پیشنهاد سردبیرآموزش

تصادفات ساختگی چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

تصادفات ساختگی صحنه تصادف یک خودرو با خودروی دیگر است که به شکلی سازماندهی شده و توسط شبکه‌های مجرمانه در سراسر کشور رخ می‌دهد. مجرمان با صحنه سازی تصادفات از شرکت‌های بیمه میلیون‌ها تومان پول دریافت می‌کنند. راهنمایی و رانندگی کشور از رانندگان می‌خواهد که مراقب باشند تصادفات ساختگی باشند زیرا این مهم به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی، روز به روز در حال افزایش است؛ اما چگونه می‌توان یک تصادف ساختگی را شناسایی کرد و سعی بر این داشت که از چنین رخدادهایی جلوگیری کرد؟

تصادفات ساختگی چیست؟

تصادفات اتومبیل یک اتفاق روزمره در جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور است و سالانه میلیاردها تومان خسارت ناشی از وقوع حادثه را برای صنعت بیمه تحمیل می‌کند. با این حال، وقتی شما به عنوان یک راننده بی‌گناه در یک تصادف ساختگی درگیر می‌شوید، ناخواسته وارد یک بازی مجرمانه شده‌اند. در این حالت، فرد ممکن است جلوی خودروی شما بپرد و آسیب ببینید یا با یک تصادف سبک، اقدام به تبانی و سندسازی می‌کند تا تصادف را بزرگ جلوه دهد.

تصادفات ساختگی در خودروها بیشتر در مناطق شهری که حجم وسایل نقلیه بیشتری وجود دارد رخ می‌دهد. مجرمان زنانی را که تنها رانندگی می‌کنند و شهروندان سالخورده طعمه را قرار می‌دهند زیرا تصور می‌شود که این قشر از افراد به راحتی می‌توان پول دریافت کرد. این تصادفات در موتور سیکلت‌ها بیشتر رخ می‌دهد و فرد کلاهبردار، با صحنه سازی اقدام به پرونده سازی می‌کند تا از شرکت‌های بیمه بابت بیمه شخص ثالث پول دریافت کند.

انواع تصادفات ساختگیتصادفات ساختگی

تصادفات ساختگی می‌توانند سطوح مختلفی از پیچیدگی را در بَر بگیرند. گاهی اوقات، این حوادث توسط یک نفر انجام می‌شوند. در موارد دیگر، آنها بخشی از یک شرکت جنایی بزرگ‌تری هستند که از رانندگان خبره‌ای استفاده می‌کنند. در زیر به انواع تصادفات ساختگی می‌پردازیم:

۱.تصادفات ساختگی زنجیره‌ای

تصادف ساختگی زنجیره‌ای شامل یک تیم از دو یا چند وسیله نقلیه است که علیه شما توطئه می‌کنند تا باعث برخورد با خودروتان شوند. هنگامی که یک ماشین جلوی شما در می‌آید، در امتداد جاده رانندگی خواهید کرد. فقط چند ثانیه بعد اتومبیل دیگری حرکت آن ماشین را قطع کرده و خودرو را مجبور به ترمز ناگهانی می‌کند تا شما به آن برخورد کنید. اگر راننده سومی در طرح حضور داشته باشد، سعی می‌کند در کنار شما رانندگی کرده تا نتوانید از مسیر منحرف شوید. در این حالت یک تصادف زنجیره‌ای رخ می‌دهد که شما مقصر اصلی خواهید بود زیرا از پشت به ماشین جلویی برخورد کردید.

۲. شروع و توقف سریع

این نوع تقلب زمانی اتفاق می‌فتد که در ترافیک سنگین گیر کرده‌اید. راننده جلویی شما سریع حرکت می‌کند و باعث می‌شود تصور کنید ترافیک بالاخره باز شده است. در این حالت سریع حرکت می‌کنید اما خودروی جلوی پا روی ترمز می‌گذارد و باعث می‌شود از پشت به او برخورد کنید.

۳. خروج  سریع از لاین

در این حالت ممکن است بخواهید از بین خطوطی که در حال رانندگی هستید، به خطوط کناری بروید. خودروی متقلب شما را تعقیب می‌کند و تا زمانی که به خطوط کناری بروید، خود را سریع به جلو شما می‌رساند، به طوری که قسمتی از پشت یا کنار خودروی متقلب به جلوی خودرو شما برخورد کند. در این حالت شما مقصر هستید.

۴.  تصادفات ساختگی از بغل

یکی دیگر از شگردها رایج در تصادف‌های ساختگی، آسیب از بغل نام دارد. به این صورت که خودرو یا موتورسیکلت متقلب در گوشه خیابان منتظر می‌ماند تا شما به او نزدیک شوید، سپس به سرعت به جلوی شما ظاهر می‌شود تا شما به بغل خودروی او آسیب وارد کنید.

این اتفاق اغلب در تقاطع‌ها و خیابان‌ها فرعی و اصلی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی هم یک یا دو نفر به عنوان شاهد وارد صحنه می‌شوند تا مأمور راهنمایی و رانندگی را مجاب کنند که شما مقصر هستید. این شاهدان با خودروی متقلب همکاری می‌کنند.

۵. تصادف انسانی

در این حالت، به جای خودرو یا موتورسیکلت، این خودِ فرد است که وارد تصادف می‌شود. به این صورت که در جایی کمین می‌کند تا خودرویی از خیابان عبور کند، سپس خود را به جلوی ماشین میندازد. او با این کار آسیب بدنی می‌بیند و از شما درخواست پرداخت هزینه جهت درمان و مسائل را خواهد داشت.

چگونه از تصادفات ساختگی جلوگیری کنیم؟

اگرچه گاهی اوقات جلوگیری از چنین حوادثی غیرممکن است اما تعدادی از اقدامات احتیاطی را می‌توانید انجام دهید:

۱. فاصله خود را حفظ کنید

رعایت فاصله ایمن در پشت ماشین جلویی شما در هر زمان ضروری است زیرا باعث می‌شود حتی اگر صحنه سازی وجود داشته باشد، بتوانید خودروی خود را کنترل کنید. به ازای هر سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت، فاصله با خودروی جلویی باید به اندازه یک خودرو باشد. برای مثال، سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت نیاز به به حفظ فاصله به اندازه چهار خودرو دارد.

۲. مراقب افرادی که در حین رانندگی چراغ می‌زنند باشید

حتی اگر خودرویی برای رد شدن به شما چراغ بزنند، همیشه باید احتیاط کنید و به آرامی‌ کنار بروید. اگر مانعی در کنار جاده وجود دارد یا از جاده فرعی خارج می‌شوید، بسیار مراقب باشید. افرادی که چراغ می‌زنند ممکن است به فکر ایجاد یک تصادف ساختگی باشند، پس همیشه هوشیار باشید.

۳. حواستان نباید پَرت شود

ناگفته نماند که حفظ تمرکز در همۀ زمان‌ها برای رانندگی ایمن ضروری است و باید به شما در جلوگیری از هرگونه تصادف ساختگی کمک کند. حتی اگر در کوچه‌ای در حال رانندگی هستید و فردی جلوی شما سبز می‌شود! این شما هستید که باید سرعت خود را پایین نگه دارید و هوشیار باشید تا به او برخورد نکنید! حتی اگر فرد به قصد یا بدون قصد جلوی شما قرار گرفته است.

بعد از یک تصادف ساختگی چه باید کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از تقلب در بیمه در وهله اول، رعایت احتیاط هنگام رانندگی است. همیشه فاصله ایمن بین خود و وسیله نقلیه پیش رو را حفظ کنید و همیشه به دنبال علائم هشدار دهنده باشید.

اگر فکر می‌کنید قربانی کلاهبرداری در تصادفات ساختگی شده‌اید، صحنه را ترک نکنید. با مقامات تماس بگیرید تا بتوانند گزارشی از حادثه تهیه کنید. از خودرو خود و خودروی دیگری از زوایای مختلف عکس بگیرید. همچنین اطلاعات شخصی فرد مقابل خود را درخواست کنید:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره گواهینامه رانندگی
  • شرح ظاهر راننده دیگر
  • آدرس و شماره تلفن
  • اطلاعات بیمه‌ای خودرو

شواهد ویدئویی تنها راه مطمئن برای اثبات این است که تصادف تقصیر شما نبوده است. از دوربین‌های که در کوچه یا خیابان نصب شده‌اند می‌توانید برای بررسی ساختگی تصادف استفاده کنید. از شاهدان یا کسانی در صحنه تصادف هستند بخواهید که در نزد مأمور راهنمایی و رانندگی شهادت دهند.

کلاهبرداری با تصادفات ساختگی  چه مجازاتی دارد؟

ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از خودروها می‌گوید:

“هر فردی با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه سازی در تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، مبلغی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود.”

ماده ۶۲ همین قانون نیز می گوید:

«هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به عنوان راننده خودرو مسبب حادثه معرفی کند، به مجازات حبس درجه هفت (حبس از سه تا شش ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این کار تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.»

کلام آخر

تصادفات ساختگی در ایران به دلایل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی رخ می‌دهند. هر چه مسائل معیشتی مردم در وضعیت بحرانی باشد و اختلاف طبقاتی بیداد کند، انتظار چنین رخدادهای زیان باری را باید کشید. در هر صورت، مهم است به عنوان راننده حواس خود را جمع کنید تا در یک کلاهبرداری پیچیده گرفتار نشوید که حتی مأمورین راهنمایی و رانندگی نیز در حل آن انگشت به دهان مانده‌اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا