پیشنهاد سردبیرآموزش

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو حین رانندگی یا موارد دیگر که علت مشابه دارند مثل صدای لنت ترمز بعد از تعویض، علت صدای لنت نو، صدای لنت عقب به منزله زنگ هشداری‌ ست که باید راننده را نسبت به وضعیت ترمزها نگران کند. نخستین اتفاقی که می‌افتد این است که باید به عیب یابی سیستم ترمز پرداخته و علت صدای سوت لنت ترمز خودرو را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که با نادیده گرفتن صدای سوت لنت ترمز خودرو، ممکن است مشکل کوچکی را به یک معضل بزرگ تبدیل سازید. اگر این ایراد در سیستم ترمز، به ترمز بریدن و یا عدم کارکرد سیستم ترمز منجر شود، ریسک تصادف بالا رفته و خود و دیگران را به فاجعه نزدیک می‌کنید. همچنین مقاله لنت ترمز و روغن ترمز خودرو اطلاعات بسیار مفیدی در این رابطه در اختبار شما قرار می دهد .

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو همیشه به دلیل ایراد در سیستم نیست و هر صدایی را نباید خطرناک برداشت کرد، اما تا زمانی که این موضوع را به درستی ردیابی نکنید؛ نمی‌توانیم در خصوص آن اطمینان داشته باشیم.

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز خودرو کدامند؟

عادت‌ های رانندگی شما به صورت پایه‌ای روی سیستم ترمز و یا هر قطعه دیگری از خودرو تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل اگر عادت به گرفتن ترمزهای پی در پی و بی‌موقع دارید، باید زودتر از موعد انتظار پیدا شدن ایراد در سیستم ترمز و قطعات آن را نیز داشته باشید.

علت صدای لنت نو

علت صدای لنت نو معمولا پس از تعویض لنت ترمز طبیعی است ولی اگر صدای لنت ترمز بیشتر شد و بعد از یک هفته صدا قطع نشد با راه حل هایی که در ادامه مطرح می کنیم همراه ما باشید .

اما فارغ از دلایل ابتدایی، در اینجا به عیب یابی سوت کشیدن لنت ترمز خودرو در سیستم می‌پردازیم.

جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

وجود هرگونه جسم خارجی از جمله سنگ ریزه، شن و … که بین لنت ترمز و دیسک های چرخ گیر کرده باشد، حین ترمز گرفتن روی دیسک ها ساییده شده و همان صدای گوشخراش را تولید خواهد کرد.

سوت کشیدن لنت ترمز

تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز قطعی مصرفی است که باید برای ترمزگیری، با دیسک چرخ تماس پیدا کرده و اصطکاک مورد نظر را ایجاد کند. با این حساب با هر بار ترمز گرفتن، از لنت ترمز استفاده می‌شود و ترمزگیری‌های بیشتر، به معنای تمام شدن زودتر لنت ترمز خواهد بود. در صورتی که لنت ترمز خودروی شما تمام شده باشد یا رو به اتمام باشد، به جای تماس میان لنت و دیسک، کفشک با دیسک تماس پیدا کرده و صدایی آزاردهنده و شبیه به خراش دادن ناخن روی سطح فلزی ایجاد می‌کند.

همین طور بخوانید: علائم خرابی واترپمپ پراید

ضعف لنت ترمز

اگر به خیال خود صرفه جویی نموده و لنت ترمز ارزان قیمت خریداری کرده باشید؛ ممکن است کیفیت ساخت پایین لنت ترمز، سایش ناخالصی‌هایی را با دیسک ایجاد کرده و باز صدای سوت مانند را حین ترمز گرفتن بشنویم.

خراب بودن بلبرینگ‌ها

در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب شده و یا طول عمر آن‌ها به پایان رسیده باشد، صدایی متناوب و ضعیف‌تر از سوت یا جیغ و شبیه به پچ پچ را خواهید شنید.

زنگ زدن دیسک چرخ

اگر مشاهده کردید که حین ترمز گرفتن، خودرو کمی می‌لرزد و از پایداری سابق خبری نیست و همین طور صدای جیرجیر نیز از لنت‌ها شنیده می‌شود؛ احتمالا دیسک‌ها دچار زنگ‌زدگی شده‌اند. زنگ‌زدگی دیسک‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و اگر چه آن قدرها خطرناک نیست، اما برای رفع صدای سوت به مراتب ضعیف‌تری که به گوش می‌رسد، باید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

نصب معیوب لنت‌های ترمز

در صورتی که لنت‌های ترمز به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند، حین ترمز گرفتن تماس درستی میان لنت و دیسک برقرار نشده و صدای ناخوشایندی خواهید شنید. برای رفع این موضوع (در صورتی که آن قدرها حاد نباشد)، می‌توانید چندین بار پشت سر هم به صورت نیمه روی پدال ترمز بزنید تا لنت‌ها حرکت کرده و در جای صحیح خود قرار بگیرند. (البته به خاطر داشته باشید که این کار را در سرعت پایین انجام داده و از ترمزهای پی در پی در سرعت بالا بپرهیزید.)

مشکل در فنر لنت‌های ترمز

آیا مشکل در فنر لنت ترمز، موجب سوت کشیدن آن خواهد شد؟ در صورتی که فنرهای لنت ترمز ایراد پیدا کرده باشد، تماس و درگیر شدن بین لنت و دیسک چرخ‌ها با مشکل ایجاد شده و صدای سوت را دوباره خواهید شنید.

شل شدن کالیپرها

شل شدن کالیپرها نیز می‌تواند حین ترمز گرفتن، صدای سوت مانندی به وجود بیاورد. همین طور تمام شدن طول عمر کالیپرها نیز به صدای سوت منجر می‌شود. در این صورت باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

از دست ندهید: تقه زدن گیربکس اتوماتیک

راه حل برطرف کردن صدای سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

اما پس از شنیدن صدای جیرجیر لنت ترمز اتومبیل، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • در صورتی که در مسیر به دور از تعمیرگاه هستید و صدای جیر جیر و سوت ترمز، همچنان ادامه دارد؛ به سمت راست مسیر رانده و در لاین کندرو به حرکت خود با احتیاط کامل ادامه دهید.
  • به محض امکان، خودرو را متوقف ساخته و آن را به یک تعمیرگاه معتبر انتقال دهید تا سیستم ترمز به خوبی عیب‌یابی شده و مشکل آن مرتفع گردد. به یاد داشته باشید که صدای گوش خراش ترمز، تنها یک صدای آزاردهنده نیست؛ بلکه باید آن را به عنوان یک زنگ هشدار در نظر گرفت.
  • سپس در صورتی که توانایی آن را دارید، محل قرارگیری لنت‌ها را چک کرده و از نصب صحیح آن‌ها اطمینان یابید. در صورت تمام شدن لنت نیز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • همچنین از محکم بودن کلیه اتصالات سیستم ترمزگیری، مطمئن شوید. اگر فنری شل شده و یا حالت قبلی را ندارد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. هر یک از قسمت‌های سیستم ترمز را که به نظر شل می‌رسد، در جای خود محکم نمایید. برای اطلاع بیشتر در مورد خرابی ترمز دستی مقاله قبلی استادکار را مطالعه فرمایید .
  • کلاپرها را تمیز کرده و دوباره روغنکاری کنید.
  • از سالم بودن بلبرینگ‌ها اطمینان حاصل کرده و دیسک‌ها را به لحاظ صاف بودن مورد بررسی قرار دهید. شاید نیاز به تعمیر بلبرینگ‌ها و یا زنگ‌زدایی دیسک ها و حتی تعویض آن‌ها باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا