پیشنهاد سردبیرآموزش

بیمه شخص ثالث ایران، پوشش‎‌ها و قیمت

بیمه شخص ثالث یک بیمه بسیار با اهمیت و کاربردی است که البته به همین دلیل هم طبق قوانین کشور اجباری شده است. به عبارتی، همه رانندگان وسایل نقلیه موظف هستند نسبت به خرید این بیمه اقدام نمایند. شرکت‌های گوناگون بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند و افراد می‌توانند هر کدام از آن‌ها را که دوست داشته باشند، انتخاب کنند. در بین همه این شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث ایران حرف زیادی برای گفتن دارد. بیمه ایران با سابقه‌ترین بیمه در کشور است که اکنون کار صدور انواع گوناگون بیمه نامه را انجام می‌دهد. این بیمه در سال ۱۳۱۴ به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای ایرانی راه‌اندازی گردید. تا قبل از آن صنعت بیمه کشور در دست شرکت‌های خارجی بود. از جمله مهم‌ترین بخش‌های شرکت بیمه‌ ایران، بیمه شخص ثالث آن می‌باشد که توانسته بیش‌ترین سهم بازار کشور در این بخش را هم به دست آورد. در ادامه بیش‌تر به خدمات و پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران خواهیم پرداخت.

بیمه شخص ثالث ایران چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

قبل از این که به پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران بپردازیم، ابتدا یک بررسی کلی بر بیمه شخص ثالث خواهیم داشت. همان گونه که از نام این بیمه هم مشخص است، وظیفه جبران خسارات وارده به اشخاص ثالث در تصادفات و حوادث رانندگی را دارد. این بیمه خسارت‌های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث و هم چنین خسارت‌های جانی وارده به راننده مقصر را برعهده می‌گیرد. از آن جایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری و مهم است، خدمات ارائه شده این بیمه توسط شرکت‌های مختلف عموما یکسان است. اما چیزی که اهمیت دارد، نحوه ارائه این خدمات و کیفیت آن‌ها در هنگام بروز حادثه است. به همین دلیل هم بیمه ایران از سابقه خوبی برخوردار گردیده و افراد زیادی برای خرید بیمه شخص ثالث این شرکت را انتخاب می‌کنند. در ادامه انواع خسارت‌های تحت پوشش‌ بیمه شخص ثالث ایران را بیش‌تر بررسی کرده و به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

تصادف و استفاده از بیمه شخص ثالث

خسارات مالی

ابتدا به خسارات مالی می‌پردازیم که در صورت ایجاد بیمه شخص ثالث ایران آن‌ها را پوشش می‌دهد. این شرکت هم مانند شرکت‌های بیمه‌ای دیگر برای این کار باید از قوانین بیمه مرکزی تبعیت کند. بنابراین، نرخ پوشش عادی و پایه در نظر گرفته شده برای خسارت‌های مالی ۱۶ میلیون تومان است. اما می‌توان این مقدار را تا ۳۲۰ میلیون تومان هم افزایش داد. البته با افزایش این مقدار، حق بیمه هم افزایش پیدا خواهد کرد که راننده خود مختار به اتنتخاب میزان این خسارت خواهد بود. البته این مبالغ برای امسال یعنی سال ۱۴۰۰ انتخاب شده و ممکن است در سال‌های آینده با تغییراتی مواجه باشد. به هر حال، هر مالک می‌تواند با انتخاب مبلغی بین ۱۶ تا ۳۲۰ میلیون تومان پوشش مالی بیمه شخص ثالث ایران را خریداری نماید. در صورت ایجاد حوادث احتمالی، شرکت بیمه ایران تنها آن مقدار از خسارت را جبران می‌کند که شما انتخاب کرده و در قرارداد بیمه درج شده است.

همین طور بخوانید: گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو

خسارات جانی

بخش دیگر از خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث ایران قرار می‌گیرد، مربوط به خسارت‌های جانی است. بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به خسارت‌های جانی افراد ثالث در تصادفات و هم چنین راننده مقصر و سرنشینان خودرو او را جبران خواهد کرد. میزان مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث ایران به دیه مشخص شده در هر سال بستگی دارد. میزان این دیه توسط قوه قضائیه تعیین شده و به شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ می‌شود. دیه انسان کامل برای سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴۰ میلیون تومان برای ماه‌های عادی و ۶۴۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام تعیین شده است. در نتیجه، خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران و سایر شرکت‌ها هم طبق همین مبالغ تعیین خواهد شد. این هزینه برای خسارت‌های ناشی از نقص عضو، هزینه بستری و فوت در نظر گرفته می‌شود.

روند دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث ایران به چه صورت است؟

با توجه به نوع حادثه و میزان خسارت به وجود آمده، روند دریافت خسارت بیمه شخص ثالث ایران متفاوت خواهد بود. برای مثال، گاهی اوقات که طرفین حادثه در مورد مقصر اتلاف نداشته و هزینه جانی هم وجود ندارد، این کار بسیار راحت‌تر انجام می‌گیرد. به خصوص زمان‌هایی که خسارت‌ به وجود آمده خیلی زیاد نیست. اما گاهی اوقات نیاز به ورود ماموران راهنمایی و رانندگی در حین تصادف وجود دارد. باید کروکی تصادف و جزئیات حادثه توسط این ماموران ترسیم شود. در ادامه فرد زیان دیده حادثه باید این کروکی را هم به عنوان یکی از مدارک مهم در هنگام مراجعه به شرکت بیمه همراه خود داشته باشد. به همین ترتیب، شرایط پرداخت خسارت‌های مالی و جانی هم متفاوت خواهد بود؛ اگر چه برای دریافت هر دو نوع این خسارات باید به شرکت بیمه ایران مراجعه کرده و فرم اعلام خسارت را پر کرد.

بیمه شخص ثالث ایران

نرخ بیمه شخص ثالث ایران

بیمه شخص ثالث به گونه‌ای است که شرکت‌های بیمه‌ای خیلی حق تغییر نرخ آن را ندارند. در واقع نرخ پایه بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی ابلاغ می‌شود و همه شرکت‌ها موظف به رعایت این نرخ پایه هستند. اما همان طور که گفتیم، این امکان وجود دارد که با پرداخت حق بیمه بیش‌تر، میزان خسارت پرداختی توسط بیمه در مواقع نیاز را هم افزایش داد. به طور کلی نرخ پایه بیمه بر اساس تعداد سیلندر خودروهای مختلف مشخص می‌شود. د ادامه نرخ بیمه پایه برای خودروهای مختلف را برای شما قرار داده ایم. بیمه ایران هم مانند سایر شرکت‌های بیمه‌ای از این نرخ‌های ارائه شده توسط بیمه مرکزی تبعیت می‌کند.

نوع وسیله نقلیه حق بیمه (تومان)
کم‌تر از ۴ سیلندر ۱۹۳۷۵۰۰
پیکان، پراید و سپند ۲۲۹۴۳۰۰
سایر چهار سیلندرها ۲۶۹۷۱۰۰
بیش از چهار سیلندرها ۳۰۱۸۴۰۰

سوالات متداول در مورد بیمه شخص ثالث ایران

  • بیمه شخص ثالث ایران چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

این بیمه خسارت‌های مالی و جانی افراد ثالث در حادثه و خسارت‌های جانی راننده مقصر را پوشش می‌دهد.

  • روند دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث ایران به چه صورت است؟

باید با همراه داشتن مدارک لازم از جمله مدارک هویتی، بیمه نامه شخص ثالث و کروکی ترسیم شده توسط مامور راهنمایی به شرکت بیمه ایران مراجعه کرده و فرم دریافت خسارت را پر کنید.

  • نرخ بیمه شخص ثالث بیمه ایران به چه صورت است؟

نرخ پایه بیمه شخص ثالث همه شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه ایران توسط شرکت بیمه مرکزی تعیین می‌شود که ما در این جا این نرخ را برای شما آورده‌ایم. اما افراد می‌توانند با افزایش حق بیمه، میزان خسارت دریافتی مالی را تا سقف مشخص بالا ببرند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا