پیشنهاد سردبیرآموزش

همه چیز درباره بخاری خودرو

با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال کم کم نیاز به استفاده از بخاری خودروها هم به وجود می‌آید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که در هنگام استفاده از بخاری خودروتان دچار چالش‌ها و سوال‌هایی شده باشید. این چالش‌ها ممکن است درباره علت خرابی بخاری خودرو، علت کم شدن گرمای بخاری، دلیل و چگونگی ‌رفع گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو، چگونگی عملکرد سیستم بخاری خودرو، دلیل باد سرد زدن بخاری خودرو، اینکه واقعا بخاری ماشین بنزین مصرف می‌کند، محل قرارگیری بخاری و چگونگی روشن کردن و نحوه کار با آن بوده باشد.

برای استفاده از تجهیزات پرکاربرد لازم است نکاتی را در مورد آن‌ها بدانید. زیرا در صورتی که از نحوه صحیح استفاده از بخاری خودرو مطلع نبوده و با روش‌های غیر اصولی با آن برخورد کنید، امکان آسیب دیدگی و از کارافتادن بخاری ماشین شما وجود دارد. از آن جایی که استفاده از بخاری مانند کولر نیست و فشار اضافه‌ای به خودرو وارد نمی‌کند، بیش‌تر رانندگان با خیالی آسوده از آن استفاده کرده و به محض احساس سردی هوا آن را روشن می‌کنند. این استفاده زیاد از بخاری در صورتی که به درستی انجام نگرفته و به سلامت آن توجه نشود، باعث خرابی زود هنگام سیستم بخاری ماشین‌تان می‌شود. به همین دلیل، ما در این جا قصد داریم به طور کامل به سیستم بخاری خودرو پرداخته و عوامل موثر بر بهبود کارکرد آن را بیان کنیم.

گرمای سیستم بخاری ماشین چگونه تامین می‌شود؟

قبل از بیان هر چیز در مورد سیستم بخاری باید بدانید که گرمای آن چگونه و از کجا تامین می‌شود. این گونه می‌توانید بهتر از آن استفاده کرده و در صورت وجود مشکل آن را ساده‌تر برطرف کنید. در این باره باید بگوییم که گرمای بخاری از طریق موتور خودرو تامین می‌شود. موتور خودرو در هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید می‌کند که در فصل‌های گرم به محیط بیرون انتقال داده می‌شود. حتی سیستم‌هایی مانند رادیاتور در اتوموبیل هم به دفع این گرما کمک می‌کنند. اما در فصول سرد سال این گرما برای ایجاد دمای مناسب در کابین خودرو استفاده می‌شود. اجزای مختلف سیستم بخاری ماشین کار انتقال این گرما را از موتور به درون کابین برعهده دارند. زمانی که سیستم بخاری خودرو به خوبی کار کند، شما می‌توانید در زمانی کوتاه هوای اتوموبیل خود را گرم نمایید.

اجزای سیستم بخاری خودرو کدام‌اند؟

سیستم گرم کننده یا به اصطلاح بخاری خودرو از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که هر کدام نقش مجزایی داشته و کار همگی آن‌ها منجر به گرم شدن کابین خودرو می‌شود. آشنایی با هر کدام از این اجزاء به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود ایراد در بخاری بتوانید هر چه بهتر آن را برطرف نمایید. در این قسمت تعدادی از مهم‌ترین اجزاء در سیستم بخاری خودرو را برای شما بیان کرده و کاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم. این اجزای مهم شامل موارد زیر می‌باشند.

رادیاتور بخاری

یکی از مهم‌ترین اجزای بخاری اتوموبیل که نقش مهمی در انتقال گرما دارد، رادیاتور است. این قطعه در واقع نقش پراکنده کردن گرمایی که از آب گرم دریافت می‌کند به محیط اطراف را بر عهده دارد. آب گرمی که از موتور انتقال داده شده درون رادیاتور می‌چرخد و بخشی از گرمای خود را به محیط می‌دهد. در ادامه این گرما از طریق فن‌ها به درون کابین فرستاده می‌شود. هر چه جنس رادیاتور بهتر بوده و رسانایی گرمایی بیش‌تری داشته باشد، بخاری خودرو هم عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت. در خودروهای فدیمی جنس رادیاتور از مس و برنج بود اما به دلیل رسانایی بهتر آلومینیوم، رادیاتور خودروهای جدید از این فلز ساخته می‌شوند. در صورتی که رادیاتور سوراخ شده یا رسوب بگیرد، بازدهی کل سیستم بخاری پایین خواهد آمد. پس باید از این نظر مواظب رادیات باشید.

ترموستات

از دیگر اجزای مهم موجود در سیستم بخاری می‌توان به ترموستات اشاره کرد. ترموستات وظیفه کنترل جریان آب را در این سیستم بر عهده دارد. این قطعه با اندازه گیری دما در زمان‌هایی که نیاز باشد امکان گردش آب در موتور را فراهم می‌کند. سالم بودن ترموستات و انجام کار خود به شکل صحیح نقش مهمی در عملکرد بخاری خودرو دارد. در صورتی که ترموستات خراب شده و به درستی کار نکند، سیستم بخاری هم دچار مشگل شده و  نمی‌تواند هوایی گرم را به درون اتوموبیل بفرستند.

بخاری خودرو

شیلنگ‌ها و لوله‌های رابط

آب گرم از طرق یک سری شیلنگ‌ها و لوله‌ها به رادیاتور فرستاده شده و بعد از انتقال گرما مجددا به موتور باز می‌گردد. این لوله‌های رابط هم نقش مهمی در عملکرد مناسب بخاری خودرو شما دارند و در صورتی که دچار پوسیدگی و گرفتگی شوند، بخاری امکان تولید گرمای مناسب را نخواهد داشت. اگر متوجه مشکل در این لوله‌ها و شیلنگ‌های انتقال آب شوید، باید هر چه زودتر آن‌ها را تعمیر کرده یا تعویض نمایید.

فن بخاری

آخرین بخش سیستم بخاری که گرمای ایجاد شده را به درون کابین پرتاب می‌کنند، فن‌ها می‌باشند. بعد از انتقال هوای گرم توسط رادیاتور، فن‌ها با جریان هوایی که ایجاد می‌کنند این گرما را به داخل اتوموبیل می‌فرستند. اگر فن بخاری خودرو شما به درستی کار نکند، به راحتی می‌توانید متوجه این موضوع شده و نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

چگونه می‌توان عملکرد بخاری خودرو را بهبود بخشید؟

در وهله اول باید توجه داشته باشید که بخاری خودروهای مختلف با هم تفاوت داشته و از قدرت یکسانی برخوردار نیستند. اما برای این که بتوانید از حداکثر توان بخاری ماشین‌تان استفاده نمایید، توجه به یک سری نکات الزامی است. اول این که باید سعی کنید هر از چند گاهی بخاری را روشن کرده تا دچار مشکل نشود. بیش‌تر رانندگان بعد از پایان فصول سرد تا سال‌های آینده بخاری خودروشان را روشن نمی‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد رسوب و گرفتگی در سیستم بخاری می‌شود. استفاده از بخاری ماشین و روشن کردن آن در هر مدت یک بار می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. هم چنین استفاده از مایع خنک کننده مناسب در سیستم بخاری هم بسیار تاثیر گذار است. باید سعی کنید از مایع مخصوص و ضد یخ برای این کار استفاده کرده و هرگز آب شیر را جهت این امر مورد استفاده قرار ندهید.

همین طور بخوانید: علل گرم نکردن بخاری خودرو

در صورتی که بخاری خودرو به درستی کار نکند، باید چه کنیم؟

این که بخاری ماشین شما به خوبی گرم نمی‌کند ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این دلایل ساده‌تر بوده و شاید خودتان هم بتوانید آن‌ها را برطرف کنید. اما در بیش‌تر موارد شما از پس رفع مشکلات مربوط به سیستم بخاری بر نمی‌آیید. در این گونه موارد باید کار تعمیر بخاری را به افراد متخصص بسپارید. البته اگر نکاتی که برای بهبود عملکرد بخاری در بخش قبل بیان کردیم را مد نظر قرار دهید، امکان خراب شدن بخاری خودرو شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اما به هر حال به دلیل این که بخاری از تجهیزات بسیار ضروری ماشین است، باید قبل از ورود به فصل‌های سرد آن را چک کرده و در صورت وجود ایراد نسبت به برطرف کردن هر چه سریع‌تر آن اقدام نمایید.

سوالات متداول در مورد بخاری خودرو

  • گرمای سیستم بخاری خودرو چگونه تامین می‌شود؟

این گرما از طریق موتور خودرو تامین شده و به وسیله اجزای مختلف این سیستم به درون کابین اتوموبیل انتقال داده می‌شود. با توجه به این که این گرما به طور خودکار با کار کردن موتور تولید می‌شود، مانند کولر نیازی به زور اضافی توسط ماشین وجود ندارد.

  • بخش‌های مهم بخاری خودرو کدام‌اند؟

رادیاتور، ترموستات، لوله‌های انتقال دهنده و فن‌ها از جمله مهم‌ترین اجزای بخاری ماشین هستند که ما در این جا به آن‌ها پرداخته و وظایف‌شان را توضیح داده‌ایم.

  • شستشوی رادیاتور بخاری چه فایده‌ای دارد؟

دلیل اینکه باید رادیاتور بخاری خودرو را بشورید،  این است  که وقتی موتور گرم می‌شود و بخاری و فَن را روشن می‌کنید ، گرمای زیادی به اتاق نمی‌رسد. ممکن است کمی گرما احساس کنید ولی هنوز اتاق سرد است. برای بهبود گرمای بخاری بهتر است شستشوی رادیاتور بخاری خودرو را در برنامه خود قرار دهید.

  • چه قدر طول می‌کشد تا بخاری کابین خودرو را گرم کند؟

این زمان بسته به قدرت خودرو شما تفاوت دارد اما در خودروهای جدید معمولا بیش‌تر از سه دقیقه طول نمی‌کشد.

  • دلیل اصلی باد سرد زدن بخاری خودرو چیست؟

باد سرد زدن بخاری خودرو ممکن است به یکی از دلیل معیوب بودن ترموستات، کم بودن آب موتور، رسوب و گرفتگی رادیاتور، معیوب بودن فن بخاری، خراب بودن شاسی‌های کنترل و یا نشت آب مربوط باشد.

  • برای بهبود عملکرد باتری چه باید کرد؟

جهت انجام این کار باید از مایع خنک کننده با کیفیت و مناسب استفاده کرده و هم چنین هر از چند گاهی نسبت به استفاده از بخاری اقدام نمایید تا دچار رسوب گرفتگی نشود.

  • در هنگام ایراد پیدا کردن بخاری خودرو باید چه کنیم؟

در این گونه موارد بهتر است به متخصصین در این زمینه مراجعه نمایید تا مشکل بخاری اتوموبیل شما را به خوبی برطرف نمایند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا