پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

از مزایا و معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت چه می‌دانید؟

از آنجایی که بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌های اجباری بشمار می‌رود، تمامی کسانی که قصد خرید خودرو یا حتی تعویض ماشین خود را دارند، می‌بایست بعد از انجام امور مالی اقدام به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث کنند. اگرچه اغلب بیمه‌ها به صورت یک ساله صادر می‌شوند و بیمه شخص ثالث نیز از همین قانون پیروی می‌کند، اما ممکن است افراد ترجیح دهند که از بیمه شخص ثالث با مدت زمان کوتاه‌‌تری استفاده کنند که در اصطلاح این بیمه را بیمه شخص ثالث کوتاه مدت می‌نامند.

مدت زمان بیمه شخص ثالث کوتاه مدت با توجه به درخواست و شرایط افراد ممکن است به صورت چند روزه تا چند ماهه متغیر باشد. در ادامه این نوشتار شرایط مربوط به مدت زمان بیمه و نرخ آن توضیح داده می‌شود اما پیش از آن لازم است که یک توضیح کلی درباره‌ی بیمه شخص ثالث و انواع آن داده شود.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بر اساس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی وسایل نقلیه بدون داشتن بیمه شخص ثالث، اجازه عبور و مرور در خیابان‌ها ندارند. در نتیجه بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری به حساب می‌رود. در زمان وقوع حادثه با توجه به سقف تعهدات بیمه‌گذار، تمام هزینه و خساراتی که به شخص وارد شده از طریق بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. ر واقع بیمه شخص ثالث برای حمایت از راننده‌ای که مقصر است وضع گردیده که از طریق آن خسارات وارد شده به طرف مقابل پرداخت شود.

بیمه شخص ثالث دو حالت دارد: بیمه شخص ثالث بلند مدت و بیمه شخص ثالث کوتاه‌ مدت. در این نوشتار بر بیمه شخص ثالث کوتاه مدت و موارد مربوط به آن می‌پردازیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سقف خسارات جانی و مالی بیمه شخص ثالث کوتاه مدت کلیک کنید.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت (بیمه کوتاه مدت)

بیمه شخص ثالث کوتاه‌ مدت، که به صورت کلی بیمه کوتاه مدت نیز خوانده می‌شود، با توجه به شرایط بیمه‌گذار و درخواست وی صادر می‌شود. از لحاظ کارکرد، این ۲ نوع بیمه فرقی با هم ندارند و وجه اختلافشان مدت زمان انقضا است. مدت زمان انقضای بیمه‌ی بلند مدت یک سال، و مدت زمان انقضای بیمه کوتاه مدت روزهای مشخص سال است. در واقع، مدت زمان بیمه با توجه به درخواست مشتری یا بیمه‌گذار بین ۵ روز تا حداکثر ۲۷۰ روز متغیر است.

توجه داشته باشید که بیمه کوتاه مدت شخص ثالث با توجه به شرایط شخصی بیمه‌گذار و همچنین در مواقع ضروری استفاده می‌شود. همچنین، قیمت بیمه کوتاه مدت با توجه به بازه بیمه تعیین می‌گردد.

بیمه شخص ثالث

آیا بیمه شخص ثالث یک ماهه صادر می‌شود؟

بله! با توجه به مدت زمان بیمه کوتاه مدت، امکان گرفتن بیمه از ۵ روز الی ۲۷۰ روز امکان‌پذیر است.

بیمه شخص ثالث سه ماهه

در صورتی که شرایط مالک خودرو ایجاب کند که از بیمه کوتاه مدت استفاده کند، امکان گرفتن بیمه برای ۳ ماه ممکن است. البته بهتر است که بیمه شخص ثالث به صورت بلند مدت و یک ساله انجام پذیرد که در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

مزایا و معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

مزایا و معایب بیمه شخص ثالث کوتاه نسبت به بیمه شخص ثالث بلند مدت متفاوت است. بیمه کوتاه مدت یک امکان مناسب برای افرادی است که بنا به شرایط شخصی ترجیح می‌دهند خودروی خود را برای مدت زمان کمتر از یک سال بیمه کنند. یا اینکه اگر شما برای مدت یک ماه ماشین اجاره کنید، لازم است بیمه یک ماهه شخص ثالث برای آن تهیه کنید. بهتر است که پیش از خرید بیمه کوتاه مدت موارد مربوط به مزایا و معایب آن را بدانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

مزایای بیمه ثالث کوتاه مدت شامل موارد زیر است:

یکی از دلایلی که افراد تمایل دارند بیمه ثالث کوتاه مدت بگیرند این است که توانایی مالی کافی در آن زمان ندارند. در نتیجه برای پیشگیری از خسارت و مشکلاتی که ممکن است پیش آید، بهترین گزینه گرفتن بیمه ثالث کوتاه مدت است. همچنین، افرادی که قصد فروش ماشین خود را دارند و یرنامه‌یای برای خریدن یک ماشین جایگزین ندارند، خرید این نوع بیمه پیشنهاد می‌شود.

معایب بیمه ثالث کوتاه مدت شامل موارد زیر است:

در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت کمتر از بیمه بلند مدت نباشد. در شرایطی که جریمه دیرکرد بیمه داشته باشید، مبلغ جریمه به مبلغ کلی بیمه‌نامه اضافه می‌شود. پس، بخشودگی‌هایی که از طرف بیمه مرکزی اعلام می‌شود، صرفا برای بیمه‌نامه‌های یکساله است برای بیمه کوتاه مدت کاربردی نیست. همچنین، از آنجایی که مدت زمان بیمه کوتاه مدت کمتر از مدت بیمه بلند مدت شخص است، در اکثر شعبه‌های دفاتر بیمه، شرایط اقساطی برای آن لحاظ نمی‌شود. 

قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت چقدر است؟

مبلغ تمدید و قیمت بیمه شخص ثالث بلند مدت در اول سال و با توجه به نرخ دیه تعیین می‌گردد. اما، نرخ بیمه‌ شخص ثالث کوتاه‌ مدت  با توجه به مدت درخواست بیمه‌نامه محاسبه می‌شود. خواهد شد.

در جدول زیر نرخ بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت را ملاحظه نمایدد:‌ 

تعداد روز مقدار درصد پرداختی
تا ۵ روز ۵
از ۶ الی ۱۵ رو ۱۰
از ۱۶ الی ۳۰ روز ۱۵
از ۳۱ الی ۶۰ روز ۲۵
از ۶۱ الی ۹۰ روز ۳۰
از ۹۱ الی ۱۲۰ روز ۴۰
از ۱۲۱ الی ۱۵۰ روز ۵۰
از ۱۵۱ الی ۱۸۰ روز ۶
از ۱۸۱ الی ۲۷۰ روز ۸۰
از ۲۷۱ الی ۳۶۵ روز ۱۰۰

بیمه شخص ثالث چه مدت بعد از خرید صادر و فعال می‌شود؟

زمان فعال شدن بیمه شخص ثالث از ساعت ۱۲ بامداد، روز صدور است و تا ساعت ۱۲ بامداد آخرین روز درج شده در بیمه‌نامه ادامه دارد. با استفاده از دو روش اینترنتی و حضوری می‌توانید اقدام به تمدید بیمه ماشین کنید. در روش حضوری باید یکی از شرکت‌های بیمه را انتخاب و سپس به نمایندگی تحت پوشش آن مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا