نقد و بررسی خودرو

تست خودرو مزدا CX-30

تست خودرو مزدا CX-30 – مزدا چهارمین کراس اوور خودر را برای سال ۲۰۲۰ معرفی کرد و این بدین معنا است که بزودی این خودرو را در سبد فروش مزدا قرار میگیرد.

Mazda CX-30 جدید پلتفرمی بین خودرو های CX-3 و CX-5 دارد، البته این خودرو جدید جایگزین مناسبی برای خودرو CX-3 مقرون به صرفه سابق نمی شود. ایده این کمپانی این است که CX-3 را مدتی در سبد قروش خود نگه دارید تا به مصرف کنندگان با بودجه کم یک گزینه ارزان قیمت پیشنهاد دهد. اما با توجه به عدم موفقیت این مدل در آمریکای شمالی (سال گذشته فقط ۱۹،۰۰۰ دستگاه در ایالات متحده در مقابل ۱۲ هزار و ۵۰۰ در کانادا فروخته شده است) امکان دارد که در مدل های جدید امسال این خودرو جایی نداشته باشد.

در حال حاضر که به تازگی خودرو جدید CX-30 معرفی شده است خودرو CX-3 کمک به فروش بیشتر مکپانی مزدا میکند، که نشان دهنده سطوح بسیار چشمگیر پالایش، لوکس بودن و کیفیت ساخت حاصل از محصولات اخیر مزدا است.

ماجراجویی با مزدا؟

در ادامه تست خودرو مزدا CX-30 ، CX-3 از پلتفرم Mazda2 نشات گرفته شده است، اما CX-30 جدید پلتفرم و پیشرانه های خود را از Mazda3 گرفته است. حتی داشبورد های این خودرو ها تقریباً یکسان است. این SUV کوچک یک رقیب جدی برای سوبارو کراس استرک به حساب می آید، به جز اینکه از یک ظاهر طراحی منحصر به فرد برخوردار است.

فروش جدید Mazda3 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این حتی در شرایطی که گزینه AWD را رونمایی کرده است، به دلیل کاهش علاقه به اتومبیل های سنتی اتفاق افتاده است. با افزودن CX-30 در سبد فروش خود، مزدا امیدوار است که فروش خود را افزایش دهد و احتمالا تا چند ماه آینده محبوبیت و فروش مزدا به روال گذشته بر میگردد.

به عنوان یک محصول مورد انتظار برای ماجراجویی، CX-30 با همان سه سطح تریم Mazda3: GX ، GS و GT تولید میشود. البته هنوز یک تریم دیگر نیز در دستور ساخت است که احتمالا به زودی اطلاعات آن منتشر میشود.

نگاه کلی

در نگاه اول به این خودرو یک جلو پنجره جسورانه را میبینیم درست نقطه مقابل یک لکسوس NX، ظاهر Mazda CX-30 2020 را مشخص می کند. خطوط طراحی بدنه متناقض با خطوط روی قوس های چرخ و صفحه های پایینی است که به آن موضع عضلانی می بخشد.

برای راحتی بیشتر ، ارتفاع این خودرو کمتر از CX-3 است و حجم صندوق عقب ۵۰ میلی متر بیشتر است. با این مشخصات CX-30 یک رقیب متوسط ​​در میان خودرو های روز را کنار می گذارد. البته این حجم صندوق ممکن است جادارترین بخش نباشد ، اما حداقل این مشکل که در هیوندای کونا و نیسان قشقایی با آن روبرو هستیم را ندارد.

تست خودرو مزدا CX-30

وقتی پشت فرمان می نشینید ، این وسیله نقلیه دقیقاً مانند مزدا۳ احساس لوکس بودن میدهد. این یک خودرو GT کاملا مجهز است، اما حتی تریم های پایین از نظر تناسب و تجهیزات نیز از سطح متوسط ​​خودرو های امروزی بالاتر هستند. صندلی ها به زیبایی طراحی شده اند ، وضعیت رانندگی عالی است و هر نقطه لمسی به یاد ماندنی است. طراحان برای ایجاد یک تجربه دلپذیر که اعتماد به نفس را ایجاد می کند ، به تاکتیک دکمه ها و کنترل های مختلف توجه ویژه ای کرده اند.

تست خودرو مزدا CX-30

عدم وجود صداهایی اذیت کننده مثل فشردن و ترک خوردگی در این خودرو  نتیجه انتخاب مواد برتر و مونتاژ دقیق است، لازم به ذکر نیست که هیچ آفتاب گیر پانوراما برای حداکثر استحکام ساختاری وجود ندارد.

داخل کابین

Mazda CX-30 مجهز به سیستم صوتی Bose است. لوازم داخلی خودرو تریم چرمی میباشد و همچنین سیستم گرمایش صندلی و تهویه مطبوع حس خوبی را برای سرنشینان ایجاد میکند.این امکانات را به طور مثال با رقبای بسیار گران قیمت تری مانند مرسدس بنز GLA مقایسه کنید. در تریم های GT ، از صفحه نمایش، فرمان با سیسام گرمایشی، صندلی قابل تنظیم با حافظه و ناوبری نیز بهره می گیرید تا در کنار Apple CarPlay و Android Auto شما را همراهی کند.

چرا مزدا همیشه یک کنترلر دوار در کنسول میانی قرار میدهد؟ از آنجا که طراحان یک صفحه لمسی با انواع برنامه ها در داخل کابین قرار میدهند گشت و گذار در منوها باعث انحراف راننده در جاده می شود. آنها معتقدند راه اندازی فعلی، یک رابط کاربری ساده با منوهای کاربر پسند ارائه می دهد ، بهترین راه برای انجام این کار است.

زیر کاپوت چه خبر است؟

تست خودرو مزدا CX-30 – مدل GX پایه از موتور ۲.۰ لیتری استفاده می کند که دارای قدرت ۱۵۵ اسب بخار است و با گیربکس شش سرعته اتوماتیک کار میکند. البته سیستم تمام چرخ متحرک اختیاری است ولی در بهبود کارآیی موثر است. اگر یک GS یا GT را امتحان کنید ، عاشق پیشرانه توربو ۲.۵ لیتری که ۱۸۷ اسب بخار قدرت تولید می کند میشوید.

تست خودرو مزدا CX-30

ناگفته نماند که پیشرانه بزرگتر همراه با AWD به سوخت کمی در پمپ احتیاج دارد. متوسط مصرف در ۸.۵-۹.۰ L / 100 کیلومتر طبقه بندی شده است. باید بدانید که GT از فناوری غیرفعال سازی سیلندر برای صرفه جویی اندک در زیر بار سبک بهره می برد.

تقابل با رقبای آلمانی

هنگام رانندگی Mazda CX-30، ممکن است کاملا تعجب کنید که پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوشارژ با چه راندمان بالایی کار میکند.البته تریم GT فاقد قدرت نیست، اما یک مدل Signature در آینده مجهز به پیشرانه ایی قوی شروع به رقابت با خودرو های آلمانی مانند SUV های لوکس  Audi Q3 ، BMW X1 / X2 و GLA میپردازد. حتی با وجود قیمتی در حدود ۳۸،۰۰۰ دلار ، CX-30  قیمتی ۱۰ هزار ارزان تر چالش بزرگی برای این خودرو های آلمانی میباشد. مطمئنا ، لوگوی مزدا اعتباری همانند آئودی یا مرسدس بنز را به همراه ندارد ، اما به هر حال چیزی را از دست نخواهد داد.

تست خودرو مزدا CX-30

CX-30 لذت رانندگی خوبی دارد. شاسی سخت و سیستم تعلیق کاملاً کالیبره شده ، امکان کنترل کامل خودرو در جاده را فراهم می کند. همچنین فرمان بسیار نرم این خودرو باعث راحتی فراوانی می شود. مهندسان مزدا نیز بر عایق صدا متمرکز شده اند. شما هنوز هم می توانید صدای متمایز موتور ۲.۵ لیتری را در زمان شتاب گیری بشنوید ، اما در حالت سرعت کروز سواری فوق العاده بی صدا را تجربه میکنید. در حقیقت ، مزدا ادعا می کند CX-30 حتی خاموش تر از CX-5 است.

تست خودرو مزدا CX-30

ترمز بسیار بهتر از CX-3 است ، همچنین از نظر حساسیت فشار پدال و همچنین مسافت طی شده برا توقف بسیار بهتر عمل میکند. تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد ممکن است دوام باشد ، همانطور که توسط تعداد دارندگان جدید Mazda3 مشهود است که قبلاً مجبور به تعویض قطعات ترمز بودند است. در اینجا باید سوال پرسید که آیا سیستم کنترل G-Vectoring Mazda مقصر است؟ همانطور که قبلاً توضیح داده شد، این ویژگی باعث افزایش کارایی و پایداری می شود و با کم کردن سیستم اتوماتیک چرخ داخلی در گوشه ها، راننده فشار پدال ترمز را کاهش می دهد. اما یک نکته کاملا مشخص است، سیستم ترمز CX-30 یکی از بهترین سیستم ها در بین مدل های مزدا است.

وضعیت کلی خودرو

تست خودرو مزدا CX-30 – در حال حاضر محبوبت خودرو های شاسی بلند کوچک رو به افزایش است. بیشتر از این که در بخش اتومبیل جمع و جور باشد. هر تولید کننده حداقل یک پیشنهاد ارائه می دهد و بسیاری از آنها دو مانند فولکس واگن توجه بیشتری به این مدل از خودرو نشان میدهد.

مزدا CX-30 در کجا قرار دارد؟ مطمئناً به اندازه کافی خوب است که در کنار کونا و کراس استرک روی تریبون قدم بگذارید. این سه مورد با فاصله خیلی کم توسط Honda HR-V و Nissan Qashqai دنبال می شوند ، دو مدل کمی قدیمی تر که کاملاً جالب توجه هستند. همچنین کیا سلتوس در آینده نزدیک قابل توجه است که اجزای زیادی را با کونا مشترک است.

تست خودرو مزدا CX-30

مزدا CX-3 مقرون به صرفه و مدرن تر و خودرویی مدرن تر با نام CX-30 دارد. به هر حال ، چرا دومی CX-30 نامگذاری شده است و نه CX-4 هنوز هم بحث است برای اینکه فقط به دلیل اینکه Mazda CX-4 در حال حاضر در چین فروخته می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا