آموزشپیشنهاد سردبیر

روش های افزایش طول عمر لنت ترمز

یکی از مهم ترین و اساسی ترین قطعات موجود در اتومبیل، لنت ترمز می باشد که مانند سایر قطعات، طول عمر مفیدی دارد. این قطعه به مرور زمان فرسوده می شود که کاملا امر طبیعی است. زیرا تحت فشار خیلی زیادی قرار می گیرد. کیفیت و میزان استفاده از لنت های ترمز ماشین در طول عمر مفید آن موثر است. دیده شده برخی از این قطعه ها تا ۱۰۰ هزار کیلومتر هم عمر مفید داشته، این تنها به خاطر جنس خوب آن نیست بلکه رانندگی خوب هم در افزایش طول عمرش، تاثیر گذار است. همان طور که می دانید، لنت های ترمز قطعات مصرفی هستند که می توان با رعایت برخی نکات، طول عمر آن ها را افرایش داد. در ادامه مطلب به معرفی راهکارهایی برای این منظور می پردازیم. پس لطفا تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع لنت ترمز

نوع لنت های ترمز یک مسئله مهمی است. زیرا بر روی طول عمر و دیسک اثر گذار می باشند. لنت های ترمز اصلی، معمولا از جنس خوبی برخوردار است.  اگر بخواهیم در حالت کلی بیان کنیم باید بگوییم که در ۴ گروه لنت ها طبقه بندی شده اند که عبارتند از:

  • لنت های کم فلز
  • لنت های ارگانیک
  • لنت های نیمه فلزی
  • لنت های سرامیکی

لنت های ارگانیک

لنت های ارگانیک نسبت به دیگر انواع لنت های ترمز، قیمت پایینی دارد. به همین خاطر طول عمر مفید آن کم است.

لنت های کم فلز

این نوع لنت ها در مقایسه با لنت های ارگانیک، طول عمر بیشتری دارند و نیز  قیمت آن هم بیشتر است. سر و صدای بسیار زیاد یکی از معایب لنت های کم فلز می باشد.

لنت های نیمه فلزی

این نوع لنت، نسبت به دو نمونه بالا عمر و قیمت زیادی دارد. انتخاب لنت های نیمه فلزی یکی از بهترین گزینه ها است.

لنت های سرامیکی

این نوع لنت، کیفیت خیلی خوبی دارد و قیمت آن بیشتر از انواع دیگری که در بالا بیان کردیم، می باشد. شایان ذکر است که خیلی سریع لنت های جلو نسبت به عقب نیاز به تعویض دارند. زیرا روی محور جلو، بار ترمز بیشتری تمرکز دارد.

چطور طول عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

تولید لنت ترمز

تولید این قطعه عمدتا به دو پرسه است که عبارتند از:

  • ساخت کفشک
  • ساخت لقمه لنت

لقمه لنت

عامل اصطکاکی که با درام یا دیسک سر و کله دارد، لقمه نام دارد.

کفشک

محل قرار گیری لنت، کفشک است که شکل های متنوعی دارد. کاربرد این لنت در خودروهای قدیمی می باشد.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

رانندگان می توانند با انجام چند راهکار ساده به افزایش طول عمر لنت های ترمز خود بیفزایند. این نکات عبارتند از :

کاهش ترمزگیری

شما با کمتر ترمز گرفتن، می توانید طول عمر لنت های ترمز را افزایش دهید. در جاده هایی که رانندگی با سرعت، مجاز است به جای ترمزگیری ناگهانی، بهتر می باشد پدال گاز را رها کنید تا سرعت خودرو کم کم پایین بیاید. این روش نه تنها در افزایش طول عمر لنت ترمزها موثر است، بلکه موجب مصرف سوخت کم هم می شود.

حمل نکردن بار زیاد با خودرو

بهتر است وزن خودرو را در پایین ترین حد خود نگه دارید. خودروهایی که مناسب حمل بار نیستند به هیچ وجه از آن ها برای جابجایی استفاده نکنید.

به موقع ترمز گرفتن در ترافیک

وقتی که زمان و مسافت بیشتر برای ترمزگیری مانده، در این صورت فشار روی لنت ترمز کم است. به همین خاطر توصیه می کنیم در  زمان های ترافیک، اقدام به ترمز گرفتن ناگهانی نکنید. این عمل را خیلی آهسته انجام دهید. مثلا ترمز را از قبل رسیدن به مانع بگیرید تا به آرامی شتاب اتومبیل کم شود.

رانندگی ایمن

رانندگی ایمن در کاهش فشار وارد شده بر روی لنت های ترمز و میزان مصرف سوخت، نقش بسزایی دارد. رانندگی غیر اصولی هم ایمنی را به خطر می اندازد و هم با فرسودگی خودرو همراه است. افرادی که به طور غیر اصولی رانندگی می کنند، ناخودآگاه بر لنت های ترمز فشار وارد می کنند و در نتیجه از  طول عمر این قطعه کاهش می یابد.

شرایط آب و هوایی

یکی دیگر از عوامل مفید بر افزایش طول عمر لنت ترمز خودرو، شرایط آب و هوایی است. مناطقی که هوای خیلی گرمی دارند، موجب منبسط شدن این قطعه و در مقابل مکان هایی که از آب و هوای سردی برخوردار هستند، باعث انقباض شدن لنت های ترمز شده و در نتیجه فرسوده می شوند. پس بهتر است برای افزایش طول عمر این قطعه در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارد، رانندگی کنید.

چطور طول عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

عوامل تاثیر گذار بر عمر لنت ترمز

محل رانندگی

افرادی که بیشتر در جاده ها و بزرگراه ها رانندگی می کنند، طول عمر لنت های ترمز خودروهایشان  بیشتر است. کسانی که در نواحی داخل شهر رانندگی می کنند، مجبور هستند که در هر تقاطع ترمز بگیرند، این عامل فشار زیادی بر لنت های ترمز می آورد و در نتیجه زودتر نیاز به تعویض پیدا می کند.

تعداد مسافرها

در زمان ترمز گرفتن، هر چه قدر تعداد سرنشینان بیشتر باشد، فشار زیادی بر لنت ها وارد می شود.

چگونه لنت ترمز مناسب انتخاب کنیم

  • در مرحله اول به هدف رانندگی خود در زمان انتخاب مواد سازنده ترمز فکر کنید. برای مثال، می خواهید در مناطق کوهستانی رانندگی کنید، آب و هوای منطقتان سرد است یا نه و یا می توانید صدای جیر جیر این قطعه را تحمل کنید و…
  • در میان انواع لنت های ترمز باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. طول عمر اجزای دیگر را لنت ترمز ارگانیک افزایش می دهد. این نوع لنت برای رانندگی طولانی مدت در مناطق کوهستانی و حمل تریلر، زیاد مناسب نیست. همچنین توانایی ترمز لنت را در زمان خیس شدن کاهش می دهند.

لنت های نیمه فلزی تا حدی بهتر هستند و در افزایش ظرفیت ترمز کاربرد دارند. اما طول عمر روتور را کم می کند.

در هر شرایطی قابلیت ترمز لنت های فلزی بالا است. همچنین کیفیت، قیمت و ظرفیت ترمز آن ها بالا می باشند. یکی از معایب لنت نیمه فلز این است که خیلی زود روتورها را فرسوده می کند.

ضمانت و طول عمر لنت سرامیک بیشتر می باشد و قیمت آن نسبت به انواع دیگر لنت های ترمز گران است. این نوع از لنت، توانایی تحمل دماهای خیلی بالا را دارد. همچنین اگر خیس شود، قابلیت ترمز خود را  بدون فرسودگی حفظ می کند.

  • بررسی کردن کل سیستم لنت های ترمز در زمان تعویض آن ضروری است. اگر خودتان و یا تعمیرکار قصد عوض کردن این قطعه را دارد، باید حتما کل سیستم لنت بررسی شود.

اگر عمر ماشینتان از ۸ سال می گذرد، برای کار کردن خوب لنت ترمز بهتر است اقدام به خارج کردن مایع هیدرولیک کنید تا سطح آن پایین باشد.

همین طور بخوانید: علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر

زمان تعویض لنت ترمز را چگونه تشخیص دهیم؟

لرزش پدال گاز

یکی از نشانه های تعویض لنت های ترمز، لرزش پدال ترمز می باشد. وقتی که شما پدال ترمز را فشار می دهید، اگر متوجه لرزیدن آن شدید، بدانید که وقت عوض کردن لنت ترمز خودرو فرا رسیده است که باید هر چه زودتر به تعویض آن اقدام کنید.

به گوش رسیدن صدای غیر طبیعی در زمان ترمز گرفتن

وقتی که شما ترمز می گیرید، اگر صدای ناهنجاری به گوشتان رسید، بدانید که به کلی لنت های ترمز از بین رفته اند که باید خیلی زود به تعویض آن اقدام کنید. اگر به این مسئله اهمیت ندهید، دیسک های ترمز اتومبیل با آسیب جدی مواجه می شوند.

نامیزان شدن فرمان

یکی دیگر از علائم تعویض لنت های ترمز، نامیزان شدن فرمان است. وقتی که پدال گاز را فشار می دهید، اگر خودرو به یک سمت کشش داشته، ممکن است که لنت های ترمز دچار خرابی شده باشند. شایان ذکر است که نامیزان شدن فرمان تنها به منظور خرابی لنت های ترمز نیست؛ بلکه احتمال دارد بخش های دیگر خودرو صدمه دیده باشند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، بهتر است که لنت های ترمز را برای محض احتیاط بررسی کنید.

فعال شدن چراغ هشدار دهنده

وقتی که زمان تعویض لنت ترمز فرا برسد، چراغ هشدار دهنده ماشین فعال می شود و به راننده خبر می دهد. وقتی که چراغ هشدار دهنده فعال شد، حتما به بررسی لنت های ترمز اقدام کرده و در صورت نیاز آن ها را عوض کنید. متاسفانه خیلی از خودروها به ویژه ماشین های قدیمی، مجهز به چراغ هشدار دهنده نیستند. به همین خاطر ضروری است که در این اتومبیل ها به طور مکرر، لنت های ترمز بررسی شده و در صورت خرابی به تعویض آن پرداخته شود.

بررسی چشمی از نشانه های تعویض لنت های ترمز

حداقل ۳ میلی متر از لنت ها در زمان نگاه کردن باید دیده شوند. در غیر این صورت نیازمند تعویض هستند. اگر به این موضوع اهمیت ندهید، سیستم ترمز با آسیب های جدی روبرو خواهد شد.

چرا باید لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟

زمانی که روتر ترمز فرسوده شود و نیز سطح اصطکاکی لنت پایان یابد، نیاز به تعویض لنت های ترمز است. این مشکل با گذشت زمان اتفاق می افتد. به هیچ وجه با لنت های فرسوده اقدام به رانندگی نکنید و در هر چه زودتر به تعمیر و تعویض آن بپردازید. فرسوده بودن لنت، منجرب می شود که متوقف خودرو زمان زیادی طول بکشد. زیرا دیگر قدرت ترمز کاهش یافته است.

هر چند وقت یکبار باید به فکر تعویض لنت ها باشیم؟

جنس و طراحی لنت ترمز مشخص کننده این زمان می باشد. ماندگاری لنت ها بین چهل تا صد و ده هزار کیلومتر است. پیشنهاد می کنیم، برای داشتم سیستم ترمز با کارایی بالا، بهتر است در هر ۵۰ هزار کیلومتر، به تعویض این قطعه بپردازید. سعی کنید که سطح لنت در هر ۱۵ هزار کیلومتر توسط مکانیک چک شود.

چگونه عمر لنت های ترمز عقب ماشین را افزایش دهیم؟

لنت های ترمز عقب زمانی به پایان می رسند که روغن سطح کاهش یابد. همان طور که می دانید، لنت های ترمز قطعات مصرفی هستند که اگر به درستی از آن ها استفاده شود، طول عمرشان افزایش می یابد. لنت ترمز عقب در مسافت های طولانی مستهلک می شود و در ترافیک بیشترین آسیب را قطعه می بیند. در ترافیک ها شما مدام در حال ترمزگیری هستید که این عامل منجرب کاهش طول عمر لنت ها می شود. همچنین اگر داخل خودرو، وزن زیادی داشته باشد، به چرخ ها فشار وارد می کند و بدین ترتیب بر لنت های ترمز تاثیر منفی می گذارد. هر چه فشار کمتر باشد، طول عمر لنت ها افزایش پیدا می کند.

در زمان خرید همیشه لنت های باکیفیت با جنس مرغوب را انتخاب و خریداری کنید تا سلامت ماشینان تضمین شود. بعد از این که لنت عقب خودرو را عوض کردید، ۵۰۰ کیلومتر زمان لازم است که خودرو شما جا بیفتد و کارایی خود را نشان دهد.

سخن آخر

در این مطلب ما سعی کردیم در مورد لنت ترمز به طور کامل صحبت کنیم و نیز به عوامل تاثیر گذار در افزایش طول عمر آن بپردازیم. توصیه می کنیم به مراقبت از این قطعه مهم اهمیت بدهید و به نکات بیان شده در این باره توجه کنید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد و به همه سوالات ذهنتان رسیده باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا