پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

همه چیز درباره تخصیص خودروهای وارداتی + اولویت بندی + انتخاب بخشنامه

اولین مرحله از ثبت‌ نام خودروهای وارداتی از روز شنبه ۶ اسفندماه  آغاز شده است. وزارت صمت اعلام داشته است که تعداد خودروهای عرضه شده بر اساس تعداد ثبت‌ نام‌ متقاضیان است.

متقاضیان برای ثبت درخواست به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  وارداتی مراجعه نمایند و با مسدود کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، طبق لیست وزارتخانه اولویت بندی می‌شوند و بر اساس خودروهای عرضه شده، مابقی مبلغ وجه خودرو را واریز می‌کنند.

ثبت نام و شرایط فروش خودروهای وارداتی

زمان و تاریخ افتتاح حساب وکالتی، از طریق وب‌سایت به متقاضیان اطلاع‌رسانی شده است. متقاضیان به صورت حضوری یا آنلاین، با مراجعه به یکی از شعب بانک تجارت یا بانک ملت نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که برای ثبت نام خودروهای وارداتی، متقاضی باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود نزد که در یکی از شعب بانک‌های ملت یا تجارت افتتاح کرده مسدود نماید. سپس اطلاعات متقاضیانی که حساب وکالتی افتتاح کرده‌اند در اختیار سامانه قرار می‌گیرد. در نتیجه، صرفا افرادی که حساب وکالتی افتتاح نموده‌اند امکان این را دارند که به سامانه وارد شوند.

توجه داشته باشید که در صورتی که متقاضی از قبل ثبت نام کرده باشد، حساب کاربری و رمز عبور را در بخش ورود درج می‌کند و وارد سامانه می‌شود. مساله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این انست که شماره‌ی همراه باید به نام متقاضی باشد. (کد ملی و شماره‌ی همراه متعلق به یک نفر باشد.)

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

آیا افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در سامانه تخصیص خودرو وارداتی تضمینی بر خرید است؟

متقاضیان محترم توجه داشته باشند که با افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام اولیه در سامانه‌ی یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

۳ مورد از نکات مهم در اولویت بندی

  1. لیست افراد توسط وزارتخانه پالایش و بررسی می‌گردد و با توجه به شرایط موجود اولویت‌ بندی می‌گردد.
  2. پس از بررسی، لیست اولویت‌ بندی افراد اعلام می‌شود. در واقع، به متقاضیانی که ثبت نام کرده‌اند اعلام می‌شود که در اولویت ثبت نام قرار گرفته‌اند.
  3. متقاضی پس از اولویت‌ بندی وارد سامانه می‌شود و از طریق داشبورد خود، عملیات انتخاب بخشنامه را انجام می‌دهد.

انتخاب بخشنامه به چه معنی است؟

متقاضی با ورود به داشبورد با پیغامی مواجه می‌شود که به او اعلام می‌کند اولویت دارد و از آن طریق وارد لیست بخشنامه‌ها می‌شود و بخشنامه/ خودرو مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. قابل توجه است که منظور از انتخاب بخشنامه، انتخاب خودرو است.

سپس، متقاضی خلاصه‌ای از اطلاعات خودرو انتخابی و شرایط بخشنامه‌، به همراه مشخصات فردی خود مشاهده می‌کند. در این مرحله متقاضی می‌تواند اطلاعات را ویرایش کند اما مشخصات فردی را نمی‌تواند به صورت کامل تغییر داد. در ادامه، با مطالعه‌ی توافقنامه و تیک زدن، متقاضی آن را امضا می‌کند و با زدن دکمه‌ی تایید، کد پیگیری دریافت می‌کند.

توجه داشته باشید در صورتی که متقاضی از ثبت نام منصرف شود، چنانچه بخواهد از حساب وکالتی انصراف دهد، به درگاه بانک متصل می‌شود و حساب وکالتی خود را حذف می‌کند. همچنین، در صورتی که متقاضی ظرف ۳ روز از اعلام اولویت‌ بندی اقدام به انتخاب بخشنامه نکند، انصراف وی در سامانه ثبت می‌شود.

با تعیین “شماره‌ی تقدم”، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودرو وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه، متناسب با شماره‌ی تقدم اقدام نمایند. متقاضیان دارای “نوبت خرید خودرو”، امکان ثبت نام و خرید سایر خودروهای داخلی و وارداتی را ندارند.

 

خودرو خارجی وارداتی

آیا انصراف از معامله مشمول جریمه می‌شود؟

انصراف از معامله از سوی خریدار تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده‌ی خودرو در سامانه، بدون جریمه امکان‌پذیر است. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول ۵% جریمه‌ می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه، برای ثبت نام خودروهای وارداتی تمامی جوانب مساله بررسی شود.

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا