پیشنهاد سردبیرآموزش

راهنمای تعویض روغن موتور پراید

همان طور که می دانید روغن موتور یکی از مهم ترین مایعات خودرو بوده و در خودروهای مختلف، نقش طلایی را بازی می کند. در خصوص خودروی پراید نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستیم. همان اندازه که خرید روغن موتور مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است، لازم است که نسبت به زمان تعویض و همین طور انجام صحیح مراحل تعویض آن نیز دقت عمل داشته باشید. در این مطلب به راهنمای تعویض روغن موتور پراید می پردازیم که البته مراحل انجام آن، شباهت زیادی به تعویض روغن در سایر انواع خودروها دارد.

مراحل تعویض روغن موتور پراید

مراحل تعویض روغن موتور پراید به شرح زیر هستند. البته دقت داشته باشید که همچنان ترجیح و بهترین حالت این است که انجام این امر را به دست افراد کارشناس در این حوزه بسپارید.

  1. به طور معمول لازم است که پیش از شروع به تعویض روغن موتور خودروی خود، ابتدا چند دقیقه ماشین را روشن کرده و اجازه دهید روغن گرم شود. اما اگر در یکی از فصول گرم سال هستیم، شما احتیاجی به گرم کردن روغن موتور خودروی خود نخواهید داشت. در این صورت تنها کافی است که ابتدا دستکش محافظ به دست کرده و سپس زیر ماشین‌ جک بزنید. حال یک تشت مناسب زیر کارتل قرار داده و پیچ کارتل را به کمک آچار بوکس و آچار رینگی باز کنید.
    برای اینکار می‌توانید از یک جک سوسماری کوچک و یا جک روغنی اهرمی استفاده کنید. همچنین جک‌های قدیمی پیچی نیز در این زمینه کارایی دارند. برای احتیاط، حتما از خرک یا سه‌پایه استفاده کنید، تا خطر افتادن جک را به حداقل برسانید. حتی اگر خرک ندارید، از چند آجر برای مهار ماشین  و جلوگیری از سقوط روی جک استفاده کنید.

نکته: قبل از باز کردن پیچ کارتل، حتما کاپوت را بالا بزنید و درپوش روغن را باز کنید. اینکار باعث می‌شود تا تمامی روغن درون موتور تخلیه شود.

  1. پس از باز کردن پیچ کارتل، اجازه دهید تا تمامی روغن درون موتور تخلیه شود، این کار ممکن است کمی بیشتر از بیست دقیقه طول بکشد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر روغن موتور گرم‌تر باشد، روان‌تر است و سریع‌تر تخلیه می‌شود.
  2. حالا که روغن درون موتور به طور کامل تخلیه شده، نوبت به فیلتر روغن می‌رسد، آن را با کمک آچار مخصوص فیلتر روغن باز کنید. بهتر است که از فیلتر روغن جدیدی استفاده کنید اما اگر مایلید تا از همین روغن استفاده کنید، باید روغن آن را به طور کامل تخلیه کنید و سپس با کمک بنزین و یا نفت بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.
  3. در ادامه پیچ کارتل را ببندید. قبل از بستن فیلتر روغن موتور جدید، حتما درون آن، مقداری روغن موتور پر کنید و همین‌طور اجازه دهید تا لاستیک فیلتر روغن با روغن موتور آغشته شود. با کمک آچار فیلتر روغن آن را ببندید و در انتها با کمک یک قیف کوچک، از دریچه بالای موتور و از راه دریچه روغن، روغن را درون موتور بریزید.

نکته ۱: مقدار روغن موتور پراید با بهتر بگوییم مقدار روغن موتور مورد نیاز برای خودرو پراید چیزی در حدود سه لیتر است. البته در صورتی‌ که فیلتر روغن موتور را تعویض کرده‌اید، بهتر است که مقدار سه و نیم لیتر روغن موتور درون خودرو بریزید.

نکته ۲: حتما به شاخص ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور دقت کنید و روغن موتوری را تهیه کنید که متناسب با خودرو پراید باشد.

نکته۳: در استفاده از روغن موتور دقت کنید تا به بدنه خودرو آغشته نشود، در صورتی‌که این اتفاق افتاد، حتما با یک پارچه تمیز و خشک، آن را پاک کنید.

نکته ۴: روغن سوخته‌ای را که از موتور تخلیه کرده‌اید را هرگز در محیط زیست نریزید؛ این روغن بسیار آلوده بوده و برای محیط زیست مضر است، آن را به ماموران نظافت و بازیافت بسپارید و یا به یکی از مراکز تعویض روغنی محل زندگی خود بسپارید. در مراکز مربوطه از روغن‌های سوخته استفاده‌های مختلفی می‌شود.

نکته ۵: فیلتر روغن را بیش از حد سفت نکنید و راهنمای نوشته شده روی بدنه فیلتر را حتما بخوانید.

زمان تعویض روغن موتور پراید

برای تعویض روغن موتور پراید بهترین وقت بین ۵ هزار کیلومتر تا ۷ یا ۸ هزار کیلومتر قید شده است. اما توجه داشته باشید که کیفیت رانندگی و طول زمان نیز فاکتورهای مهمی به حساب می‌آیند. به طور مثال یک راننده ممکن است ۵ هزار کیلومتر را ظرف یک سال پر کند و راننده دیگری این کیلومتر را طی چند سال طی نماید. در این صورت نمی‌توانیم شرایط تعویض روغن را برای هر دو خودرو یکسان در نظر بگیریم. بلکه در خودروی دوم علی رغم بالا نرفتن کیلومتر، اما فاکتور زمان لزوم تعویض روغن را ایجاد می‌کند.

سوالات متداول

  • حجم روغن موتور پراید چقدر است؟

روغن موتور پراید ۳٫۷۵۰ سی سی است. توجه داشته باشید که این مقدار حجم با فیلتر روغن بوده و در حالت بدون فیلتر ۳ لیتر روغن موتور نیاز داریم.

  •  وسایل تعویض روغن موتور پراید چیست؟

برای تعویض روغن موتور پراید به هر دو آچار ۱۴ و ۱۷،یک تشت برای تخلیه روغن قدیمی، آچار فیلتر، روغن و نیز فیلتر روغن نیاز داریم.

  • زیاد ریختن روغن موتور در پراید چه خطری دارد؟

روغن ریختن زیاد از حد نرمال در پراید باعث می‌شود که روغن به قسمت بالایی موتور وارد شده و موجب خرابی شمع ها و استهلاک زیاد موتور پراید گردد.

  • تعویض روغن با ساکشن بهتر است یا کارتل؟

از آن جایی که تعویض روغن با باز و بسته کردن پیچ کارتل می‌تواند به مرور زمان، این پیچ را مستهلک کرده و موجب روغن‌ریزی شود، اصولا بهره گیری از ساکشن پیشنهاد می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا