پیشنهاد سردبیرآموزش

معاینه فنی ماشین های سنگین

ماشین ها و کامیون‌ها واقعاً دو بُعد دارند، بعد اول قدمی به جلو و به طرف استانداردهای بهتر زندگی به شمار می‌روند و امکان دسترسی به انواع کالاها و یا مقاصد را به وجود می‌آورند و از طرفی سلامتی را از ما دور می‌کنند و به محیط‌زیست آسیب‌هایی جبران ناپذیر وارد خواهند کرد. همه ساله، خودروهای سواری حجم زیادی از آلاینده‌های زیست‌محیطی را تولید می‌کنند و وقتی کامیون‌ها، کشتی‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها را نیز به آن‌ها اضافه کنیم اوضاع بسیار مهلک می‌شود. بعد دوم بحث کنترل آلایندگی خودروهای سنگین، بسیار مهم است چراکه خودروهای سنگین سهم بسیار مهمی در مواردی که ذکر شد دارند. براساس آمار استخراج شده از ۱۱۳۴ دستگاه خودروی سنگین ۸۵ درصد از این خودروها دارای معاینه فنی و ۱۵ درصد فاقد معاینه فنی می‌باشند. در ارزیابی مجددی که از خودروهای دارای معاینه فنی انجام شده ۲۱ درصد آنها از آزمون آلایندگی مردود و معاینه فنی آنها باطل شده است. همچنین از مجموع ۳۳ درصد کل خودروهای ارزیابی شده به علت از دست دادن معاینه فنی و یا تولید آلایندگی بیش از حد مجاز، که از طریق سازمان حفاظت از محیط زیست تایید شده توسط پلیس جریمه و اعمال قانون گردیده است.

مدارک لازم و مراحل جهت معاینه فنی ماشین‌های سنگین

مرحله اول:

ثبت اطلاعات خودرو، پس از قرائت پلاک خودرو توسط دوربین در قسمت پذیرش کلیه اطلاعات مربوط به خودرو و مالک در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت می‌شود.

مرحله دوم:

بررسی ظاهری البته نخستین مرحله معاینه فنی است در این مرحله خودروی شما از باب داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. بستن ادوات و تجهیزات غیراستاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله می‌باشد.

مرحله سوم:

معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC، CO، CO2، O2 است. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی پیشرفته در هر دو دور موتور انجام می‌شود. در حال حاضر معاینه فنی پیشرفته که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری است.

مرحله چهارم:

سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنها مورد بررسی قرار میگیرد. بوسیله دستگاه‌های این بخش می‌توان نور چراغ‌های جلو اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.

مرحله پنجم:

در این بخش معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در مسیر مستقیم چقدر است.

مرحله ششم:

معاینه فنی تخمین درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

مرحله هفتم:

سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی در این مرحله مورد بررسی قرار میگیرد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌کند.

مرحله هشتم:

این مرحله به بررسی وضعیت نحوه اتصال قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها آنها مشخص شود.

مرحله نهم و پایانی

صدور برگه معاینه فنی: صدور گواهی معاینه فنی در صورت قبولی در آزمون‌ها آخرین مرحله می‌باشد. بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می‌گردد.

سن معاینه فنی خودروهای سنگین و مدت اعتبار آن

با توجه به آمار بالای تصادفات و سهم بالای تصادفات کشور به دلیل نقص فنی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت کاهش آمار تصادفات جاده‌ای مربوط به خودروهای سنگین و نیمه سنگین تصمیم به ایجاد سامانه برخط معاینه فنی گرفت تا بتواند به کمک سایر دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مراکز معاینه فنی خوروهای مذکور نظارت دقیق تر نماید. نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو های سنگین توسط  اداره کل راهداری، اداره کل محیط زیست، استانداری و پلیس راه  به صورت ماهانه و مستمر انجام می‌شود. عملکرد این مراکز از طریق سامانه کنترل و نظارت انجام شده که تمام خودروهای سنگینی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند به صورت آنلاین تصویر و زمان ورود و خروج آن ها ثبت می‌شود. خودروهای سنگینی که زیر یک سال عمر دارند از معاینه فنی معاف هستند و خودروهایی که ده سال عمر دارند مدت اعتبار معاینه فنی آنها ۶ ماه می باشد و خودروهای بالای ۱۰ سال مدت اعتبار معاینه فنی آنها ۳ ماه است.

هزینه معاینه فنی ماشین‌های سنگین چقدر است؟

بر اساس، تعرفه معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازوئیل سوز را ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان و خودروهای سنگین و نیمه سنگین دوگانه سوز را ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

آدرس مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین تهران

رانندگان محترم می توانید قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، با ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ از آخرین وضعیت فعالیت مراکز مطلع شوید.

مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین خلیج فارس

آدرس: خیابان خلیج فارس، جنب هلال احمر، داخل مرکز شماره گذاری شماره تلفن: ۶۶۲۶۰۲۷۴-۰۲۱

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵ پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰- جمعه: تعطیل

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین بعثت (ویژه اتوبوس های شرکت واحد)

آدرس: بزرگراه بعثت، شمال ترمینال جنوب، خیابان خزانه، خیابان شهید عالی

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵ پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰- جمعه: تعطیل

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین بسیج (ویژه اتوبوس های شرکت واحد)

آدرس: میدان بسیج، ابتدای بزرگراه امام رضا، باند کندرو، بعد از دومین پل عابر پیاده، توقفگاه شماره ۳، تلفن: ۳۳۸۶۸۱۱۴-۰۲۱

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵ پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰- جمعه: تعطیل

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین جنت آباد (ویژه اتوبوس های شرکت واحد)

آدرس: اتوبان همت، جنت آباد، خیابان کبیر زاده غربی تلفن: ۴۴۴۵۶۰۶۲-۰۲۱

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵، پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰- جمعه: تعطیل

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین پایانه غرب

آدرس: پایانه غرب، پشت جایگاه سوخت جدید/ مجتمع تعمیر گاهی تلفن: ۴۴۶۷۴۸۸۰-۰۲۱

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵ پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰- جمعه: تعطیل

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از آخرین اخبار و قوانین در زمینه معاینه فنی، به وب سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به نشانی https://inspection.tehran.ir/ مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا