پیشنهاد سردبیرآموزش

شرایط بیمه شخص ثالث قسطی و نحوه پرداخت

بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه در کشور ما می‌باشد که طبق قوانین اجباری گردیده است. از آن جایی که این بیمه در پرداخت خسارت‌های جانی و مالی به اشخاص ثالث طی حوادث رانندگی و هم چنین خسارت‌های واصله جانی به راننده مقصر کمک کننده است، خریداری آن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هم در صورت عدم خریداری این بیمه، جریمه‌ای برای رانندگان در نظر گرفته خواهد شد. با توجه به این که در سال‌های اخیر قیمت بیمه هم تا حد زیادی افزایش یافته است، بیمه شخص ثالث قسطی می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای دارندگان وسایل نقلیه باشد. این گونه در صورتی هم که مالکان خودرو نتوانند هزینه بیمه را به صورت یک جا بپردازند، می‌توانند بیمه را خریداری کرده و در قسط‌هایی که مشخص می‌شود آن را بازپرداخت کنند. به این ترتیب، هم بیمه شخص ثالث خود را در این مدت خواهند داشت و هم از خطر جریمه شدن به دلیل دیرکرد بیمه شخص ثالث رهایی خواهند یافت. در ادامه به طور کامل به شرایط بیمه شخص ثالث قسطی می‌پردازیم.

شرایط بیمه شخص ثالث قسطی از نظر خدمات و مبلغ پرداختی به چه صورت است؟

برخی افراد تا نام بیمه شخص ثالث قسطی را می‌شنوند، گمان می‌کنند که این نوع بیمه باید با بیمه‌ای که به صورت نقدی خریداری می‌شود، تفاوت داشته باشد. اما در واقع این گونه نیست و تمام خدمات قابل ارائه توسط شرکت بیمه چه در خرید بیمه شخص ثالث به صورت نقد و چه قسطی یکسان خواهد بود. همان طور که می‌دانید، این نوع بیمه تمام خسارت‌های جانی و مالی افراد حاضر در تصادفات رانندگی را برعهده خواهد گرفت. هم چنین، در صورت آسیب جانی به راننده مقصر هم این بیمه خسارت آن را تقبل خواهد کرد. در صورتی که شما نسبت به دریافت بیمه شخص ثالث قسطی هم اقدام کنید، تمام این خدمات به شما تعلق می‌گیرد. بنابراین، بیمه شخص ثالث قسطی با نقدی آن هیچ گونه تفاوتی از نظر خدمات ارائه‌ای ندارند.

مورد بعدی که در مورد بیمه شخص ثالث قسطی باید به آن توجه نمود، هزینه خرید این بیمه می‌باشد. هزینه بیمه شخص ثالث از طرف بیمعه مرکزی و با توجه به دیه هر سال تعیین می‌شود. البته این هزینه به عنوان هزینه پایه بوده و هر فرد می‌تواند پوشش مالی این بیمه را تا سقف مجاز افزایش دهد. در نتیجه، باید حق بیمه بیش‌تری هم پرداخت نماید. اما چیزی که در این مورد اهمیت دارد، هزینه بیمه شخص ثالث قسطی و تفاوت این هزینه با خرید بیمه به صورت نقدی است. از آن جایی که تورم در کشور ما بالا است، هزینه‌ای که شما امسال می‌پردازید با هزینه سال آینده از نظر ارزشی کاملا متفاوت خواهد بود. بنابراین، شرکت‌های بیمه‌ای در هنگام صدور بیمه شخص ثالث قسطی مبلغ بیش‌تری را دریافت می‌کنند تا این کاهش ارزش را جبران کند. البته در برخی موارد هم شرکت‌های بیمه‌ای برای جذب مشتری بیش‌تر نسبت به صدور بیمه قسطی و بدون سود اقدام می‌نمایند که این مورد به شرکت بیمه ربط دارد.

بیمه شخص ثالث قسطی

بیمه شخص ثالث قسطی برای رانندگان به صرفه تر خواهد بود یا بیمه کوتاه مدت؟

از آن جایی که در بسیاری از موارد دارندگان وسایل نقلیه به دلیل مشکلات مالی اقدام به خرید بیمه شخص ثالث قسطی می‌کنند، اکنون می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم. چرا که خرید بیمه به صورت کوتاه مدت هم نیاز به پرداخت هزینه کم‌تری خواهد داشت. اما می‌خواهیم ببینیم خرید بیمه به صورت کوتاه مدت برای مالکان وسایل نقلیه به صرفه‌تر خواهد بود یا بیمه شخص ثالث قسطی مفیدتر است. از آن جایی که عرف معمول برای خرید بیمه‌های شخص ثالث مدت زمان یک ساله است و در بازه‌های کوتاه مدت باید شرکت‌های بیمه‌ای ریسک بیش‌تری را متحمل شوند، مبلغ دریافتی برای آن هم بیش‌تر خواهد بود. برخی شرکت‌های بیمه‌ای اقدام به صدور این نوع بیمه‌ها برای مدت‌های ۲، ۳، ۴، ۶‌ و ۹ ماهه کرده و هزینه بیش‌تری دریافت می‌کنند. اگر چه هزینه بیمه شخص ثالث قسطی هم نسبت به نقدی آن بالاتر خواهد بود، اما به طور کلی هزینه خرید این نوع بیمه به صورت قسطی به صرفه‌تر از بیمه کوتاه مدت است.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث قسطی به چه صورت است؟

موضوع مهم دیگر که بسیاری از متقاضیان دریافت این نوع بیمه‌ها در مورد آن ابهام دارند، شرایط دریافت بیمه شخص ثالث قسطی است. این شرایط با توجه به شرکت‌های بیمه‌گر دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشد. همان گونه که اشاره کردیم، برخی از شرکت‌ها برای صدور بیمه به صورت قسطی هم هیچ سودی دریافت نمی‌کنند. حال که برخی شرکت‌های دیگر سود دریافت کرده و این سود می‌تواند متغییر باشد. از طرف دیگر، برخی شرکت‌ها همه هزینه بیمه را قسط بندی کرده و باید در طول فواصل مشخص شده نسبت به پرداخت این اقساط اقدام کنید. اما برخی دیگر نیمی از هزینه یا مقدار خاصی از هزینه را در ابتدا به صورت نقد دریافت کرده و مابقی را قسط بندی می‌کنند. این موارد تنها به شرکت بیمه‌گر ربط داشته و بسته به شرکت بیمه‌ای می‌تواند تفاوت داشته باشد. بنابراین، شما باید قبل از خرید بیمه شخص ثالث قسطی به شرایط شرکت مورد نظر توجه داشته باشید.

کیفیت ارائه خدمات بیمه شخص ثالث قسطی

در برخی موارد افراد گمان می‌کنند به این دلیل که در خرید بیمه شخص ثالث قسطی پول به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود، کیفیت خدمات هم متفاوت خواهد بود. به عبارتی، کیفیت خدمات پایین‌تر از زمانی باشد که بیمه به صورت نقدی خریداری می‌شود. حال این که این تصور کاملا اشتباه است. یعنی کیفیت خدمات در خرید بیمه شخص ثالث به صورت قسطی و نقدی نباید هیچ گونه تفاوتی داشته باشد. چرا که شما در هر مورد یک بیمه نامه شخص ثالث در دست دارید و بیمه متعهد به پرداخت خسارت‌های شما به صورت یکسان خواهد بود. اگر چه ممکن است این گونه موارد در برخی شرکت‌های خاص آن هم به ندرت دیده شود، اما به طور کلی این جور نیست و در صورت کیفیت پایین خدمات می‌توانید اعتراض خود را بیان کنید.

بیمه شخص ثالث قسطی

سوالات متداول در مورد بیمه شخص ثالث قسطی

  • بیمه شخص ثالث قسطی به چه صورت است؟

در این نوع بیمه نسبت به خریداری بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه‌ای اقدام می‌شود و هزینه آن به صورت اقساطی پرداخت خواهد شد.

  • آیا شرایط بیمه شخص ثالث قسطی با خرید نقدی آن متفاوت است؟

این بیمه‌ها از نظر خدمات هیچ گونه تفاوتی با هم نخواهند داشت. اما به طور معمول، هزینه لازم برای خرید بیمه شخص ثالث به صورت قسطی بیش‌تر از هزینه لازم برای خرید بیمه نقدی می‌باشد.

  • کدام یک از بیمه‌های شخص ثالث قسطی یا بیمه کوتاه مدت به صرفه‌تر هستند؟

معمولا برای هر دو مورد باید هزینه بیش‌تری از خرید بیمه نقدی سالانه پرداخت کرد. اما هزینه بیمه کوتاه مدت از هزینه بیمه قسطی هم بیش‌تر است.

  • آیا کیفیت ارائه خدمات در بیمه شخص ثالث قسطی با بیمه نقدی تفاوت دارد؟

خیر، شرکت بیمه‌ای نباید هیچ گونه تفاوتی در خدمات خود برای بیمه‌های قسطی و نقدی در نظر بگیرد. در صورت مشاهده این موضوع می‌توان نسبت به شکایت از شرکت بیمه اقدام نمود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا