پیشنهاد سردبیر

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی + جزئیات

سن ۱۸ سالگی به عنوان سن مجاز گرفتن گواهینامه رانندگی شناخته می‌شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تمام انواع گواهینامه‌های رانندگی، مشمول این ۱۸ سالگی نشده و برای اخذ برخی از آن‌ها، نیاز به سن بالاتری خواهد بود. به طور نمونه برای گرفتن گواهینامه پایه دوم، نیاز خواهد بود که فرد حداقل ۲۳ سال تمام را دارا باشد. به این ترتیب پیش از اقدام برای گرفتن هر یک از پایه‌های گواهینامه‌های رانندگی، لازم است که نسبت به شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی اطلاعات کامل و دقیق داشته و متناسب با آن اقدامات لازم را انجام دهید.

در ادامه با پرتال جامع خودروی کشور، ایرانی کار همراه باشید.

شرایط سنی گواهینامه رانندگی چیست؟

آیا شرایط گرفتن گواهینامه برای افراد زیر ۱۸ سال وجود دارد؟ پاسخ قطعا خیر است. اما از سویی دیگر حداکثر سن گرفتن گواهینامه رانندگی تعریف نشده است. سن قانونی گواهینامه به شرط قید شده در قوانین گواهینامه گفته می‌شود که بسته به آن ها، فرد می‌تواند با رسیدن به این سن گواهینامه، نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کند، حال فارغ از این که این گواهینامه رانندگی اتومبیل یا گواهینامه موتورسیکلت بانوان و آقایان باشد. بدیهی است که پیش از رسیدن به سن قانون در هر نوع از گواهینامه رانندگی، امکان دریافت آن وجود نخواهد داشت. به طور مثال هر آن قدر هم که فردی دارای مهارت رانندگی باشد، امکان گرفتن گواهینامه زیر ۱۸ سال وجود نخواهد داشت.

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی پایه سوم

شرایط سنی دریافت گواهینامه رانندگی پایه سوم، ۱۸ سال تمام بوده و پس از آن که فرد ۱۸ سالگی را به پایان رساند، می‌تواند برای گرفتن گواهینامه اقدام کند. گاهی اوقات افراد پیش از رسیدن به این سن، مهارت‌های نسبی رانندگی را با کمک والدین خود پیدا می‌کنند، اما به هیچ وجه رانندگی بدون داشتن گواهینامه مجاز نیست و توصیه نیز نمی‌شود. تبعات رانندگی بدون گواهینامه می‌تواند بسیار سخت بوده و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد.

همین طور بخوانید: خلافی ماشین با کد ملی

شرایط سنی گواهینامه پایه دو

سن گرفتن گواهینامه پایه دو چیست؟ برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه دوم، باید فرد ۲۳ سال تمام داشته باشد. البته به جز سن گواهینامه دارا بودن گواهینامه پایه سوم نیز از الزامات پیش زمینه‌ای گرفتن گواهینامه پایه دوم خواهد بود.

گواهینامه

شرایط سنی گواهینامه پایه یک

سن قانونی گواهینامه پایه یک چگونه است؟ جهت اخذ گواهینامه پایه یکم رانندگی، نیاز به دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن تمام است و همین طور فرد متقاضی باید پیش از آن گواهینامه پایه دوم را دریافت کرده و حداقل دو سال از اخذ آن سپری گشته باشد. در حقیقت یک پیش مهارت بابت گرفتن گواهینامه پایه اول نیاز خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: ثبت نام گواهینامه پایه دو

سن گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیز مشابه گرفتن گواهینامه پایه سوم بوده و ۱۸ سال تمام برای آن کفایت خواهد کرد.

سوالات مهم

آیا گرفتن گواهینامه زیر ۱۸ سال امکان دارد؟

خیر، به هیچ وجه چنین امکانی برای دریافت گواهینامه در ۱۷ سالگی و سنین کمتر وجود ندارد. لازم به ذکر است که حتی یک روز کمتر از ۱۸ سالگی، امکان اخذ گواهینامه رانندگی وجود نخواهد داشت.

شرط سنی گرفتن گواهینامه ویژه، چند سال است؟

شرط سنی گرفتن گواهینامه ویژه، ۲۰ سال تمام است و پیش از آن چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

میزان اعتبار گواهینامه برای سنین مختلف، چقدر است؟

رانندگان تا سن ۶۵ سالگی، لازم است که هر ۱۰ سال گواهینامه خود را تمدید کنند. همین طور افراد از سن ۶۵ تا ۷۰ سالگی، لازم است که هر پنج سال و بالای ۷۰ سال نیز هر دو سال یک بار، گواهینامه رانندگی خود را تمدید نمایند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا