دچار برخوردر شود، عابر پیاده بیش‌تر در معرض آسیب خواهد بود. چرا که راننده سوار بر ماشین خود بوده و معمولا سرعت بالایی هم دارد. در صورت وجود تصادف، آسیب چندانی نخواهد دید و این دقیقا برخلاف عابر پیاده است. اما همان طور که گفتیم، برای پیدا کردن مقصر در حادثه باید از قوانین تصادف با عابر پیاده اطلاع داشته باشیم. شاید بسیاری از افراد فکر کنند که در این گونه تصادفات به هر نحو عابر پیاده زیان دیده و راننده مقصر شناخته می‌شود. اما این طور هم نیست و ممکن است در برخی موارد خود عابر پیاده مقصر باشد. این موضوع با توجه به قوانین وضع شده در این مورد و مطابقت دادن شرایط با آن‌ها مشخص خواهد شد. در ادامه به توضیح قوانین تصادف با عابر پیاده پرداخته و سعی می‌کنیم با آگاهی از این قوانین، بتوانیم مقصر را در شرایط مختلف این گونه تصادفات پیدا کنیم.

قانون در مورد عابر پیاده چه می‌گوید؟

برای این که از قوانین تصادف با عابر پیاده آگاه شویم، ابتدا باید ببینیم قانون ترافیک چه وظایفی را برای عابرین پیاده مشخص کرده است. این گونه راحت‌تر می‌توان در هنگام تصادفات وسایل نقلیه با عابرین پیاده برای شناخت مقصر بین آن‌ها اقدام نمود. به طور کلی قانون یک سری وظایف را برعهده عابرین پیاده قرار داده و از آن‌ها می‌خواهد که این وظایف را به خوبی رعایت نمایند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین این وظایف را برای شما یبان کرده‌ایم.

آگاهی و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی

در وهله اول قانون ترافیک از عابرین پیاده می‌خواهد که قوانین وضع شده در مورد خود را مطالعه کرده و به خوبی از آن‌ها آگاهی داشته باشند. هم چنین باید به این قوانین توجه کرده و آن‌ها را رعایت نمایند. اطلاع عابرین پیاده از این قوانین و رعایت کردن آن‌ها خود باعث جلوگیری از تصادفات بسیاری می‌شود. بنابراین این مورد از اهمیت بسیساری بالایی برخوردار است. در ادامه برای اطلاع از قوانین تصادف با عابر پیاده سار وظایفی که قانون برعهده عابرین پیاده می‌گذارد را هم برای شما بیان خواهیم کرد.

گذر از پیاده‌روها

قانون از افراد پیاده درخواست دارد که در مسرهای پیاده‌رو حرکت کنند. چرا که در بیش‌تر مسیرهای موجود که عبور و مرور افراد پیاده هم وجود دارد، سعی می‌شود مسیر پیاده‌رو هم طراح شود. در نتیجه، عابرین پیاده می‌توانند با خیالی راحت از مسیر امن ایجاد شده برای خود حرکت کرده و مزاحمتی برای خودروها و سایر وسایل نقلیه نداشته باشند. در صورتی که با وجود هم چنین مسیرهایی، باز هم عابر سعی به تردد در مسیر وسایل نقلیه کند، طبق قوانین تصادف با عابر پیاده می‌تواند مقصر شناخته شود که البته باز هم باید سایر عوامل در کنار آن بررسی شود.

عبور کردن از مسیر خط کشی یا پل‌های هوایی

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد تصادفات با عابرین پیاده، عبور این افراد از عرض خیابان و عدم احتیاط راننده یا خود عابر می‌باشد. اما باید ببینیم قوانین تصادف با عابر پیاده در این مورد چه می‌گوید. قانون هر گونه عبور افراد پیاد از خیابان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌ها را ممنوع کرده است. این افراد تنها می‌توانند از بخش‌های خاصی از این مسیرها عبور کنند که توسط قانون مشخص گردیده است. این بخش‌ها شامل مسیرهای خط کشی شده برای عبور افراد پیاده و پل‌های هوایی می‌شوند. در حال حاضر، این مسیرهای عبور و مرور عابرین پیاده در بسیاری از شهرهای بزرگ به قدر کافی وجود دارد. پس افراد پیاده نمی‌توانند به این بهانه از قانون تخطی نمایند. در صورتی که عابر پیاده با وجود این مسیرها باز هم از قسمت‌های بدون علامت خیابان رد شود، مقصر شناخته خواهد شد.

عدم ایستادن در مسیر وسایل نقلیه

نکته مهم دیگر که در قوانین تصادف با عابر پیاده به ان توجه شده است، توقف عابرین پیاده در مسیر خودروهای سواری است. این افراد نباید به هر دلیل در مسیر این خودروها توقف نمایند. برای مثال در بیسیاری از موارد ما می‌بینیم افرادی که در کنار خیابان منتظر رسیدن اتوبوس یا تاکسی هستند، تا بخش زیادی از عرض خیابان جلو آمده و در مسیر وسایل نقلیه قرار می‌گیرند. در حالی که باید در ایستگاه خارج از خیابان یا در قسمت کناری خیابان منتظر این وسایل باشند. به این ترتیب، قانون عابران پیاده‌ای را که به این شکل در مسیر وسایل نقلیه قرار می‌گیرند را در صورت ایجاد تصادف، مقصر خواهد شاخت.

طبق قوانین تصادف با عابر پیاده، مقصر حادثه کیست؟

در بخش قبل تعدادی از مهم‌ترین وظایفی که قانون برعهده عابرین پیاد قرار داده است را بررسی کردیم. همان گونه که مشاهده کردید، همیشه فرد راننده مقصر حادثه نیست و برخی موارد هم عابرین پیاده مقصر شناخته می‌شوند. این به رعایت کردن یا نکردن قوانین توسط عابرین پیاده بستگی دارد. در صورت ایجاد سوانح یا تصادفات رانندگی، کارشناسان این موضوع را بررسی خواهند کرد که کدام یک از طرفن قوانین را رعایت نکرده‌اند. البته در همین موارد راننده‌ها هم باید به نکات بسیاری توجه داشته باشند که در غیر این صورت مقصر خواهند بود. مهم‌ترین این نکات در قوانین تصادف با عابر پیاده شامل نداشتن هر گونه نقص فنی خودرو، حرکت با سرعت مجاز، داشتن گواهی نامه معتبر، حرکت به شکل صحیح در خیابان و موارد این چنینی می‌باشند.

سوالات متداول در مورد قوانین تصادف با عابر پیاده

  • قوانین تصادف با عابر پیاده به چه صورت است؟

قانون در این مورد هم بندهای مختلفی را در نظر گرفته و وظایفی را برعهده عابر پیاده و هم چنین رانندگان خودرو قرار داده است. هر یک از طرفین یعنی عابر پیاده و راننده موظف به رعایت این قوانین هستند.

  • مهم‌ترین وظایف قانونی عابرین پیاده چیست؟

از جمله مهم‌ترین وظایف این افراد اطلاع از قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به آن‌ها، حرکت در پیاده‌رو، عبور از مسیرهای مجاز مانند بخش‌های خط کشی شده و پل‌های هوایی و عدم توقف در مسیر خودروهای سواری می‌باشد.

  • طبق قوانین تصادف با عابر پیاده چه کسی مقصر شناخته می‌شود؟

در این گونه موارد، شرایط مورد بررسی قرار گرفته و هر یک از راننده خودرو و عابر پیاده که قوانین را رعایت نکرده باشند، به عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر بنده چند روز پیش باعابر پیاده تصادف کردم و متاسفانه منجر به فوت عابر پیاده شد در صورتی که محل تصادف با پل عابر پیاده حدوداً ۱۵۰ متر نهایت ۲۰۰ متر فاصله داشته آیا مقصر بنده هستم یا عابر ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

    1. سلام وقت بخیر. دوست عزیز در این خصوص باید از پلیس راهنمایی و رانندگی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا