اخبار خودرو

ال ۹۰ ایرانی رسما رونمایی شد

در حالیکه صبح امروز مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به  نام”کادیلا ” یا همان ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد.

این خودرو که بناست توسط پارس خودرو تولید شود در واقع  محصول همان پروژه P90  است که چندین سال پیش در سایپا پیگیری می شد و هم اکنون به مرحله تولید رسیده است.

محصول جدید پارس خودرو در نمای بیرونی جلو و عقب خودرو نسبت به ال ۹۰ تغییراتی در چراغ ها و سپر داشته و در نمای داخلی نیز شاهد تغییر فرمان، اضافه شدن پنل تهویه اتوماتیک، صندلی های و جلو آمپر جدید هستیم . همچنین داشبورد  این خودرو نیز  مانند خودرو ساندرو شده است. البته به گفته مدیر عامل سایپا با استفاده از  موتور جدید ME16  که امروز خط تولید آن نیز افتتاح شد علاوه بر ال ۹۰ ایرانی با این موتور شاهد تولید ساندرو ایرانی هم خواهیم بود

موتور استفاده شده در این خودرو بر پایه موتور K4M ال‌نود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از ال‌نود است. این موتور ۱۱۵ اسب بخار با ۱۴۷ نیوتون متر تولید می کند.

خودروی رونمایی شده توسط گروه خودروسازی سایپا نسخه اولیه این محصول است و هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو منتشر نشده است.

رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز  در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات مرتبط، با اشاره به تولید محصولات جدید در صنعت خودروی کشور، گفت: امسال ۹۹ محصول جدید عرضه می‌شود که یکی از این محصولات ساندرو ایرانی خواهد بود که البته نام آن هنوز مشخص نشده است.

فاطمی‌امین اظهار داشت این محصول در مسیر سفارش قطعات استاندارد و تولید است و علاوه بر این که در ایران تولید خواهد شد توافقات اولیه برای تولید این محصول در روسیه نیز انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اواخر امسال ساندروی ایرانی به بازار ایران وارد می‌شود، اظهار داشت: بحث کیفیت، مصرف سوخت، ایمنی و تولید محصولات جدید از محورهای اصلی ما به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر موضوع بهره‌وری بیان داشت: باید به مسئله کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله قطعه‌سازی، حمل و نقل و غیره توجه کرد.

ساندرو ایرانی با نام کادیلا در روسیه تولید می‌شود

محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا، نیز در این مراسم عنوان کرد: خودروی ساندروی ایرانی که قرار است در روسیه نیز تولید شود با نام کادیلا در این کشور تولید خواهد شد.

وی گفت: با راه اندازی خط تولید موتور ME16 روزانه ۶۰۰ موتور به خط تولید سایپا اضافه خواهد شد که در سه محصول جدیدی که امروز از آنها رونمایی شد، این موتور استفاده می شود.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه امروز از خودروهای شاهین پلاس‌، شاهین دنده‌ای و پی نود یا همان ساندرو ایرانی رونمایی شد، اظهار داشت: بعد از ۶ سال محصول ساندرو ایرانی شد و این مهم به کمک مهندسان مرکز تحقیقات و پارس خودرو حاصل شد.

تیموری اظهار داشت: محصول ساندرو ایرانی با موتور مذکور تولید می شود که به لحاظ کیفیت از کیفیت ساندرو اروپایی بهتر است.

مدیرعامل سایپا اضافه کرد: ۹۲ درصد موتور ME16 داخلی سازی شده است که در ساندرو ایرانی به‌کار برده می شود.

وی اظهار داشت: ساندرو ایرانی حداکثر دی ماه وارد بازار خواهد شد که پیش بینی می شود قیمت آن ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار باشد.

تیموری بیان داشت: خطوط قطعه‌سازی ساندرو در زمان حضور فرانسوی ها فعال بود که بعد از رفتن فرانسوی‌ها از ایران این خطوط غیرفعال شد لذا با راه‌اندازی خط تولید این خودرو تمام زنجیره قطعه سازی دوباره فعال شده است، در زمینه موتور نیز، موتور قبلی k4 و یورو ۴ بود که قدرت گشتاور آن از موتور فعالی کمتر بود.

وی در مورد کیفیت موتور اظهار داشت: خط موتورسازی ME16 مدرن‌ترین خط موتور‌سازی ایران است که درصد رباتیک بودن خط بیش از ۶۰ درصد است و همه خطاها شناسایی می‌شود‌.

پیش از این مدیرعامل سایپا اعلام کرده بود که کار بر روی پروژه P90 اتوماتیک نیز توسط مهندسان گروه سایپا به صورت مپازی در جریان است و پس از معرفی نهایی نسخه دستی، نسخه اتوماتیک این محصول با گیربکس DAE (که در حال حاضر بر روی شاهین اتوماتیک نصب می‌شود) معرفی خواهد شد.

نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

  1. ال ۹۰ ماشین خیلی خوبیه البته برا قبل از سال ۲۰۰۰ که الان ۲۰۲۳ هستیم اونموقع علی رغم فنی خوب زشت بود من خودم هنوزم ال ۹۰ دارم ولی زشته و بی امکانات ولی فنی عالیه…. حالا عقب گرد به سال ۱۹۰۰ کردن ذوق میکنن ال ۹۰ ایرانی اتاقش فقط ال ۹۰ هست بقیه اش همین مونتاژهای دسته پایین ایرانی ها از بد کیفیت ترین ماشینهای چینی عربستان ترکیه امارات چی ساختن مافیای خودرو سازان ما چی ساختن دمشون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا