اخبار خودروپیشنهاد سردبیرگروه های خودروسازی

آینده بازار خودرو در گرو مذاکرات برجام

سوالی که این روزها ذهن بسیاری از متقاضیان خرید خودرو را درگیر کرده این است که با توجه به شرایط فعلی بازار آیا هنوز باید برای خرید منتظر بمانند یا هر چه زودتر اقدام به خرید خودرو موردنظر خود کنند؟

آینده بازار خودرو در گرو مذاکرات برجام

مدت‌‌هاست که بازار خودرو کشور دچار رکود شده و خرید و فروشی در این بازار به چشم نمی‌آید. طولانی شدن روند مذاکرات وین و اخبار ضد و نقیضی که در این باره منتشر می‌شود منجر به سردرگمی و بلاتکلیفی بازار و خریداران و فروشندگان شده است. تاثیر مستقیم نتیجه مذاکرات بر نرخ ارز به ویژه دلار، هراز چندگاهی باعث ایجاد نوسان قیمت در بهای خودروهای داخلی و خارجی می‌شود. نوسانی که تاثیر چندانی در شکل گیری روندی در بازار نداشته و آمار معاملات را تغییری نمی‌دهد. دلیل این موضوع این است که بازار خودرو به تنهایی توان تصمیم گیری و تعیین مسیر ندارد. به نظر می‌رسد بازار خودرو منتظر یک جرقه است تا تکلیف خود را مشخص کند. این جرقه به طور قطع مذاکرات وین است. نتیجه مذاکرات هر چه باشد روند کلی اقتصاد کشور را تعیین خواهد کرد.

از سوی دیگر عده‌ای نیز به انتظار اعلام جزییات آیین نامه واردات خودرو بودند. بسیاری برای آزادسازی واردات خودرو روزشماری می‌کردند تا با آزادسازی واردات پس از ممنوعیت چهار ساله بتوانند شاهد تاثیرگذاری این موضوع بر کاهش قیمت خودروهای خارجی و داخلی باشند اما، فرسایشی و طولانی شدن اعلام جزییات آیین نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت و برآورده نشدن انتظارات مردم از این آیین نامه در راستای آزادسازی واقعی خودروها، گره کور دیگری بر بازار خودرو زد.

اما کارشناسان درباره آینده بازار خودرو تحلیل‌های متفاوتی ارایه می‌دهند. برخی اظهار امیدواری می‌کنند با به ثمر نشستن مذاکرات برجام سیگنالی مثبت به بازار مخابره شده و قفل سنگین بازار خودرو گشوده و در نهایت این امر منجر به کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی ‌شود. برخی نیز بر این عقیده اند که آزادسازی واردات دیگر تاثیری در بازار نخواهد داشت و تغییری در قیمت خودروها ایجاد نمی‌کند. به باور آنها موضوع واردات یک شوی تبلیغاتی برای دولت بود که با توجه به شرط و شروطی که برای واردات خودرو در آیین نامه توسط تدوین کنندگان لحاظ شده، دولت استفاده ابزاری خود را از موضوع واردات انجام داده و عملا دیگر واردات تحت این شرایط محلی از اعراب ندارد.

شاید منطقی ترین کار در این شرایط این باشد که خریداران واقعی راه خود را از کسانی که به خودرو به عنوان کالایی سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، جدا کنند. متاسفانه مردم در ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، اما اگر به خودرو به عنوان کالای مصرفی نگاه شود نه کالای سرمایه‌ای، می‌توان امیدوار بود که با از بین رفتن تقاضای کاذب بازار آرام و قیمت‌‌ها منطقی شود. نکته مهم در این مورد این است که دلالان و سرمایه گذران بازارهای اقتصادی را خوب ‌می‌شناسند و در مواقع حساس می‌توانند سرمایه‌ خود را از بازاری به بازار دیگری منتقل کنند اما کسانی که خریدار واقعی هستند با کوچک‌ترین نوسان دچار ضرر و زیان می‌شوند. از این رو بهتر است تا بازار آرام است و نرخ دلار دچار نوسان نشده متقاضیان واقعی خودرو موردنظرشان را بخرند چون با قطعیت نمی‌توان گفت در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

چراغ سبز دولت به خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان از یکسو و نامشخص بودن آینده برجام و شوک ناشی از این موارد را از جمله دلایلی است که بهتر است خریدران در بازار آرام اقدام به خرید کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا