کمک رانندهنقد و بررسی خودرو

مقایسه تیبا و تیبا ۲، ظاهر و مشخصات فنی

سدان جمع و جور تیبا که در ابتدا با نام‌ مینیاتور توسط شرکت خودروسازی سایپا معرفی شد، اولین خودروی ملی تولید شده توسط این شرکت به شمار آمده و اولین رونمایی از آن به سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد. سایپا خیلی زود عنوان مینیاتور را تغییر داده و نام تیبا را جایگزین این عنوان نمود‌. پلتفرم X200 که نسخه پیشرفته پراید محسوب می‌شود، مبنای ساخت و طراحی تیبا به شمار می‌آید. بطور کلی این شرکت خودروسازی با بهره‌گیری از توان مهندسی نیروهای متخصص خود سعی داشته است تا از تیبا نمونه‌ای تغییر یافته و نوین ایجاد نماید.

تیبا ۲ نسخه هاچ بک تیبا است که سایپا بعد از موفقیت قابل توجه تیبا صندوق دار، با هدف ارائه محصولی مناسب به قشر جوان، آن را در سال ۱۳۹۲ عرضه نمود. تیبا ۲ دارای دو تیپ EX و SX است و در این‌ میان تیپ EX به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر به عنوان ورژن فول آپشن معرفی می‌شود.

اما تیبا و تیبا ۲ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ باید در نظر داشت که این دو اتومبیل به لحاظ شاخصه‌های فنی و ساختاری نقاط تمایز چندانی با یکدیگر ندارند و تفاوت میان آن‌ها بیشتر در ویژگی‌های ظاهری‌شان قابل رویت است. در ادامه خصوصیات ظاهری، ایمنی، فنی و رفاهی این دو خودرو را در مقام قیاس قرار داره و نکات حائز اهمیت برای خرید آن‌ها را در قالب راهنمایی ارائه می‌کنیم.

تیبا و تیبا ۲ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در ادامه به مقایسه تیبا و تیبا ۲ خواهیم پرداخت و تفاوت‌های تیبا و تیبا ۲ را برخواهیم شمرد:

تفاوت به لحاظ طراحی ظاهری

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، طراحی ظاهری تیبا برگرفته از نسخه پیشرفته مبتنی بر پراید است. طراحی پراید به حدود ۳۰ سال قبل و شرکت ایتالیایی آنجیلینی دیزاین باز می‌گردد و به همین جهت می‌توان آن را ساده و قدیمی دانست. تیبا نیز ورژن پیشرفته و ارتقا یافته پراید است و به همین جهت از طراحی ظاهری شیک و مدرنی بهره ندارد. در شاکله ظاهری این خودرو ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف بسیاری دیده می‌شود‌ و به همین جهت نمی‌توان آن را خودرویی با ویژگی‌های ظاهری خوشایند و مورد پسند دانست.

برای اینکه طراحی تیبا مناسب و قابل قبول به نظر برسد، باید بررسی آن را مطابق با معیارهای زیبایی شناسی سه دهه قبل انجام دهیم. این خودرو دارای سپرهای یکدست و خطوط منحنی ناموزون است؛ ضمن اینکه گلگیر و چراغ‌های آن نیز از گرافیک خسته کننده برخوردار هستند. ابتکار عمل در ایجاد خطوط برجسته بر روی کاپوت تیبا نیز نتوانسته است به زیبایی ظاهری بخش جلویی خودرو کمک کند. اگر تیبا و تیبا ۲ را به دقت بررسی کنیم‌ خواهیم فهمید که در نمای روبر، این دو خودرو تقریبا تفاوتی با هم ندارند و تفاوت‌های آن‌ها را باید در طراحی نمای عقبی‌شان جستجو کرد.

نقطه عطف طراحی بخش عقبی تیبا ۲ را می‌توان به حذف صندوق عقب با هدف ایجاد جلوه‌ای مدرن و پیشرفته نسبت داد. خطوط برجسته‌ای که در این قسمت وجود دارد نیز به افزایش فاکتورهای زیبا شناسی خودرو کمک‌ کرده و می‌تواند محبوبیت بیشتری در قیاس با تیبا صندوق دار داشته باشد. اما با این وجود تیبا ۲ را نمی‌توان در گروه سدان‌های جمع جور با طراحی مدرن و زیبا دسته بندی کرد.

تفاوت به لحاظ طراحی کابین

به طور کلی تفاوت در طراحی کابین تیبا و پراید تنها در ظاهر کلی داشبورد و طراحی صفحه آمپر خلاصه می‌شود‌ و از این رو طراحی داخلی این خودرو نیز ساده، قدیمی و خسته کننده است. به عبارت دیگر نمی‌توان در کابین تیبا به المان جذاب و خاصی اشاره نمود. طراحی داخلی تیبا و تیبا ۲ تفاوت چندانی باهم ندارند و در نسخه هاچ بک این خودرو نیز از متریال و المان‌هایی مشابه تیبا صندوق دار استفاده شده‌ است.

در ساخت کابین تیبا شاهد استفاده از متریال نامرغوب هستیم و می‌توان طراحی داخلی آن ترکیبی از طراحی کابین پراید و ریو دانست. با این حال در استفاده از غربیلک فرمان و رودری‌های پارچه‌ای، تیبا ۱ موفق‌تر عمل کرده است. اما مواد پلاستیکی به کار برده شده برای طراحی و ساخت کابین از کیفیت بسیار پایین برخوردار هستند و به مرور زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی خواهند شد.

از دست ندهید: مقایسه تارا و دنا پلاس

تفاوت به لحاظ سطح ایمنی

سطح ایمنی تیبا و تیبا ۲ تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارد. تنها آپشن‌های امنیتی در نظر گرفته شده برای تیبا، دو کیسه هوایی (ایربگ) برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و کمربند ایمنی پیش کشنده است. جهت بررسی و ارزیابی میزان ایمنی خودروهایی که در داخل کشور به ساخت می‌رسند، هیچ نهاد یا مرجع رسمی معرفی شده‌ای وجود ندارد و برای آگاهی از میزان ایمنی آنها باید صرفا به تبلیغات و اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی‌های سازنده استناد کرد که این موضوع نیز از اعتبار خاصی برخوردار نمی‌باشد.

از این رو در دید کلی نمی‌توان خودروهای داخلی را چندان ایمن در نظر گرفت و مسلما تیبا و تیبا ۲ نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. تجهیزات امنیتی در نظر گرفته شده برای تیبا و تیبا ۲ شامل کمربند ایمنی قابل تنظیم و پیش کشنده در قسمت جلویی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر است و از این نظر تفاوتی میان این دو خودرو وجود ندارد.‌

این در حالی است تیبا ۲ دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد اما در خودروی تیبا کیسه هوای راننده تنها در مدل‌های EX، SX و LX دیده می‌شود و کیسه هوای متعلق به سرنشین جلو تنها در مدل‌های EX و SX مشاهده می‌شود. همچنین در هر دو اتومبیل تیبا و تیبا ۲ سیستم ترمز ABS، ترمزهای دیسکی مربوط به چرخ‌های جلو و ترمزهای کاسه‌ای مربوط به چرخ‌های عقب دیده می‌شود.

تفاوت به لحاظ شاخصه‌های فنی

پیشرانه تعبیه شده در تیبا ۱ همان موتور پراید است که با همکاری شرکت FEV آلمان به موتوری پیشرفته‌تر تبدیل شده و تقویت یافته است. از آنجایی که خودروی تیبا هم از نظر طراحی و بصری و هم از نظر پلتفرم در نظر گرفته شده، به خودروهای پراید و ریو شباهت بسیار دارد، سیستم فنی آن نیز مشابه این دو خودرو می‌باشد. تغییراتی که در موتور پراید اعمال شده، سبب ساخت پیشرانه‌ای با قدرت بالاتر و حجم بیشتر (حدود ۲۰۰ سی سی) شده است.

گیربکس دستی ۵ سرعته‌ای که برای تیبا و تیبا ۲ در نظر گرفته شده است، همان جعبه دنده مورد استفاده در پراید است که فنر کلاچ آن تقویت شده و تغییراتی در ضریب دنده‌های آن به وجود آمده است. سیستم تعلیق در این دو خودرو را نیز می‌توان ‌تلفیقی از قطعات پراید و ریو دانست؛ با این تفاوت که هولدینگ تیبا و تیبا ۲ نرم‌تر به نظر می‌رسد. با وجود بررسی‌های انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که تیبا ۱ و تیبا ۲ به لحاظ ویژگی‌های فنی کاملا به یکدیگر شباهت دارند و تفاوتی در میان آن دو دیده نمی‌شود.

پیشرانه هر دو خودرو از نوع ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ است و ماکسیمم قدرت آن‌های ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور دقیقه می‌باشد. تیبا و تیبا ۲ دارای حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور دقیقه هستند و حداکثر سرعت آن‌ها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محاسبه می‌شود. این دو اتومبیل از حجم موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس ۵ دنده دستی بهره‌مند هستند. مصرف سوخت ترکیبی تیبا صندوق دار ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۲ ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تفاوت به لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی

تیبا ۱ و تیبا ۲ امکانات رفاهی مشترکی با هم دارند و البته تفاوت‌هایی نیز در میزان این آپشن‌ها مشاهده می‌شود‌. تجهیزات بدیهی و مورد نیاز که در تمامی خودروها مشاهده می‌شود، برای شرکت سایپا جزء‌ امکانات رفاهی شاخص قلمداد می‌شود و از میان آن‌ها می‌توان به ساعت دیجیتال و جا لیوانی اشاره نمود. با این حال در یک مقایسه کلی می‌توان اظهار داشت که امکانات رفاهی و آپشن‌های در نظر گرفته شده برای تیبا ۱ دارای برتری‌ها و نقاط قوت بیشتری در مقایسه با تیبا ۲ هستند‌.

در میان امکانات رفاهی موجود، ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابرهای برقی جلو از جمله آپشن‌های مشترک در این دو اتومبیل ساخت شرکت سایپا به شمار می‌آیند‌. گرچه امکاناتی نظیر شیشه‌های برقی عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه خودکار و اتوماتیک تنها برای تیپ‌های فول آپشن این خودروها در نظر گرفته شده است اما آپشن‌هایی مانند چراغ خطر سوم، آینه‌های جانبی تاشو و دستی، گرم کن شیشه عقب و برف پاک کن جلو (با دور قابل تنظیم) تنها برای تیبا ۱ در نظر گرفته شده و تیبا ۲ از این دسته امکانات بی‌بهره می‌باشد.

تفاوت به لحاظ تجربه رانندگی و میزان رضایت کاربری

تجربه رانندگی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که پیش از خرید خودرو باید به آن توجه داشت اما در ایران امکان ایجاد تجربه رانندگی برای مشتریان پیش از خرید خودرو وجود ندارد. با این وجود باید اشاره داشت که طراحی داخلی تیبا و کیا ریو دارای شباهت‌های قابل توجهی با یکدیگر هستند‌‌. عایق بندی ضعیف و ناکارآمد کابین تیبا باعث می‌شود از شنیدن صدای موتور احساس ناخوشایندی داشته باشید و تعویض دنده این ماشین در ابتدای حرکت خشک است اما به مرور بهبود می‌یابد‌.

سیستم ترمز تیبا در رانندگی شهری عملکرد قابل قبولی دارد اما با ترمزهای پیاپی در مسیرهای جاده‌ای ناهموار و پرپیچ و خم نمی‌توان کارکرد ترمزهای این خودرو را چندان مناسب دانست. موتور تیبا نسبت به پراید چالاک‌تر بوده و هلدینگ تیبا ۱ و تیبا ۲ دارای برتری‌هایی در مقایسه با پراید هستند. با این وجود تیبا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

سخن پایانی

گرچه تیبا۱ و تیبا۲ را می‌توان خودروهایی با کاستی‌های فراوان در نظر گرفت اما نباید ویژگی‌های مثبت آن‌ها را انکار کرد. همانطور که در خلال مطالب یاد شده مشاهده کردید، تیبا و تیبا۲ تقریبا مشابه یکدیگر هستند اما اگر با این میزان بودجه به دنبال سدانی جمع و جور هستید که شباهت کمتری به پراید داشته باشد، تیبا ۲ انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا