تعمیر و نگهداری خودرو

تعویض روغن گیربکس ؛ آموزش گام به گام

پس از مدتی رانندگی با خودرو، به ویژه مسافت‌های طولانی نیاز به تعویض روغن گیربکس به وجود می‌آید. البته این کیلومتر در مدل‌های مختلف خودرو، کمی متفاوت بوده و با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود، می‌توانید از عدد آن آگاهی یابید. در نظر داشته باشید که عدم تعویض به موقع این روغن، باعث آسیب رسیدن به گیربکس خودروی شما شده و هزینه‌های بیشتری را رقم خواهد زد. از این روی توصیه می‌کنیم که به موقع نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

در ادامه با ایرانی کار همراه باشید.

مراحل تعویض روغن گیربکس

  • ابتدا لازم است که خودروی خود را با جک بلند کرده و سپس به زیر خودرو بروید. پیش از آن یک مقوای تمیز یا پارچه ضخیم، زیر خودرو بیندازید.
  • اکنون سینی نگهدارنده را در بخش زیرین قسمت تخلیه گیربکس خودرو، بگذارید.
  • حال باید پیچ‌های سینی گیربکس را باز کنید. (برای دسترسی به این بخش، باید به قسمت بعد از دیفرانسیل جلو و کاتالیزور بروید.)
  • حال از یک آچار بکس کمک گرفته و پیچ و مهره‌ها را باز کنید. سپس سینی گیربکس را کج کرده و اجازه دهید روغن خارج شود.
  • با خارج شدن بیشتر روغن و زمانی که دیدید حجم خروجی آن کم شده، کامل پیچ‌ها را باز کرده و سینی را بیرون بیاورید.
  • پس از برداشتن سینی گیربکس یک پیچ ۱۰ میلی متری را مشاهده خواهید کرد که با برداشتن آن می‌توانید فیلتر را نیز بردارید. سپس فیلتر را برداشته و به جای آن فیلتر جدید بگذارید و دوباره پیچ ۱۰ میلی متری را در جای خود محکم نمایید.
  • حال سینی گیربکس را به خوبی تمیز نمایید و حاشیه‌های آن را گیریس کاری کنید.
  • سپس سینی را در جای خود بازگردانده و پیچ‌های آن را دوباره ببندید.
  • اکنون به سراغ گیج روغن گیربکس در کاپوت خودرو رفته و از یک قیف برای ریختن روغن استفاده کنید.
  • سپس خودرو را روشن کرده و اجازه دهید کمی کار کند. بعد از آن دوباره سطح روغن را چک کنید، در صورتی که نیاز بود، مقداری روغن اضافه نمایید.

تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس

همان طور که گفتیم زمان تعویض روغن گیربکس، از خودرویی به خودروی دیگر می‌تواند متفاوت باشد. با این همه با مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو، می‌توانید از زمان دقیق و لازم برای تعویض روغن گیربکس آگاهی یابید. البته از سویی دیگر شکل رانندگی، شرایط جغرافیایی و برخی فاکتورهای دیگر نیز بر زمان تعویض روغن گیربکس اثر خواهند گذاشت. اما به طور مثال در خصوص بیشتر مدل‌های پراید، زمان تعویض روغن گیربکس، در حدود ۳۰ هزار کیلومتر پیشنهاد و توصیه شده است. در خصوص خودروی ال ۹۰، معمولی چیزی در حدود هر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد، برای تعویض روغن آن پیشنهاد می‌شود.

علائم هشدار دهنده

در صورتی که حین رانندگی متوجه شدید که دنده به خوبی عوض نمی‌شود یا حین تعویض دنده، خودرو در عین گاز خوردن، حرکت نمی‌کند، باید این‌ها را به عنوان نشانه هشدار در نظر گرفته و بدانید که زمان تعویض و تجدید روغن گیربکس رسیده است. همین طور علامت هشدار دهنده دیگر، صدای خرد شدن حین تعویض دنده است که باید از سوی راننده خودرو، مورد توجه قرار بگیرد.

تعویض روغن گیربکس

سخن پایانی

غالبا توصیه نمی‌شود که شخص نسبت به تعویض هیچ یک از مایعات خودرو اقدام کند و این دستورالعمل تنها برای شرایط خاص، ارائه شده است. بهترین روش محافظت از سلامت خودرو، مراجعه به تعمیرگاه مجاز و معتبر برای انجام این گونه خدمات تعویض روغن بوده که می‌تواند سلامت و ایمنی خودرو و قطعات آن را به شکلی بهینه‌تر، تامین سازد.

با نصب اپلیکیشن ایرانی کار، می‌توانید ضمن خرید آنلاین روغن موتور، روغن گیربکس و …، خلافی ماشین را نیز استعلام گرفته و پرداخت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا