پیشنهاد سردبیر

پیگیری گواهینامه؛ رهگیری با شماره مرسوله و پلیس ۱۰+

شاید بتوان گرفتن گواهینامه را هم یکی از مراحل مهم در زندگی افراد حال حاضر دانست. افراد برای این که بتوانند در جاده‌ها و خیابان‌های مختلف کشور رانندگی کنند، باید حتما پیش از آن نسبت به دریافت کارت گواهینامه خود اقدام نمایند. این موضوع به خاطر این است که افراد مختلف قبل از ورود به جاده‌ها، قوانین و مقررات رانندگی و هم چنین مهارت‌های لازم برای آن را به دست بیاورند. به همین دلیل،‌ در صورتی که کاربران بدون داشتن گواهینامه رانندگی نسبت به تردد با خودروهای مختلف یا حتی موتور سیکلت در جاده‌ها و یا خیابان‌ها اقدام کنند،‌ در صورت مشاهده توسط پلیس راهور،‌ با جریمه مواجه خواهند شد. دریافت گواهینامه هم مشکلات خاص خود را دارد،‌ از شرکت در آزمون‌های مختلف آیین نامه و شهری گرفته تا پیگیری گواهینامه و رسیدن به دست شما، که ممکن است تا چند ماه هم طول بکشد.

پس از این که کاربر در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کرده و در کلاس‌های آموزش هم شرکت کند، در صورتی که بتواند در آزمون‌های نهایی آیین نامه و شهری نمره قبولی را به دست بیاورد، مجوزهای لازم برای صدور گواهینامه او صادر می‌شود. اما این به معنی دریافت فوری کارت گواهینامه نیست، بلکه تا رسیدن کارت به دست شما، ممکن است نیاز باشد تا زمانی در حدود دو تا سه ماه منتظر بمانید. در این هنگام می‌توانید پیگیری گواهینامه را انجام داده و ببینید گواهینامه‌تان در چه مرحله‌ای قرار دارد. چندین روش مختلف برای استعلام صدور گواهینامه وجود دارد که در ادامه به بیان کامل این روش‌ها برای شما خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید و با مطالعه این مطلب، از راه‌های اصولی برای پیگیری گواهینامه خود آگاه شوید.

استعلام گواهینامه صدور شده

پس از این که شما در هر دو آزمون آیین نامه و شهری را قبول می‌شوید، درخواست صدور گواهینامه از طرف آموزشگاه‌تان به مرکز اصلی صادر می‌شود. به طور معمول تا گواهینامه صادر شود در حدود یک تا دو ماه زمان می‌برد و پس از صادر شدن آن، به طور خودکار وارد مراحل پست و رسیدن به دست شما خواهد شد. در واقع با وارد شدن گواهینامه به این مرحله، شما می‌توانید رهگیری آن را انجام دهید. این کار از طریق سه روش اصلی برای شما امکان پذیر است که یکی شامل پیگیری گواهینامه از طریق پلیس ۱۰+ ، دیگری رهگیری آن از طریق پست و روش آخر هم پیگیری گواهینامه از طریق سایت مربوط به مرسولات سازمانی است. اکنون روش استفاده از هر کدام از این موارد را به طور مفصل برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید به راحتی استعلام گواهینامه رانندگی و حتی کارت‌های دیگر مهم‌تان را انجام دهید.

پیگیری گواهینامه

پیگیری گواهینامه رانندگی با شماره مرسوله

تعداد زیادی از مدارک مانند کارت گواهینامه چه برای موتور و چه برای اتوموبیل،‌ کارت ماشین، کارت سربازی و موارد این چنینی دیگر توسط سازمان نظام وظیفه صادر می‌شود. به همین دلیل، یک سامانه جامع با نام سامانه مرسولات سازمانی ایجاد شده است که کاربران می‌توانند از طریق آن، مرسولات و مدارک خود را رهگیری نمایند. برای رهگیری مرسولات در این سامانه به مدارک خاصی نیاز نیست و تنها با وارد کردن کارت ملی، می‌توانید استعلام کارت گواهینامه خود را گرفته و بدانید که در چه مرحله‌ای قرار دارد. کار با این سامانه هم بسیار ساده است و کافی است با سرچ کردن « سامانه رهگیری مرسولات سازمانی » وارد سایت شده و به پیگیری مرسول خود بپردازید.

زمانی که وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شدید، باید در بین گزینه‌ها گواهینامه را انتخاب نمایید. چرا که در این سامانه امکان رهگیری مدارک و کارت‌های دیگر مانند کارت ماشین،‌ کارت پایان خدمت و غیره هم وجود دارد. پس در صورتی که قصد رهگیری گواهینامه موتور سیکلت یا اتوموبیل را دارید،‌گزینه گواهینامه را انتخاب نمایید. سپس باید در جایگاهی که مشخص شده است، کد ملی خودتان را وارد کنید. البته در قسمت اعتبار سنجی هم تصویر چند عدد یا حروف قرار گرفته که باید آن‌ها را به طور صحیح در کادر مربوط به خود وارد کنید. بعد از این تنها کافی است انتر را بزنید تا جست و جو برای پیدا کردن مرسوله شما که همان گواهینامه است،‌ آغاز گردد. به این ترتیب، می‌توانید مشاهده کنید که گواهینامه‌تان دقیقا در چه مرحله‌ای قرار دارد.

همین طور بخوانید: گم شدن گواهینامه رانندگی

رهگیری گواهینامه پست

روش دیگر برای پیگیری گواهینامه خودرو یا موتور سیکلت خود، استفاده از سامانه ملی پست است. در این سامانه با داشتن یک کد ۲۰ رقمی که مربوط به کالای ارسالی شما است، می‌توانید از وضعیت آن مطلع شده و ببینید که در چه مرحله‌ای قرار دارد. مراحل انجام این کار هم تا حد زیادی مانند رهگیری گواهینامه از طریق سامانه مرسولات سازمانی است؛ با این تفاوت که به جای استفاده از کارت ملی، باید از یک کد که مربوط به کالای شما است استفاده نمایید. برای این کار ابتدا باید وارد سامانه رهگیری محصولات پستی شوید و با وارد کردن کد مربوط به گواهینامه خود، وضعیت آن را پیگیری کنید.

اما نکته‌ای که در این روش اهمیت دارد،‌ کدی است که باید برای گواهینامه خود در سامانه وارد کنید. این کد مربوط به گواهینامه شما است که از طریق مرکز اصلی صدور، برای شما ارسال شده است. شما می‌توانید این کد را از آموزشگاه رانندگی خود تهیه کنید. در صورتی که شماره تماس آن‌ها را دارید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی کد را دریافت کنید. در غیر این صورت، باید به صورت حضوری به آموزشگاه مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید تا کد مربوط به گواهینامه شما را تحویل دهند. مراحل بعد از دریافت کد را هم که توضیح دادیم که با داشتن آن، ‌به راحتی می‌توانید گواهینامه‌تان را رهگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه: گواهینامه بین المللی

سریع ترین روش های رهگیری گواهینامه با کد دستوری

راه دیگری هم برای رهگیری گواهینامه خودرو یا موتور سیکلت شما وجود دارد که این روش برخلاف دو راه قبلی، از طریق پیامک انجام می‌شود. این راه حل توسط پلیس ۱۰+ ایجاد شده است تا افرادی که نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند یا خیلی حوصله مراجعه به سایت‌های مجازی را ندارند، از طریق چند پیامک کوتاه با گوشی موبایل خود، از وضعبت گواهینامه‌شان مطلع شوند. این روش باعث شده است که افراد حتی با گوشی‌های ساده هم بتوانند پیگیری گواهینامه خود را انجام داده و نیاز به مراجعه کافی نت و غیره هم نداشته باشند.

برای گرفتن استعلام از وضعیت گواهینامه‌تان از این طریق، باید ابتدا عدد ۱ را به شماره ۱۱۰۰ بفرستید که مربوط به پلیس ۱۰+ می‌باشد. بعد از این که شما این پیامک را فرستادید، دوباره پیامی برای شما ارسال می‌شود تا از معتبر بودن هویت شما اطمینان حاصل گردد. این پیام شماره تلفن شما را با کد ملی تطابق می‌دهد و در صورتی که کد ملی شما صحیح باشد،‌باید دوباره عدد ۰ را ارسال کنید. البته در هر مرحله، اقداماتی که باید انجام دهید،‌ به شما گفته می‌شود. در پایان انجام این کارها، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در آن وضعیت گواهینامه شما توضیح داده شده است.

از دست ندهید:

گواهینامه پایه دو

پیگیری گواهینامه المثنی

در صورتی که گواهینامه رانندگی شما مفقود شده و همه کارهای آن جهت تمدید گواهینامه المثنی را انجام داده‌اید،‌ می‌توانید از چند روش به پیگیری آن بپردازید. در واقع روش‌های پیگیری گواهینامه المثنی هم دقیقا مانند همان راه‌هایی است که برای رهگیری گواهینامه جدید از آن‌ها استفاده می‌کنید. یکی از این روش‌ها، استفاده از سامانه مرسولات سازمانی که مراحل آن را به طور کامل توضیح دادیم. راه‌های دیگر هم استفاده از سایت شرکت پست و سامانه پیامکی پلیس ۱۰+ است که هر کدام از آن ها را هم به صورت جداگانه برای شما بیان کردیم.

سوالات متداول در مورد پیگیری گواهینامه

  • آیا امکان پیگیری وضعیت گواهینامه وجود دارد؟

بله، این امکان برای کاربران وجود دارد و چند روش مختلف هم برای آن در نظر گرفته شده است.

  • چه راه‌هایی برای رهگیری گواهینامه صادر شده خودرو و موتور سیکلت وجود دارد؟

سه راه مهم و اصلی برای این کار وجود دارد که یکی استفاده از سامانه مرسولات سازمانی، دیگری استفاده از سایت شرکت پست و روش آخر هم استفاده از سامانه پلیس ۱۰+ است.

  • آیا امکان استعلام صدور گواهینامه رانندگی از طریق پیامک هم موجود است؟

بله، این امکان وجود دارد و در واقع سامانه پلیس ۱۰+ از این روش استفاده می‌کند. برای این کار باید عدد ۱ را به شماره ۱۱۰۰ ارسال کنید که مربوط به پلیس ۱۰+ است. در ادامه پیامک‌هایی برای شما ارسال خواهد شد که اهراز هویت شما انجام می‌گیرد. در انتها وضعیت گواهینامه‌تان در یک پیامک دیگر، برای شما ارسال خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا