پیشنهاد سردبیرآموزش

روش‌های پیگیری خلافی پرداخت شده

در عصر تکنولوژی که روز به روز ابزار‌ها و راه‌کار‌های اینترنتی بسیاری جهت انجام امور اداری طراحی می‌شوند، برای پرداخت قبوض نیز دیگر نیازی به حضور در مراکز مربوطه نیست. امروزه اپلیکیشن‌ها و سایت‌های زیادی جهت پرداخت قبوض مختلف راه‌اندازی شده‌اند که با نصب یا مراجعه به وب‌سایت‌ها می‌توان بدون دردسر و به صورت آنلاین امور مربوطه را انجام داد. قبض جریمه خودرو یکی از قبوضی است که امروزه به صورت آنلاین نیز قابل پرداخت است. اما متأسفانه گاهی اوقات پیش می‌آید که با وجود پرداخت قبوض جریمه، بدهی همچنان از سامانه راهور پاک نشده است. حتی در برخی موارد کاربران به دلیل ترس از دو برابر شدن جرایم، اقدام به پرداخت مجدد قبوض می‌کنند. از طرفی پیگیری خلافی پرداخت شده یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران است که مدام در پی راهی برای آن می‌گردند. ما در این مقاله قصد داریم در پاسخ به نحوه پیگیری قبوض پرداخت شده خلافی خودرو که سؤال بسیاری از شما کاربران عزیز است، راه‌حل‌های ممکن را ارائه دهیم. پس با ما تا انتهای متن همراه باشید.

راه‌کار‌ها و نحوه پیگیری خلافی پرداخت شده خودرو

یکی از امن‌ترین مسیر‌ها برای پرداخت قبوض جریمه سامانه پلیس راهور است که بسیاری از کاربران نیز از همین طریق جرائم خود را پرداخت می‌کنند. اما بعد از پرداخت قبض همچنان بدهی خود را در سامانه مشاهده می‌کنند. مهم‌ترین دلیل این مسأله، به‌روزرسانی سامانه راهور به صورت ۷۲ ساعت یکبار است. به این معنی که شما باید جهت پیگیری خلافی پرداخت شده خود از طریق سامانه پلیس راهور، ۷۲ ساعت بعد از‌واریز وجه اقدام کنید. در ادامه توضیحاتی درباره سامانه پلیس راهور برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

سامانه پلیس راهور یک سامانه آفلاین است که هر چند روز یکبار آپدیت می‌شود. این سامانه به بانک اطلاعاتی پلیس راهور متصل نیست و فقط یک نسخه به‌روزرسانی از سایت اجرائیات پلیس راهور است. از طرفی به دلیل حجم بالای داده‌ها و متصل نبودن به بانک اطلاعاتی معمولاً به‌روزرسانی آن به صورت هفتگی انجام می‌شود. به همین اطلاعات پرداخت قبوض جرایم از طریق این سامانه با تأخیر معمولاً ۷۲ ساعته و بعضاً بیشتر درج خواهد شد.

پیگیری پرداخت خلافی خودرو با شماره پیگیری

یکی دیگر از راه‌های پرداخت قبوض جریمه خودرو اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بانکی هستند. زمانی که خلافی خودروی خود را از طریق اپلیکیشن، سایت یا کد‌های دستوری USSD مربوط به آن بانک پرداخت می‌کنید؛ می‌توانید با استفاده از شماره پیگیری که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود قبوض پرداختی خود را پیگیری کنید. به عنوان اگر از طریق سامانه بانک سامان یا کد دستوری USSD این بانک به شماره #۷۲۴* جرائم خودروی خود را پرداخت کرده‌اید، می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری ذکر شده و انتخاب عدد ۹ (سایر) و سپس ۱ (گزارش) منوی پرداختی‌های خود را همراه با کد پیگیری تراکنش مشاهده کنید. جهت پیگیری آنلاین خلافی پرداخت شده می‌توانید با وارد کردن‌شناسه قبض و پرداخت در وب سایت بانک سامان به آدرس https://bill. samanepay.com/Public/BillStat. aspx اطلاعات تراکنش خود را دریافت کنید. معمولاً کسانی که از این طریق قبوض خود را پرداخت می‌کنند، ۳ ساعت بعد از چرداخت قبض می‌توانند جهت پیگیری خلافی پرداخت شده و اطمینان از حذف جریمه از لیست تخلفات رانندگی به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

جهت پیگیری خلافی خودرو پرداخت شده از طریق مراکز تعویض پلاک نیز می‌توانید به سامانه پلیس راهور مراجعه کنید. اما معمولاً سامانه پلیس راهور سایت خود را دیر به دیر به‌روزرسانی می‌کند به همین دلیل بین ۷۲ ساعت تا ۳ هفته احتمال حذف نشدن بدهی شما وجود دارد. تأخیر‌های بلند مدت به‌روزرسانی در این سامانه یکی از معضلات بزرگی است که مشکلات زیادی را به وجود آورده است. بنابراین اگر بعد از ۷۲ ساعت همچنان بدهی شما در سامانه وجود داشت، نسبت به پراخت مجدد آن اقدام نکنید. در این شرایط جهت پیگیری خلافی پرداخت شده خودروی خود به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

تمامی بانک‌ها نیز در وب سایت‌های خود امکان پرداخت انواع قبوض را که خلافی خودرو نیز یکی از آن موارد است، فراهم کرده‌اند. جهت پیگیری آنلاین خلافی پرداخت شده از طریق بانک‌ها نیز می‌توان با مراجعه به وب سایت آن‌ها یا کد‌های دستوری USSD مربوط به آن‌ها به راحتی اطلاعات پرداختی را استعلام گرفت.

پیگیری خلافی پرداخت شده

یکی از مواردی که در رابطه با پیگیری خلافی پرداختی بسیار دیده شده، اقدام به پاک کردن جریمه خلافی از راه‌های غیرقانونی است. توصیه ما به شما این است که هرگز از این قبیل شیوه‌ها استفاده نکنید. زیرا نه تنها به سادگی پیگیری می‌شوند، بلکه در صورت اثبات آن جرم قضایی دارد.

کدامیک از جریمه‌های رانندگی دو برابر می‌شود؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که دو برابر شدن جرایم رانندگی تحت چه شرایطی رخ می‌دهد؟ آیا همه جرایم مشمول قانون دو برابر شدن جرایم می‌شوند یا تنها برخی جرایم اینگونه هستد؟

جرایم رانندگی به روش‌های متفاوت و مختلفی ثبت می‌شوند و انواع مختلفی چون تسلیمی، الصاقی، دوبرگی، خودداری و ثبت با دوربین دارد.

برخی از این جرایم ممکن است پس از مدتی بخشیده شوند اما برخی دیگر در صورت عدم پرداخت طی مدت زمان مشخصی مشمول قانون دو برابر شدن جرایم می‌شوند.

طبق قانون پلیس راهور اگر خلافی دو ماه (۶۰ روز) از صادر شدنش بگذرد و راننده نسبت به اعتراض و پرداخت اقدام نکرده باشد مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. جریمه‌های الصاقی، تسلیمی و خودداری در صورت پرداخت نشدن دو برابر خواهند شد، اما خلافی‌های دوربینی و دوبرگی به هیچ عنوان افزایش مبلغ نخواهند داشت و جریمه دیرکرد برای این جرایم محاسبه نمی‌شوند.

همین طور بخوانید:

کم کردن خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو با کد ملی

تقسیط خلافی خودرو

سؤالات متداول

چند سال پیش جریمه خودروی خود را پرداخت کرده‌ام، اما هنوز از سامانه پاک نشده تکلیف چیست؟

جهت پیگیری این قبیل موارد باید به بخش اجرائیات راهور مراجعه شود.

خلافی خود را از پلیس +۱۰ گرفته و همان لحظه از طریق دفتر پیشخوان پرداخت کردم. اما بعد از گذشت دو ماه همچنان بدهی من پاک نشده، چگونه پیگیری کنم؟

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم به‌روزرسانی‌ها در سامانه راهور با تأخیر انجام می‌گیرد. اما می‌توانید برای اطمینان به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و استعلام بگیرید.

ماشینم را تازه خریدم و برای تعویض پلاک استعلام خلافی گرفتم و مجبور به پرداخت شدم. از آن جا که این ماشین چند دست چرخیده چگونه می‌توانم ریز خلافی‌ها را استعلام بگیرم تا با فروشنده تسویه کنم؟

شما باید جهت پیگیری ریز خلافی‌های خودرو به پلیس ۱۰+ یا بخش اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید.

خلافی خودرو را از طریق پلیس ۱۰+ کردم ولی هنوز در سامانه پاک نشده، تکلیف چیست؟

در صورتی که از طریق مرکز پلیس ۱۰+ جریمه خود را پرداخت کرده‌اید، هیچ جای نگرانی نیست، بدهی شما تسویه شده است. مشکل از سامانه راهور است که با تأخیر‌های طولانی به‌روزرسانی می‌شود.

خلافی خودرو خود را به طور کامل پرداخت کردم. اما بعد از متوقف شدن ماشینم توسط پلیس اظهار کردند که جریمه پرداخت نشده ندارم و باید پرداخت کنم. چگونه ممکن است پلیس ۱۰+ دو استعلام متفاوت بدهد؟

شما باید جهت پیگیری خلافی پرداخت شده به پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و به‌روزترین استعلام را بگیرید. سپس با در دست داشتن پیگیری جرایم پرداختی و مستندات پرداخت به بخش اجرائیات راهور مراجعه کنید.

بعد از پرداخت جریمه خودرو چه مدت طول می‌کشد تا در سامانه راهور تسویه شود؟

بعد از پرداخت خلافی خودرو، جریمه شما بلافاصله بعد از‌واریز وجه به طور کامل تسویه می‌شود. اما این اطلاعات به دلیل تأخیر در به‌روزرسانی سامانه راهور بعد از چند روز درج می‌شود. با این حال می‌توانید از طریق پلیس ۱۰+ جهت اطمینان پرداختی خود استعلام بگیرید.

در صورت پرداخت مجدد یک قبض چگونه می‌توان پیگیری کرد؟

بهترین راه‌حل در این شرایط آن است که با‌شناسه‌های پرداختی و قبض جریمه به پلیس ۱۰+ مراجعه کرده تا موضوع را بررسی و شما را راهنمایی کنند.

آیا امکان پیگیری خلافی پرداخت شده با پیامک وجود دارد؟

روش پیامکی یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید به وسیله آن از میزان جرایم و مبالغ آن‌ها مطلع شوید. توجه کنید که این کار هزینه‌بر است. به این معنی که هر پیام از سوی پلیس راهور ۳۵۰ تومان هزینه دارد. تنها شماره معتبر برای این کار نیز ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ است. اما برای پرداخت قبوض جریمه نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. برای پرداخت حتماً باید به عابر بانک مراجعه کرده و‌شناسه قبض و‌شناسه پرداخت را وارد کنید. یا از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت راهور عملیات پرداخت را انجام دهید. به همین دلیل برای پیگیری خلافی پرداخت شده نیز باید سایت یا اپلیکیشن مورد استفاده مراجعه کنید.

از دست ندهید:

استعلام معاینه فنی با پیامک

فیوز کولر پژو ۴۰۵

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. سلام یه خلافی به مبلغ ۵۵۰هزار تومان که

    مال مشتری بود و شناسه پرداخت را اشتباه

    وارد کرده ام و به جای ۵۵۰هزار مبلغ ۵میلیون کسر کرده و راهور و پلیس بعلاوه ۱۰مراجع کردیم و جوابگو نیستن میگن نمیشه کسی می دونه از کجا و چجوری میشه برگشت بدیم؟امکانش هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا