آموزشپیشنهاد سردبیر

همه چیز درباره بیمه بدنه موتورسیکلت

در حال حاضر، موتورسیکلت‌ها یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه می‌باشند که هم در شهرهای بزرگ و شلوغ و هم در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر استفاده گسترده‌ای دارند. با توجه به این که همیشه باید احتمال حوادث را در نظر گرفت، توجه به بیمه بدنه موتورسیکلت در کنار بیمه شخص ثالث بسیار حائز اهمیت است. از آن جایی که به طور معمول بسیاری از رانندگان موتورسیکلت‌ها علاقه زیادی به رانندگی با سرعت دارند، احتمال این حوادث افزایش هم می‌یابد. نکته مهم دیگر این است که امروزه قیمت موتورسیکلت هم افزایش زیادی پیدا کرده است. به خصوص اگر این موتورسیکلت از نوع فدرتمند آن باشد. در نتیجه، یک حادثه می‌تواند در کنار آسیب‌های جانی، یک ضرر سنگین مالی هم به راننده وارد کند. اما خریداری بیمه بدنه موتورسیکلت از این اتفاق جلوگیری کرده و از ضرر راننده جلوگیری می‌کند. چرا که این نوع بیمه تمام خسارت‌های واصله به متورسیکلت شما در هنگام تصادفات را پوشش می‌دهد.

چه خسارت‌هایی تحت پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت قرار می‌گیرند؟

در حال حاضر، استفاده از بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اجباری بوده و بیمه بدنه اختیاری است. با توجه به این موضوع بسیاری از دارندگان وسیله نقلیه موتوری تنها نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام کرده و توجه چندانی به بیمه بدنه ندارند. این در حالی است که آگاهی این افراد از خسارت‌های تحت پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت شاید بتواند به تغییر تصمیم آن‌ها منجر شود. به همین دلیل، در ادامه آن دسته از خسارت‌های موتورسیکلت که تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند را برای شما آورده‌ایم. این پوشش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

تصادفات و برخوردها

بیمه بدنه موتورسیکلت هر گونه خسارت ناشی از برخودر اجسام ثابت و متحرک با وسیله نقلیه موتوری را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر، در صورت ایجاد هر گونه تصادف چه با موتورها و خودروهای دیگر و چه با اجسام ثابت، خسارت‌های ناشی از آن توسط بیمه بدنه پوشش داده خواهد شد. بنابراین، با تهیه بیمه بدنه موتور می‌توانید با خیالی راحت‌تر نسبت به رانندگی با این وسایل نقلیه اقدام نمایید.

واژگونی موتورسیکلت

از آن جایی که موتور تنها دارای دو چرخ است، هر موقع امکان واژگونی آن وجود دارد. اگر چه از جک‌های مختلف هم برای نگه داشتن آن استفاده می‌شود، اما به دلایل گوناگون از جمله ناهمواری سطح یا دلایل دیگر، امکان واژگونی موتور وجود دارد.. در این گونه موارد، بیمه بدنه موتورسیکلت خسارت ناشی از واژگونی را تقبل خواهد کرد. البته در صورت سقوط موتورسیکلت هم این شرایط برقرار است.

برخی حوادث طبیعی و ناگهانی

از دیگر موارد کاربرد بیمه بدنه وسایل نقلیه موتوری می‌توان به پوشش دادن خسارت‌ها در هنگام رویداد برخی حوادث طبیعی و ناگهانی اشاره نمود. از جمله مهم‌ترین این حوادث که خسارت‌های ناشی از آن‌ها تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند، می‌توان به آتش سوزی، صاعقه و انفجار موتور اشاره نمود.

واژگونی موتورسیکلت

چه خسارت‌هایی توسط بیمه بدنه موتورسیکلت پوشش داده نمی‌شوند؟

در هنگام خریداری بیمه بدنه موتورسیکلت، باید دقت داشته باشید که برخی از خسارت‌ها هم توسط این بیمه پوشش داده نمی‌شوند. بنابراین، باید احتیاط لازم را در این زمینه‌ها داشته باشید و صرف این که بیمه بدنه را خریداری کرده‌اید، موتورسیکلت خود را در معرض این خطرات قرار ندهید. تعدادی از مهم‌ترین این خسارت‌ها که توسط بیمه بدنه پوشش داده نمی‌شوند، عبارتند از:

  • خسارت ناشی از سرقت کلی و جزئی موتور سیکلت؛ البته در مواردی خاص برای موتورهای گران‌ قیمت، برنامه‌ای ویژه برای استفاده از این پوشش وجود دارد.
  • خسارت‌هایی که در اثر شورش، اعتصاب، جنگ و یا حمله به موتورسیکلت به وجود می‌آیند.
  • خسارت‌های ایجاده شده به دلیل انفجارهای هسته‌ای به شکل مستقیم یا غیرمستقیم
  • آن دسته از خسارت‌هایی که به عمد توسط مالک یا راننده موتورسیکلت وارد شده باشند.
  • خسارت‌هایی که از تعقیب و گریز پلیس و راننده موتور به وجود می‌آیند.
  • هنگامی که به دلیل استفاده از روان‌گردان یا مواد مخدر توسط راننده، به موتور خسارت وارد شود.
  • خسارت‌های ناشی از حمل بار بیش از حد مجاز.
  • آن دسته از خسارت‌هایی که در اثر رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت ایجاد شده‌اند.

آیا امکان فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت وجود دارد؟

سوال مهم دیگر که ممکن است بسیاری از راننندگان و مالکان وسایل نقلیه موتوری با آن مواجه باشند این است که آیا امکان فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم: بله، این امکان وجود دارد. اما این امکان تنها متعلق به راننده موتور نیست و تحت شرایط خاصی هم به وجود خواهد آمد. در ادامه چند مورد از شرایط مختلف که امکان فسخ قرارداد بیمه بدنه فراهم می‌شود را برای شما بیان خواهیم کرد.

فسخ از طرف بیمه ‌شده یا مالک موتورسیکلت

این فرد در دو صورت می‌تواند قرار داد بیمه بدنه موتور خود را با شرکت بیمه مربوطه فسخ کرده و وجه خود را پس بگیرد. یکی زمانی که شرکت دایره ریسک و خدمات خود را کاهش دهد، اما حاضر به کاهش دادن حق بیمه نباشد. مورد دیگر هم زمانی است که به هر دلیلی فعالیت شرکت بیمه لغو شده یا نتواند به تهداتش عمل کند.

فسخ از طرف شرکت بیمه

شرکت بیمه‌ای هم در صورت به وجود امدن برخی شرایط می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد بیمه بدنه موتورسیکلت اقدام نماید. در صورتی که فرد بیمه شده حق بیمه خود را سر وقت پرداخت نکند یا زمانی که ریسک موتور سیکلت افزایش یابد، شرکت بیمه حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

همین طور بخوانید: طرح موتوریار

فسخ به دلیل انتقال مالکیت

زمانی که مالکیت موتورسیکلت انتقال داده می‌شود، امکان فسخ قرار داد وجود دارد. البته این امکان هم وجود دارد که با قبول تعهدات توسط مالک جدید و شرکت بیمه‌ای، بیمه بدنه تا پایان مهلت ادامه داشته باشد. البته باید انتقال به شرکت بیمه اطلاع داده شود، در غیر این صورت بیمه بدنه هیچ گونه مسولیتی در قبال مالک جدید نخواهد داشت.

بیمه بدنه موتورسیکلت

فسخ به صورت خود به خودی

در صورتی که به هر دلیلی موتورسیکلت ناپدید شود، قرارداد بیمه بدنه موتورسیکلت به طور خود به خود فسخ خواهد شد. البته در صورتی که این ناپدید شدن به یکی از علل موجود در پوشش‌های بیمه باشد، بیمه باید خسارت را پرداخت نماید.

سوالات متداول در مورد بیمه بدنه موتورسیکلت

  • بیمه بدنه موتورسیکلت چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

این بیمه هر گونه خسارت ناشی از برخورد اجسام ثابت و متحرک به موتور، آتش سوزی، صاعقه، انفجار، واژگونی و سقوط آن را پوشش می‌دهد.

  • حق بیمه بدنه موتورسیکلت چگونه تعیین می‌شود؟

این هزینه با توجه به قیمت موتورسیکلت تعیین خواهد شد. هر چه این قیمت بیش‌تر باشد، حق بیمه هم بالاتر بوده و از طرف دیگر، خدمات قابل ارائه بیمه هم بیش‌تر است.

  • آیا امکان فسخ بیمه بدنه وجود دارد؟

بله، این امکان تحت وجود برخی شرایط خاص توسط مالک موتور و شرکت بیمه وجود دارد. موارد مختلف این موضوع را در این مطلب به طور کامل برای شما بیان ‌کرده‌ایم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا