رپرتاژ

آیا خودرو خارجی کارکرده بخریم یا نه ؟

خرید خودروی مناسب و با کیفیت، یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از افراد است. تمامی انسان‌ها تمایل دارند یک خودروی کاملاً ایمن و متناسب با مصارف و کاربردهای خود داشته باشند. بسیاری از افراد به دلیل عدم برخورداری از تمکن مالی کافی، تمایل به خرید خودروهای خارجی کارکرده و یا دست دوم دارند. یکی از سوالات و مسائل بسیار مهم برای این افراد این است که بدانند آیا خودرو خارجی کارکرده بخریم یا نه؟. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم.

خرید خودرو خارجی کارکرده و نکات مربوط به آن

همان‌طور که می‌دانید متقاضیان خرید خودرو پیش از اقدام به خرید، به فاکتورهای زیادی توجه می‌کنند. یکی از مهمترین این فاکتورها، قیمت خودرو و یا میزان بودجه و سرمایه‌ای است که برای این خرید در نظر گرفته‌اند.

اگر به خرید خودرو خارجی کارکرده و یا دست دوم دست بزنید از چند مزیت ویژه بهره‌مند خواهید شد که مهم‌ترین این مزایا کاهش هزینه‌های پرداختی شما است. به همین دلیل خرید این خودروها به صورت کارکرده افزایش قابل توجهی در میان ایرانیان پیدا کرده است. به ویژه طی سالیان اخیر که با مسئله‌ای به نام تحریم هم مواجه شده‌ایم. موضوعی که سبب شده بازار خودرو در کشور ایران با نوسانات بسیار زیادی دست و پنجه نرم کند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید پیش از خرید خودرو خارجی کارکرده در نظر داشته باشید، میزان کارکرد و بازدهی آن است. به این نکته توجه داشته باشید که خودروهای خارجی به ویژه اگر از مدل‌های قدیمی برخوردار شده باشند، هزینه‌های نگهداری بالایی به شما تحمیل خواهند کرد و یا به اقدامات و تعمیراتی از قبیل لیسه گیری نیاز خواهند داشت.

از سوی دیگر این امکان وجود دارد که با مسئله خدمات پس از فروش قطعات و لوازم یدکی و یا تامین آن مواجه شوید. پس بهتر است پیش از خرید خودرو خارجی کارکرده این نکات را در نظر داشته باشید تا از خرید خود متضرر و پشیمان نشوید. در ادامه به بیان مزایا و معایب خرید خودرو خارجی صفر و کارکرده خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با بررسی این مزایا و معایب به تصمیم گیری صحیح دست بزنید.

مزایای خرید خودرو خارجی صفر کیلومتر و معایب آن

صفر کیلومتر بودن و داشتن هزینه‌های نگهداری کمتر

در صورتی که شما به خرید یک خودرو خارجی صفر کیلومتر و یا نو دست بزنید از مهمترین مزیت این محصولات که همان صفر کیلومتر بودن است برخوردار خواهید شد. همان‌طور که می‌دانید تمامی انواع خودروها پس از مدت زمانی کار کردن دچار آسیب‌هایی خواهند شد و یا به مرور زمان استهلاک‌هایی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.

از آنجایی که قیمت لوازم یدکی بسیار بالا بوده و هزینه بالایی را باید صرف تعمیرات این دستگاه‌ها، سرامیک خودرو، دیتیلینگ خودرو و …. کنید، پس مخارج بالایی به شما تحمیل خواهد شد. از این نظر خودروهای صفر کیلومتر و کار نکرده اشکال و دشواری و دردسری را برای شما به وجود نخواهند آورد. چرا که این خودروها می‌توانند تا حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر و بدون ایراد به کار خود ادامه دهند.

نو بودن و امکان نظارت بر جزئیات خودرو

بسیاری از افراد تمایل به خرید خودروی خارجی نو دارند تا همه چیز خودرو بوی تازگی بدهد. از سوی دیگر با خرید این خودروها شما می‌توانید بر جزئیات اتومبیل و عملکرد و قطعات و بخش‌های مختلف آن نظارت داشته باشید تا زمانی که خودروی شما به اصطلاح آب بندی شود.

داشتن ضمانت و گارانتی

یک خودرو خارجی صفر کیلومتر از ضمانت و گارانتی برخوردار شده است. بنابراین خیال صاحب و مالک خودرو از خرابی قطعات، تعمیرات و پیشامدهای ناگهانی راحت خواهد بود. خرید خودروهای خارجی کار نکرده و صفر کیلومتر معایبی نیز دارد.

برای نمونه قیمت این خودروها بالا بوده و در صورت بروز وقایعی از قبیل تصادف، دچار افت قیمت‌های بسیار شدید خواهند شد و اگر یک سال از عمر آن‌ها گذشته باشد با افت قیمت مواجه می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید قیمت خودرو خارجی نو، به قیمت دلار وابستگی زیادی دارد. در حال حاضر عدم تعادل در نرخ بازار ارز، به بی‌ثباتی قیمت خودروهای خارجی نو و دست اول نیز منجر شده است.

مزایای خرید خودرو خارجی کارکرده

آیا خودرو خارجی کارکرده بخریم یا نه ؟

پرداخت هزینه کمتر برای خرید

در صورتی که تمایل به خرید خودرو خارجی کارکرده داشته باشید گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار خواهد گرفت که همگی نیاز به پرداخت بودجه و قیمت ثابتی دارند. پس خرید این خودروها اقدامی کاملا مقرون به صرفه، مناسب و اقتصادی خواهد بود.

کاهش و یا افت قیمت کمتر

خودروهای خارجی دست‌دوم و یا کارکرده کمتر از خودروهای صفر کیلومتر با مشکلی به نام افت قیمت مواجه می‌شوند. پس در صورتی که بودجه کافی در اختیار ندارید بهتر است این خودروها را انتخاب کرده و به خرید آن‌ها دست بزنید. از سوی دیگر برای بیمه کردن این خودروها نیز باید مبالغ بسیار کمتری نسبت به خودروهای نو و صفر کیلومتر پرداخت کنید.

امکان خرید خودرو خارجی با امکانات بیشتر

ممکن است تمایل داشته باشید یک خودروی خارجی با امکانات رفاهی بالا خریداری کنید، اما تمکن مالی کافی برای این اقدام نداشته باشید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید خرید خودرو خارجی کارکرده با امکاناتی است که در نظر دارید.

معایب خرید خودرو خارجی کارکرده

استهلاک بالاتر و هزینه نگهداری بیشتر

تمامی خودروهای دست دوم و یا خودروهایی که مدت زمانی است از کارکردن و یا عمر آن‌ها می‌گذرد، مسافت‌هایی را طی کرده و لذا به مرور زمان با استهلاک مواجه شده‌اند و احتمال خرابی و یا نیاز به تعمیر آن‌ها نیز بیشتر از خودروهای نو است.

ممکن است این خودروها به عملیاتی از قبیل دیتیلینگ خودرو و یا لیسه گیری و … نیاز بیشتری داشته باشند و یا نیاز باشد پس از خرید به سرامیک خودرو دست بزنید. پس این خودروها با هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشتری مواجه خواهند شد و باید به تعمیرگاه‌ها و یا مکانیکی‌های زیادی مراجعه کرده و اشکالات آن‌ها را حل و فصل کنید.

احتمال تصادفی بودن خودرو خارجی کارکرده

این امکان وجود دارد که با خرید خودرو خارجی کارکرده با دردسرهای خاصی مواجه شوید. برای نمونه، خودرو خریداری شده تصادفی از آب در بیاید. در بیشتر موارد شما نمی‌توانید این خودروها را از نمونه‌های غیر تصادفی به راحتی تشخیص دهید. پس آن‌ها را به عنوان خودرو سالم و بی عیب و نقص خریداری خواهید کرد.

بعد از خرید، تازه متوجه تصادفی بودن خودرو خود خواهید شد. برخی از این خودروهای تصادفی با آسیب‌های بسیار جدی مواجه شده‌اند و ایرادات اساسی دارند. این امکان وجود دارد که شما نتوانید این اشکالات را به راحتی برطرف ساخته و یا احتمال دارد که برای تعمیرات آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین شوید.

نتیجه گیری

بنابر آنچه گفته شد اگر شما دارای توان و تمکن مالی خوب و مناسبی هستید بهتر است به خرید خودروهای دست اول و صفر کیلومتر اقدام کنید. اما اگر تمکن مالی کافی نداشته و به خرید خودرو خارجی کارکرده و دست دوم تمایل دارید بهتر است قبل از اقدام به خرید با کارشناسان این حوزه و متخصصان کاربلد مشورت کنید و پس از بررسی کامل خودرو به خرید دست بزنید تا بعدا دچار دردسرهای فراوان نشوید .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا