اخبار خودرو

آیا با کاهش نرخ ارز، کاهش قیمت خودرو را خواهیم داشت؟

در چند مدت اخیر افزایش قیمت خودرو به شکل باورنکردنی اتفاق افتاد و با رد شدن نرخ خودروها از ۱۰۰ میلیون تومان، عملا خرید خودروی صفر کیلومتر، با اعداد و ارقامی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، امکان ناپذیر می نمود. اما سرانجام با برهم خوردن معادلات جهانی و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، نرخ دلار به کانال ریزشی وارد شده و شاهد آن هستیم که هر روز درصدی کاهش (با کمی افت و خیز نوسانی)، در قیمت دلار مشاهده می شود. اما برای اهل بازار خودرو و البته مشتریان واقعی، یک سوال مهم وجود دارد که آیا با کاهش نرخ ارز، کاهش قیمت خودرو را خواهیم داشت؟ روی کاغذ باید جواب این سوال مثبت باشد، اما ببینیم در واقع چه اتفاقی می افتد.

کاهش قیمت خودرو

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که با کاهش نرخ ارز، باید بلافاصله شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم و شورای رقابت باید فورا این موضوع را در نظر گرفته و لحاظ کند.

وی در این خصوص گفته است: از آنجایی که خودروسازان دلیل افزایش قیمت خودرو در کارخانه را رشد نرخ ارز بیان کرده و مدعی بودند که از یک سو تولیدات آنها ۳۵ درصد ارزبری دارد و از سوی دیگر بهای مواد اولیه داخلی مانند ورق فولاد و… متناسب با ارز افزایش داشته و این امر موجب رشد هزینه تولید شده است، در حال حاضر که نرخ دلار در بازار کاهش یافته باید قیمت خودرو در کارخانه نیز متناسب با آن کاهش یابد.

 این نماینده مجلس افزود: انتظار مردم مبنی بر اینکه با کاهش نرخ ارز خودروسازان باید قیمت محصولات تولیدی خود را کم کنند، به جا بوده و خودروسازان باید این انتظار را پاسخ دهند.

طاهری اضافه کرد: شورای رقابت باید به موضوع کاهش قیمت خودرو در کارخانه متناسب با سقوط نرخ ارز ورود کند چراکه با افزایش نرخ ارز این شورا به خودروسازان مجوز داد هر سه ماه یکبار متناسب با رشد هزینه‌های تولید، خودرو را گران کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شورای رقابت نباید یک طرفه تصمیم گیری کند، ادامه داد: شورای رقابت باید متناسب با نوسانات نرخ ارز به موضوع گرانی یا ارزانی خودرو در کارخانه ورود کرده و تصمیم گیری کند و باید از تولیدکننده و مصرف کننده همزمان حمایت کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا