پیشنهاد سردبیرآموزش

علت وزیدن باد سرد بخاری خودرو چیست؟

یکی از اتفاقات ناگوار به هنگام رانندگی در زمستان و هوای سرد کار نکردن درست بخاری خودرو است که در این هنگام به جای تولید باد گرم، باد سرد را به داخل کابین می فرستد. برای کار کردن صحیح بخاری خودرو باید چندین قطعه عملکرد صحیحی داشته باشند.

در صورت خرابی و ایراد داشتن هر یک از این قطعات بخاری خودرو هم به جای تولید هوای گرم، باد سرد تولید می کند. عللی که ممکن است سبب این وضعیت شود که در این مقاله بدان پرداخته شده است.

دلیل باد سرد بخاری خودرو

از جمله دلایل باد سرد بخاری خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافی نبودن مایع خنک کننده

محفظه احتراق میزان زیادی حرارت را تولید می کند که باید این حرارت توسط سیستم خنک کننده کاسته و کنترل شود. رادیاتور خودرو با کار کردن و به چرخش درآوردن مایع خنک کننده که شامل آب و ضد یخ است سبب کاستن این گرما می شود. از آن جایی که رادیاتور بخاری در سطح بالاتری از سیستم گردش مایع خنک کننده قرار گرفته، کم بودن مایع سبب می شود که نیمی از رادیاتور را در برگیرد و در نتیجه گرمای تولیدی به نصف کاهش یابد و یا رادیاتور باد سرد را به داخل کابین انتقال دهد.

باد سرد بخاری خودرو

معیوب بودن هسته مرکزی بخاری

گاهی اوقات معیوب بودن هسته مرکزی و وجود مشکل در آن سبب خروج باد سرد از بخاری می شود. مشکلاتی همانند عبور نکردن صحیح مایع خنک کننده از میان رادیاتور و هم چنین نرسیدن باد ایجاد شده از موتور دمنده به رادیاتور و نیز بروز گرفتگی در لوله های مربوطه نیز می تواند سبب خروج باد سرد از بخاری شود. اگر مشکل مربوط به هسته بخاری باشد، علائم زیر بروز پیدا می کند.

خرابی شاسی های کنترل کننده بخاری و یا گیر کردن آن ها

برخی از مواقع پس از چند سال استفاده از شاسی های کنترل بخاری، ممکن است این دکمه ها کثیف شوند که در این حالت ممکن است گیر کرده و یا کلا از کار بیفتند. اگر مشکلی در هسته بخاری وجود نداشته باشد شاید لازم باشد که برخی از شاسی ها و همچنین شیر کنترل بخاری را تعویض کنید. شیر کنترل بخاری که در جلوی بخاری قرار دارد همانند یک سوئیچ عمل کرده و جریان باد گرم را خاموش و روشن و نیز تنظیم می کند. اگر این قطعه خراب شده باشد، بخاری در دمیدن هوای گرم گیر می کند.

وجود ایراد در ترموستات

وظیفه ترموستات آن است که مسیر جریان آب موتور را تغییر دهد. یعنی زمانی که دمای موتور هنوز بالا نرفته و نیازی به خنک شدن موتور وجود ندارد مایع خنک کننده باید درون موتور و اطراف آن گردش داشته باشد و وارد رادیاتو نشود. اما زمانی که دمای موتور بیش از حد بالا میرود و نیاز به خنک کاری حس می شود، ترموستات باز شده و جریان آب به درون رادیاتور راه پیدا می کند. برخی مواقع ممکن است ترموستات خراب شده و باز بماند که در این صورت به دلیل گردش آب خنک، بخاری گرمای لازم را تولید نمی کند و در نتیجه باد سرد به درون کابین وزیده می شود.

باد سرد بخاری خودرو

نشتی آب

اگر نشتی آب را بر روی سطوحی مشاهده کردید بالافاصله رادیاتور، واتر پمپ و شلنگ ها را برای اطمینان از سالم بودن آن ها کنترل کنید.  اگر نشت آب در هر یک از این سه وضعیت اتفاق بیفتد، بخاری خودرو عملکرد صحیحی نخواهد داشت و باد سرد از خود تولید می کند.

جرم گرفتگی و خوردگی پروانه های واتر پمپ

علت دیگر وزیدن باد سرد از بخاری خودرو مربوط به وجود جرم و خوردگی در پراونه های واتر پمپ است که در این حالت گردش آب درون بخاری بسیار کند شده و یا حتی متوقف می شود. در این حالت در دور آرام موتور بخاری خودرو ولرم یا سرد می شود که باد سردی از خود تولید می کند و تنها در صورت گاز دادن خودرو و بیشتر شدن دور موتور باد گرم به درون کابین وزیده می شود.

ایراد در دریچه های بخاری

اگر دریچه های بخاری ایراد پیدا کند و هوای سرد به خروجی مسیر باد گرم راه پیدا کند سبب ولرم شدن و یا سرد شدن هوای بخاری می شود. در خودروهایی که دریچه آن ها مکانیکی عمل می کند معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا ایراد پیدا می کند و سبب این می شود که دریچه هوای سرد کاملا بسته نشود. و از این رو به هنگام کار کردن بخاری، باد سرد به درون کابین هدایت می شود.

کلام آخر

در بالا توضیحاتی در خصوص باد سرد بخاری خودرو دادیم. شما چه موارد دیگری را به این فهرست اضافه می کنید؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا