پیشنهاد سردبیرآموزش

محدویت‌های انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای کسانی که قصد تعویض خودروشان را دارند، دغدغه است؛ به خصوص که اگر بیشمه شخص ثالث خودرو آن‌ها، دارای تخفیف هایی نیز باشد. نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث آشنا شوید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چطور انجام می‌شود؟

برخی از شرکت‌های بیمه برای بعضی از رانندگان خودرو تخفیف‌هایی تحت عنوان “تخفیف‌های عدم خسارت” را در نظر گرفته‌اند. این تخفیف‌ها به‌طور معمول در اختیار رانندگانی قرار می‌گیرد که رانندگی ایمن و بی‌خطری دارند و غالبا دچار سوانحی مانند تصادفات رانندگی نمی‌شوند. البته گاها نیز اتفاق می‌افتد که بعضی رانندگان حتی بعد از تصادف از شرکت بیمه تقاضای پرداخت خسارت نمی‌کنند و شرکت بیمه آن‌ها را مشمول دریافت تخفیف‌های عدم خسارت خواهد کرد. همانطور که می‌دانید مطابق قوانین اعمال شده، بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است. افرادی که تخفیف‌های عدم خسارت به آن‌ها تعلق می‌گیرد، می‌توانند در زمان تمدید بیمه شخص ثالث، اعمال این تخفیف را در بیمه‌نامه خود مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که تخفیف‌های یاد شده با گذشت هرسال با افزایش مواجه هستند به‌گونه‌ای که چنین تخفیف‌هایی از دومین سال بیمه شخص ثالث با میزان حدود ۵ درصد شروع شده و هرسال نیز ۵ درصد به مقدار آن اضافه خواهد شد. به عنوان مثال در سال دهم بیمه، این مقدار به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خواهد رسید. بنابر قوانین مندرج، آن دسته از رانندگانی که ایمن و کم‌خطر رانندگی می‌کنند می‌توانند از حق امتیاز انتقال بیمه در زمان تمدید بیمه شخص ثالث استفاده نمایند. اما آیا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

ضرورت انتقال بیمه شخص ثالث

توجه کنید که در صورت دارا بودن شرایط ذکر شده برای دریافت تخفیفات بیمه شخص ثالث (رانندگی ایمن و عدم تجربه تصادفات رانندگی) قیمت بیمه شخص ثالث با کاهشی قابل توجه همراه خواهد بود. این شرایط برای رانندگان خودرو بسیار حائز اهمیت است چراکه به این طریق می‌توانند با مبلغ کم‌تری حق بیمه خود را بپردازند و از تخفیف‌های عدم خسارت در زمان انتقال بیمه شخص ثالث بهره ببرند.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

– بیمه شخص ثالث به خودروی تازه خریداری شده منتقل شود.

– بیمه شخص ثالث به خودروی نو (خودروی صفر) منتقل شود.

– بیمه شخص به صاحب جدید خودرو منتقل شود.

– بیمه شخص ثالث از خودروی فرسوده و مستهلک به خودروی جدید منتقل شود.

– بیمه شخص ثالث از خودروی اقساطی به خودروی جدید منتقل شود.

– بیمه شخص ثالث به شرکتی دیگر منتقل شود.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث از خودوی در حال فروش به خودروی جدید

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث از خودوی در حال فروش به خودروی جدید، مطابق قوانین و امتیازاتی که شرکت بیمه برای رانندگان برتر (رانندگانی که رانندگی ایمن‌تر و کم‌خطرتری دارند) در نظر گرفته است قابل انتقال است. به عبارت دیگر چنین رانندگانی می‌توانند تخفیف‌های مربوط به عدم خسارت بیمه شخص ثالث خود را منتقل کنند؛ به این ترتیب که اگر مالک خودرویی قصد فروش اتومبیل خود را دارد می‌تواند با طی کردن روند قانونی انتقال تخفیف بیمه، سوابق بیمه خود و تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای آن را به خودروی جدیدی که خریداری کرده یا خودروی بستگان درجه یک خود انتقال دهد. این موضوع باعث تمایل زیاد خریداران خودرو به انتقال بیمه شخص ثالث شده است.

در سال‌های گذشته انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو از مالک قبلی به صاحب جدید اتومبیل امکان‌پذیر بود و خریدار جدید ماشین می‌توانست با خرید این خودرو مشمول دریافت امتیاز مربوط به انتقال تخفیف بیمه شود؛ به طوری که گمان می‌شد راننده جدید تصادفی را تجربه نکرده و جزء رانندگان ایمن و برتر است اما از سال ۹۹ به بعد این قانون دست‌خوش تغییراتی شده و این نوع انتقال بیمه ملغی شد.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو از طریق vin

قوانین انتقال تخفیفات مربوط به عدم خسارت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

– چنانچه خودرو روند تعویض پلاک را پشت سر بگذارد لازم است این تخفیفات بیمه شخص ثالث برای شخص گیرنده حذف شود.

– تخفیف‌های عدم خسارت و انتقال بیمه متعلق به شخص منتقل کننده این تخفیف است و نمی‌توان تخفیفات مربوط به سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث را به فرد انتقال گیرنده (صاحب جدید خودرو) انتقال داد.

– لازم است در زمان تمدید بیمه شخص ثالث و یا منتقل کردن سوابق تخفیف‌های مربوط به عدم خسارت از اولین بیمه‌نامه به دومین بیمه‌نامه، این بیمه را از نهاد سنهاب استعلام کرده و اطلاعات مندرج را با آن تطبیق دهید.

– اسناد مربوط به احراز مالکییت خودرو شامل برگه سبز خودرو و کارت ماشین باید در هنگام صدور بیمه‌‌نامه از جانب درگاه‌های اینترنتی اخذ بیمه و مراکز صدور بیمه‌نامه مورد بررسی قرار بگیرند.

دیگر قوانین مندرج در آیین‌نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

-می‌توان بدون نیاز به پرداخت مبلغ حق بیمه و تنها با صدور گواهی لازم، روند انتقال سوابق تخفیف‌های مربوط به عدم خسارت بیمه شخص ثالث را طی کرد.

-چنانچه سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث به خریدار جدید خودرو منتقل شود، نقض قانون صورت گرفته و افراد خاطی ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.

-الحاقیه مربوط به انتقال تخفیف‌های عدم خسارت بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال این بیمه به صاحب جدید خودرو صادر شده و قابل دریافت خواهد بود.

-چنانچه فروشنده خودرو روند تعویض پلاک ماشین را با نام و اطلاعات مربوط به خود سپری کند، تمامی سوابق مربوط به تخفیفات عدم خسارت او ملغی خواهد شد.

-مطابق قانون، اخذ حق بیمه زمان باقی مانده از بیمه شخص ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه امکان پذیر نمی‌باشد.

-انتقال سوابق تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث از خودرویی به خودروی دیگر (با نوع کاربری مشابه) مقدور است. در این حالت مالک خودروی دیگر می‌تواند همان فرد منتقل کننده بیمه و یا یکی از افراد درجه یک خانواده او باشد.

-در صوتی که انتقال تخفیف به خودروی جدید، حق بیمه‌ای از بیمه‌گذار اخذ نمی‌شود.

– انتقال تمامی تخفیف‌های مربوط به عدم خسارت بیمه به شکل تمام و کمال بر روی یک بیمه‌نامه واحد اعمال خواهد شد.

-شخصی که مالک دو خودرو باشد نمی‌تواند تخفیفات بیمه یکی از خودروهای خود را به خودروی دیگرش منتقل کند.

روند انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به خودروی صفر

باید بدانید که تمام اتومبیل‌های صفری که از کارخانه سازنده خارج می‌شوند دارای بیمه شخص ثالث هستند. به همین دلیل اگر قصد انتقال تخفیفات عدم خسارت به خودروی صفر را دارید باید منتظر بمانید تا زمان تمدید بیمه‌نامه خودروی صفر فرا برسد در این صورت اگر از زمان اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی شما نگذشته باشد، می‌توانید این انتقال تخفیف را به شیوه قانونی انجام دهید.

روند انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر

چنانچه به هر دلیل از خدمات ارائه شده توسط شرکت بیمه‌ای که بیمه خود را از آنجا خریداری کرده‌اید رضایت نداشته باشید و یا قیمت و هزینه‌های اخذ بیمه از شرکت دیگر برایتان مقرون به صرفه‌تر باشد می‌توانید پس از به اتمام رسیدن اعتبار بیمه‌نامه خود در هنگام تمدید حضوری یا آنلاین بیمه، با ارائه بیمه‌نامه قبلی و کارت ماشین، از خدمات شرکت‌های بیمه دیگر استفاده نمایید.

روند انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به خریدار

چنانچه قصد دارید سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه خود را به مالک جدید خودروی خود ارائه کنید لازم است قبل از فرا رسیدن مدت تمدید بیمه‌نامه، به شرکت بیمه تقاضای انتقال بیمه شخص ثالث به نام فرد جدید را ارائه دهید. در این صورت شرکت بیمه مبلغ تفاضل تخفیف بیمه قبل و بعد را اخذ کرده و انتقال تخفیفات بیمه قبلی به خودروی جدید را امکان‌پذیر می‌کند.

روند انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث از خودروی مستهلک و اقساطی به خودروی جدید

چنانچه قصد انتقال تخفیف بیمه از خودروی فرسوده خود که در گروه خودروهای اقساطی نیز دسته‌بندی می‌شود به خودروی جدید را دارید لازم است با در دست داشتن مدارکی از قبیل سند خودروی جدید، الحاقیه ابطال بیمه‌نامه قبلی، مدارک خودرو، اسناد شناسایی مربوط به بیمه‌گزار و مدارک اصل بیمه شخص ثالث، این اسناد را به شرکت بیمه مورد نظر خود ارائه دهید. ارائه این مدارک با این هدف صورت می‌گیرد که ثابت کنید خودوی قدیمی شما از دور خارج شده است و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

اسناد و مدارک لازم جهت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

– کپی کارت خودروی جدید و قدیم

– اصل کارت خودروی جدید

– بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی جدید

– کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قدیم

– اصل و کپی گواهی اقساط (در صورت اقساطی بودن خودرو)

نحوه انتقال انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

توجه داشته باشید در مرحله نخست مراجعه به مرکز صدور بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی و یا شعبه اصلی شرکت بیمه مورد نظر شما و ارائه مدارک مذکور الزامی است. در نتیجه این مراجعه شرکت بیمه قبلی با صدور الحاقیه ای ویژه تخفیف‌های بیمه‌نامه سابق را باطل نموده و تفاضل مبلغ بیمه‌نامه قبلی را اخذ می‌کند و اصل الحاقیه تخفیفات را با مهر و تایید به شما ارائه خواهد داد. بعد از آن لازم است با مراجعه به شرکت بیمه جدیدی که قصد همکاری با آن را دارید، تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید خود مطابق قوانین گفته شده انتقال دهید.

شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث اقساطی چیست؟

تفاوت بیمه شخص ثالث اقساطی و نقدی تنها در نوع و شرایط پرداخت مبالغ مربوطه است؛ بنابراین تمامی قوانین و نکات ذکر شده در باب نحوه انتقال تخفیفات مربوط به عدم خسارت بیمه شخص ثالث نقدی، درباره بیمه شخص ثالث اقساطی نیز صادق است. تنها به یاد داشته باشید که باید اصل و کپی گواهی مربوط به پرداخت اقساط و اصل الحاقیه حذف سوابق مربوط به خودروی قبلی را در هنگام انتقال تخفیف به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص وجود دارد و شما می‌توانید با تسلیم مدارک به مرکز صدور بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی، روند انتقال را با توجه به موارد ذکر شده، طی نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا