پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

مزایا و معایب انواع باتری خودرو ایرانی

باتری خودرو یا باطری ماشین به عنوان مولدی شناخته می‌شود که قابلیت شارژ شدن دارد و عملکرد آن تولید انرژی است. از اجزایی مثل قطب‌های مثبت و منفی، پلاک مشخصات، درپوش، الکترولیت و صفحات عایق تشکیل شده است.

انواع باطری خودرو ایرانی

همان‌طور که قبلا اشاره شده، باتری ماشین مولدی است که قادر است انرژی الکتریکی تولید کند. به صورت عمومی، باتری ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر ظرفیت دارد. در نظر داشته باشید که ظرفیت باتری به عوامل مختلفی مانند مساحت صفحه باتری، تعداد صفحات باتری، مقدار الکترولیت و میزان استهلاک باتری ببستگی دارد.

باتری‌ خودرو در انواع مختلفی تولید می‌شود. قابل توجه است که برترین و مقرون به صرفه‌ترین مدل باتری موجود در بازار، باتری اتمی و باتری‌ اسیدی است. هر یک از این دو نوع باتری، دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند که ممکن است ویژگی و نقطه‌ی برتری آن بشمار رود.

۱- باتری اتمی یا غیر سیلد – باتری خودرو

ساختار اصلی باتری اتمی یا به عبارتی باتری غیر سیلد از دو ماده اولیه آنتیموان و کلسیم ساخته می‌شود. باتری‌ اتمی به دو گروه هیبریدی و آلیاژی تقسیم می‌گردد. باتری‌ اتمی یک نگهدارنده لازم دارند و این گونه است که بدون وجود نگهدارنده کارایی لازم را ندارند.

در ساختار  باتری اتمی یا غیر سیلد، تعداد زیادی از صفحات شارژ می‌شود، در مرحله‌‌ی بعد، تمامی صفحات شارژ شده روی هم قرار می‌گیرد. به دلیل نحوه‌ی ساختار این نوع باتری، در شرایط آب و هوایی گرم عملکرد مناسب و قابل قبولی دارد و درصد خرابی آنها در  شرایط آب و هوای گرم بسیار کمتر است.

از ویژگی‌های باتری اتمی می‌توان به ساختار بدنه‌ی آن اشاره کرد. با توجه ساختار بدنه‌ی باتری غیر سیلد می‌توان به وضعیت آن پی برد. در واقع، در بدنه‌ی باتری سه چراغ به رنگ سفید، سبز و قهوه‌ای قرار دارد که هرکدام از آنها یک وضعیت مشخص را به نمایش می‌گذارد.

باطری خودرو

مزایای باتری اتمی

باتری اتمی یا باتری غیر سیلد دارای مزایایی است که باعث شده یکی از پرطرفدارترین انواع باتری ماشین باشد.

  • باتری اتمی بی نیاز از سرویس است: برترین و مهم‌ترین مزیت باتری، بی نیازی آن به تعمیر و سرویس است. این نوع باتری به «باتری بدون نیاز به تعمیر و سرویس» معروف است.
  • عمر باتری اتمی مفید و طولانی است: دومین مزیت باتری اتمی، عمر مفید باتری و طولانی‌ آن بشمار می‌رود. در واقع، عمر باتری اتمی نسبت به باتری‌ اسیدی بسیار بیشتر است. علت عمر مفید و طولانی بانری اتمی این است که باتری اتمی غیرقابل تخلیه است و در نتیجه آب از آن خارج نمی‌گردد.
  • باتری اتمی قابلیت نگهداری از شارژ بالایی دارد: از برتری‌های باتری اتمی نسبت به باتری اسیدی این است که برای مدت زمان طولانی شارژ را نگه‌ می‌دارد.
  • تعمیر باتری اتمی آسان است: این مشخصه باعث شده که باتری یک باتری اقتصادی باشد.  ممنوعیتی برای باز کردن باتری اتمی وجود ندارد و ما به راحتی می‌توانید در صورت لزوم باتری را به خدمات باتری سازی بسپرید.

معایب باتری اتمی یا باتری غیر سیلد

هیچ‌ محصولی وجود ندارد که به طور صد درصد کامل باشد و فاقد عیب و ایرادی باشد. باتری اتمی نیز در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد.

  • باتری اتمی قیمت بالایی دارد: باتری‌ اتمی در مقایسه با باتری‌ اسیدی قیمت بیشتری دارد.
  • باتری اتمی سازگاری پایینی با هوای سرد دارد: با توجه به ساختار باتری، باتری‌های اتمی در هوای سرد به خوبی شارژ نمی‌شود. از این رو، بهتر است که در طول فصل زمستان، باتری ماشین را بپوشانید.

۲- باتری اسیدی یا سیلد – باتری خودرو

در ساختار  ای نوع از باتری، بر خلاف باتری اتمی، به جای استفاده از آنتیموان، از سرب و کلسیم استفاده می‌شود. باتری اسیدی یا باتری سیلد دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های بسیار مناسبی است. صاحب خودرو به راحتی می‌تواند باتری اسیدی را شارژ کند و چگالی و میزان الکترولیت آن را بررسی کند.

مزایای باتری اسیدی یا باتری سیلد:

باتری‌ اسیدی یا باتری سیلد دارای مزایای متعددی است.

  • باتری اسیدی کم هزینه است: به دلالیل اقتصادی و پایین بودن قیمت سرویس و تعمیر این نوع باتری، باتری اسیدی یا باتری سیلد به یک باتری محبوب و اقتصادی تبدیل شده است.
  • باتری اسیدی سریع شارژ می‌شود: برترین و مهم‌ترین ویژگی باتری اسیدی این است زمان بسیار کمی برای شارژ صرف می‌کند. این ویژگی باعث شده که انتخاب خیلی از افراد  خرید باتری اسیدی باشد.
  • باتری اسیدی مقاومت بالایی دارد: میزان خرابی باتری اسیدی یا باتری سیلد بسیار پایین است و مراجعه به تعمیرگاه و نیاز به تعمیر آن محدود است. باتری اسیدی دارای مقاومت بالایی است.

معایب باتری اسیدی یا باتری سیلد

هیچ‌ محصولی وجود ندارد که به طور صد درصد کامل باشد و فاقد عیب و ایرادی باشد. باتری اسیدی نیز در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد.

  • باتری اسیدی نیاز به مراقبت منظم دارد: بخش‌های داخلی باتری اسیدی قابل تجزیه است منجر به تبخیر آب داخل باتری می‌شود. از این رو، سطح الکترولیت باتری باید به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد.
  • باتری اسیدی نیاز به تخیله  دارد: کارشناسان توصیه می‌کنند که باتری اسیدی به طور کامل تخلیه گردد. دلیل آن این است که در بلند مدت، ممکن است عمر مفید باتری کم شود و پس از مدتی کارایی لازم را نداشته باشد.
  • باتری اسیدی شارژدهی کوتاه مدت دارد: شارژ باتری اسیدی، در مقایسه با باتری اتمی بسیار کمتر است. به عبارتی، شارژ باتری اسیدی سریع‌تر از دیگر انواع باتری ماشین به اتمام می‌رسد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا