پیشنهاد سردبیر

بدهی پارک حاشیه ای چیست و چه وقت باید پرداخت شود؟

بدهی پارک حاشیه‌ای خودرو موضوعی تقریبا جدید است که در این جا می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. اما پیش از آن توضیحاتی در مورد خود پارک حاشیه‌ای بیان خواهیم کرد. پارک حاشیه‌ای خودروها یکی از مشکلاتی است که می‌تواند باعث ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور گردد. این مشکل به خصوص زمانی که پارک دوبل انجام می‌گیرد بسیار شدیدتر است. شهرداری تهران برای حل این مشکل راهکارهای زیادی در سالیان اخیر اجرا کرده است که متاسفانه نتوانسته‌اند به خوبی جوابگو باشند. آخرین روشی که برای سامان دادن به پارک حاشیه‌ای اجرا شده است، طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند است. طبق این طرح در بخش‌های مختلف خیابان‌های شهر تهران، جاهایی را به عنوان مکان مناسب برای پارک حاشیه‌ای در نظر گرفته‌اند. بنابراین، پارک کردن خودرو در این مکان‌ها از نظر قانونی ایرادی ندارد. این بخش‌ها هم چنین به طور کامل خط کشی شده‌اند تا از فضای پارک موجود به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

مکان‌های در نظر گرفته شده برای پارک حاشیه‌ای هوشمند توسط دوربین‌های مدار بسته کنترل می‌شوند. یعنی هر خودرویی که در این بخش‌ها پارک می‌شود، شماره پلاک آن ثبت شده و هزینه پارک برای آن محاسبه خواهد شد. در نتیجه خودروها بی‌دلیل اقدام به پارک در این قسمت‌ها نخواهند کرد و در صورت پارک کردن هم سعی می‌کنند هر چه زودتر کار خود را انجام داده و از منطقه پارک خارج شوند. هم چنین، طرح هوشمند پارک حاشیه‌ای از انجام پارک دوبل بعضی از خودروها که ترافیک سنگینی را ایجاد می‌کند، جلوگیری به عمل می‌آورد. چرا که در صورت انجام پارک دوبل، خودرو خاطی توسط دوربین‌های هوشمند جریمه خواهد شد. این مورد هم کمک دیگری به کنترل ترافیک خودروها خواهد کرد. اما هزینه‌ای که برای خودروها در هنگام پارک در نظر گرفته می‌شود، روی هم جمع شده و به عنوان بدهی پارک حاشیه‌ای در حساب آن‌ها ذخیره خواهد شد.

پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای

قبل از این که نحوه پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای خودروها را بیان کنیم، ابتدا به هزینه در نظر گرفته شده برای این پارک خواهیم پرداخت. این هزینه برای ساعت اول در مکان‌هایی که جهت این پارک در نظر گرفته شده، در صورتی که در محدوده طرح ترافیک نباشد، ۵۰۰ تومان است. اما اگر این مکان در محدوده طرح ترافیک باشد، هزینه پارک در آن ۷۰۰ تومان به ازای ساعت اول خواهد بود. این هزینه ثابت نیست و با افزایش مدت زمان پارک، هزینه آن هم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. البته این هزینه برای خودروهای سواری است و برای موتور سیکلت،‌ مینی‌ بوس و کامیون متفاوت خواهد بود که در قسمت پایین به طور کامل آن‌ها را نمایش داده‌ایم. باید دقت داشت که این هزینه در ۳۰ دقیقه اول برای پارک رایگان بوده و خودروهایی که در کم‌تر از نیم ساعت محل را ترک می‌کنند، نیاز به پرداخت هزینه‌ای نخواهند داشت.

بدهی پارک حاشیه ای

نحوه پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای

حال که با پارک حاشیه‌ای هوشمند و نحوه محاسبه هزینه آن آشنا شده‌اید، می‌خواهیم به بیان روش‌های پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای بپردازیم. برای این کار راه‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از بهترین این روش‌ها، استفاده از سامانه «تهران من» می‌باشد. سامانه تهران من سامانه‌ای است که جهت پرداخت هزینه‌ها و جرایم مربوط به طرح‌های مختلف چون طرح ترافیک، آلودگی هوا، بدهی پارک حاشیه‌ای و طرح‌های این چنینی دیگر توسط شهرداری تهران ایجاد شده است. این اپلیکیشن خدمات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها هم همین پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای است. برای این کار کافی است حساب کاربری خود را در سامانه تهران من شارژ کنید. هزینه پارک خودرو شما در منطقه پارک حاشیه‌ای هوشمند به طور خودکار محاسبه شده و هر نیم ساعت با استفاده از اعتبار شما در این سامانه، تسویه خواهد شد. البته این مورد تنها راه پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای نیست و می‌توان از طریق سایت‌ها و نرم‌افزارهای دیگر هم آن را پرداخت نمود.

استعلام بدهی پارک حاشیه‌ای

در صورتی که بدهی پارک حاشیه‌ای پرداخت نشود، بر روی هم انباشته شده و جزو خلافی خودرو قرار خواهد گرفت. برای جلوگیری از این کار بهتر است هر چه زودتر نسبت به پرداخت هزینه این پارک اقدام نمود. اما اگر برخی افراد از این بدهی خود آگاهی نداشته باشند، می‌توانند نسبت به گرفتن استعلام بدهی پارک حاشیه‌ای اقدام کنند. برای این کار هم می‌توان از سامانه تهران من استفاده نمود. با وارد شدن به این برنامه و از قسمت «عوارض و جرائم» می‌توان میزان این بدهی را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کرد. البته برای این کار هم نرم‌افزارها و برنامه‌های دیگری وجود دارند که می توان از آن‌ها استفاده نمود. اما سامانه تهران من هم از اعتبار مناسبی برخوردار بوده و هم کار با آن بسیار آسان است.

پیشنهاد مطالعه: استعلام ریز خلافی خودرو با کد ملی

سوالات متداول در مورد بدهی پارک حاشیه ای

  • بدهی پارک حاشیه‌ای هوشمند چیست؟

شهرداری تهران برای کنترل پارک حاشیه‌ای، مکان‌هایی را جهت پارک به صورت قانونی در نظر گرفته است. هزینه پارک در این مکان‌ها به وسیله دوربین‌های هوشمند محاسبه شده و در حساب کاربر به عنوان بدهی پارک حاشیه‌ای ذخیره می‌شود.

  • استعلام و پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای به چه صورت انجام می‌گیرد؟

برای گرفتن استعلام و پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و بهترین این روش‌ها استفاده از سامانه «تهران من» است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا